Muskler muskler och återigen.. MUSKLER!!

Pathmaker

Trådstartare
(Vet inte om tråden ligger rätt, annars får en snäll moderator flytta den :) )

Känns som om jag ställt tusen frågor om muskler och här kommer ännu en, men frågar man inget så får man aldrig veta :D

Jo jag undrar om det finns något sätt att muskla hästen runt manken? Tänker på att jag sett många fullt ridbara hästar, som i övrigt är bra kondis och bra musklade men ändå så har dem väldigt tunna halsar och mankar. Så frågan är väl egentligen; hur musklar man hals och manke på hästar? :)
 
Sv: Muskler muskler och återigen.. MUSKLER!!

Alltså, egentligen är det väldigt enkelt och samtidigt inte helt lätt...

Har du en frisk häst utan skador, låsningar osv, som har utrustning som passar ordentligt (vanligare idag än förr), får rätt foder och rids korrekt i en vettig arbetsform så kommer den att muskla sig snyggt och jämt över kroppen.
Jag tror inte på att försöka punktmuskla. Det hjälper inte med några särskilda övningar. Är framdelen liten så gissar jag att hästen inte arbetar korrekt bakifrån.
 
Sv: Muskler muskler och återigen.. MUSKLER!!

Ser att du redan fått ett bra svar av Polly_Mulle, vilket jag helt instämmer på. Jag vill bara passa på att poängtera vikten av balanserad och varierad träning för en hållbar och korrekt musklad häst. Att rida ut i skogen, i backar bland stock och sten är inte bara bra för psyket utan det ger även hästen bättre framåtbjudning för det mesta. En korrekt riden häst som får varierad träning kommer att, om den har rätt förutsättningar genom foder osv att muskla på sig jämnt över kroppen. :)
 
Sv: Muskler muskler och återigen.. MUSKLER!!

instämmer med två föregående talare, vad beträffar utrustning som passar är det ju inte helt ovanligt att hästar som är dåligt musklade kring manken rids med en sadel som inte passar, sadeln klämmer mot musklerna som därmed inte tillåts att utvecklas.
 
Sv: Muskler muskler och återigen.. MUSKLER!!

Håller med alla andra, rätt foder rätt ridning och rätt utprovad utrustning. Då får man en välmusklad häst.
 
Sv: Muskler muskler och återigen.. MUSKLER!!

Rider med bomlöst så det är verkligen inte problemet! :) tyvärr känner jag inte riktigt att jag fick det svar jag ville ha, självklart vet jag att hästen ska ridas i korrekt arbetsform för att musklas rätt, men min häst är inte mogen för att ridas på det sättet än. Så jag skulle vilja ha tips på hur jag kan muskla honom utan att behöva traggla på ridbanan eller att kräva att han ska "jobba i form" etc. :) om ni förstår hur jag menar, han är bara bebis än så länge så jag vill inte kräva för mycket av honom :p
 
Sv: Muskler muskler och återigen.. MUSKLER!!

Det finns inga specifika övningar eller quick-fix. Och man behöver inte traggla på ridbana för att ha den i vettig arbetsform. varierad allmänstärkande träning ger muskler. ut i skogen och rid över stock och sten, runt träd och utnyttja naturen till att ge hästen en god arbetsform.
och att en sadel är bomlös innebär inte per automatik att den passar. ..
 
Sv: Muskler muskler och återigen.. MUSKLER!!

om du inte vill kräva för mycket från ryggen så tömkör - massor av övergångar och tänk på att fart sliter. Arbeta i korta pass i ett lugnt tempo men med engagemang från bakdelen och över ryggen.

Rid ut och befäst hjälperna. Erbjud hästen ett mjukt stöd och försök rakrikta den så den hamnar i balans. Då uppmuntras den att gå i form. Klättra ett pass i veckan där du successivt ökar repetitionerna. Tänk på att skritta lite innan varje gång du går upp eller nerför backen och minst 15 minuters skritt efter passet.

Korrekt arbetsform för en ung otränad häst är med aktion i bakkärran som tillåter att ryggen rundas och magmusklerna aktiveras. Hals och huvud ska bäras "lång och låg" vilket hjälper ryggverksamheten.

Att inte kräva att hästen arbetar för att den är bebis är elakare än att från början visa den hur den bör bära sig och sin ryttare. Sen ska kraven vara i förhållande till hästens styrka men så fort den förstår de grundläggande hjälperna så bör den uppmuntras att gå i en unghästform - allt för att den ska bli hållbar och må bra. Det är bättre att man hjälper hästen att arbeta rätt från första stund än att man tillåter den att belasta sig fel och sätta fel muskler och förstöra för sig själv. Sen ska du inte kräva att den går i en form färdig för lätt A utan i en för stunden ändamålsenligt form, men form ska den gå i.

Är han ung och ovan vid att arbeta så aktivera honom högst varannan dag och en dag i veckan bör vara ett rent skrittpass där han skrittar på lång tygel i en aktiv skritt i minst 1 h.

Har hästen tillräcklig balans för cavaletti så är det jättebra jobb för att stärka magen. - vilket kommer göra det lättare för den att jobba rätt med överlinjen. Är den van att löshoppas så kan du löshoppa den över studs-serier. Som Polly_Mulle redan skrivit så är det super att rida ut över stock och sten - då får hästen lyfta på benen och stärka sig - naturligt cavalettiarbete.
 
Sv: Muskler muskler och återigen.. MUSKLER!!

Rider med bomlöst så det är verkligen inte problemet! :) tyvärr känner jag inte riktigt att jag fick det svar jag ville ha, självklart vet jag att hästen ska ridas i korrekt arbetsform för att musklas rätt, men min häst är inte mogen för att ridas på det sättet än. Så jag skulle vilja ha tips på hur jag kan muskla honom utan att behöva traggla på ridbanan eller att kräva att han ska "jobba i form" etc. :) om ni förstår hur jag menar, han är bara bebis än så länge så jag vill inte kräva för mycket av honom :p

Långa skrittpromenader är det bästa. Skritt är den gångart där hästen använder flest muskler.
 
Sv: Muskler muskler och återigen.. MUSKLER!!

Lägg upp lite bommar på ridbanan, eller om hästen klarar det, cavaletti. Då måste hästen använda överlinjen, sänka nacke och hals.
 
Sv: Muskler muskler och återigen.. MUSKLER!!

Sadeln är inpassad efter honom och jag kollar den ofta så... Nej :p rida i mark gör jag redan :)
 
Sv: Muskler muskler och återigen.. MUSKLER!!

Vad jag fått lära mig, angående unghästar (island) så ska dem ridas med mycket långt tygel för att hamna i rätt läge för att bygga muskler :) men jag tar till mig en del av det du sa, mycket är nog användbart :) tack!
 
Sv: Muskler muskler och återigen.. MUSKLER!!

Jag rider rätt långa turer i skritt ibland, men en väldigt liten del består av skog, och den större delen av grusväg, men med måååånga backar. Hur ska jag göra där? :(
 
Sv: Muskler muskler och återigen.. MUSKLER!!

Håller med om att den unga hästen ska ridas självbärigt redan från början. Man måste helt enkelt hjälpa den att bruka sig rätt (lättare sagt än gjort förstås;)). Det stjälper hästen om den får springa omkring i en felaktig form och gör det svårare för den när man sedan börjar ställa krav.

Du har ju fantastiskt tur att bo backigt. I ditt läge hade jag tömkört mkt ute i naturen och sett till i uppförsbackarna att den söker sig nedåt och jobbar aktivt med sin bakdel. Rider du kan du med fördel stå i fältsits i uppförsbackarna. Nedförsbackar är svårare (absolut inte i högre gångart än skritt), rider du så kan du även där se till att du inte sitter så tungt och att du kan hjälpa honom att reglera sig genom en stilla och följsam hand (eller helt enkelt sitta av).

Sedan är jag faktiskt inte speciellt positiv till långa skrittpass på en unghäst som ännu inte utvecklat sin ryggmuskulatur men där har jag tyvärr behövt köra tvärtemot min övertygelse efter min egen hästs skada.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
65
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp