Musklad / omusklad häst?

J

Jacky

..ja....en dumm fråga kanske men jag undrar om någon antingen kan berätta eller visa med kort hur en musklad hästrygg ser ut. Eller tvärtom..hur ser man om hästens rygg är omusklad? Kan man känna det med handen eller......

Sedan undrar jag hur man vet om en häst bär sig själv eller ej.
Baken....hur vet man att den är tillräcklig (eller icke) är musklad? Bogen.....benen...nacken...

Man läser så ofta om sådant men jag skulle gärna ha en utförlig förklaring:)

Hoppas ni inte tycker jag är dumm i huvud :o ...försöker bara att lära mig så mycket som möjligt :smirk:

Tack...
Jacky

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Musklad / omusklad häst?

Här kommer ett gammalt knep; om hästen är välmusklad ska du kunna hälla vatten i mittskåran på ryggen och stannar det kvar..är hästen välmusklad! ;)
Det ska se ut ungefär så här, med reservation för medfödd karprygghet, en mittsträng med 1 upphöjning vardera sidan.
Bära sig... :smirk: jag sysslar med körning men det är lika viktigt för oss att hästen går i god form och bär sig; det innebär, enligt mig, att hästen går fram mjukt på bettet, med nacken som högsta punkt och näsbenet lodrätt, har svikt och mjukhet i sin rörelse samt att rörelsen kommer "bakifrån - fram". Bakdelen ska vara rund och muskelfylld , det är omöjligt att beskriva i ord i allafall för mig..titta på bilder och jämför så lär du dig till slut. :o

HÅller med Trolljahn, en välmusklad rygg har en skåra på mitten, ryggraden är så att säga inbäddad i muskler. Det ska inte heller vara "urgröpt" bakom manken. Om det är det, men det finns muskler i övrigt, kolla upp sadeln. För trång sadel ger inte plats för några muskler och då kan det inte byggas några.

En välmusklad rumpa är RUND, även i vila, och inte toppig som ett hustak. När hästen arbetar och använder musklerna blir rumpan hjärtformad, dvs musklerna "bullar upp sig" på var sida om ryggraden.

M.

En rygg ska INTE ha en kanal där vattnet kan stanna kvar...... DÅ ÄR DEN FELMUSKLAD

Hur är den felmusklad? Är människor som har "termosar" också felmusklade??? Ryggfiléerna sitter ju bredvid ryggraden och kan således inte lägga sig över ryggraden utan bullar upp när de växer. Eller???

M.

:love: Nej du har rätt, det SKA vara en kanal på ryggen, helst en göta älv.. :D Skämt åsido, det finns ju exteriört begränsade hästar typ karpryggar men annars har nog de flesta välmusklade hästar en kanal ;)

Vältränade människor får samma sak, titta på en hovslagarrygg får du se på ryggmuskler..

En rätt musklad rygg "växer" på bredden, är mjuk/lång/smidig.
När man har fått kanaler så har muskeln blivit kort/spänd/oelastisk, och det vill man inte ha.
Vad det gäller människor så är inte jag rätt man att svara på det

Åh, så det var för att min häst har kort och oelastisk rygg som min equiterapeut tyckte att det var så bra???!!! :devil: Nej, min häst har INTE oelastisk rygg, han har rörlig och bra rygg, trots sina kanaler. Och sen ska ju musklerna växa på bredden också, det håller jag med om.

M.

Dom hästar med kanaler som jag har beh har varit grymt stela/oelastiska. Det finns väl ett och annat undantag vad det gäller den saken oxå.
Men frågan är ju om inte din equiterapeut har sovit på lektionerna?
Jag antar att jag har haft samma lärare som din e t, och han har lärt mig att det inte ska vara kanal

Jag vet inte vad som är rätt eller fel, men det finns väl alltid ett undantag som förgyller regeln. Mitt hlb sto har nu efter ett års träning breddat nått otroligt över ryggen och manken.
Ryggen är bred, platt och har en "skåra" i mitten. Manken var när vi mätte för sadelköp nästan 90 grader. När jag köpte henne hade hon en avsevärt smalare rygg, och jag blev upplyst om att hon var lite känslig om ryggen. Kunde ibland bli ryggöm och liknande.
Har inte sett minsta tillstymmelse till ryggproblem än, och jag har nu haft henne ett år. Jag tror och hoppas på att det beror på det omväxlande arbete jag jobbar henne med.

Min e.t sa i alla fall inget negativt om hans skåra. Han har en bred och rörlig rygg.

Det måste ju finnas hästar utan skåra som också är stela och oelastiska. Lika som människor är olika "mjuka" trots bodubuildar-muskler. Det handlar ju inte bara om musklernas utseende utanpå.

M.

Om den är felmusklad när den har en skåra vet jag hur många elit hästar som helst som är det :smirk:

Visst finns det hästar med stela ryggar, även om dom nu inte har en kanal, finns ju många orsaker till ryggstelhet.
Inga namn nämda ,men tycker att många av dagens elit hästar hamnar i en hög form, där de får tendensen att sänka ryggen, och bakkärran hamnar lite bakom.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 954
Senast: Linda_A
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 171
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka