Muskla och konditionsträna islandshäst

L

linnea_hambe

Jag ska under ca 2 veckors tid passa en islandshäst och skulle vilja få lite tips på bra konditions- och styrkeövningar.
Han har en ganska bra grundkondition, går ute hela dagarna och går dessutom lätt ponnyridning nästan varje dag.
Han är lite tunn (får numera extra mycket hö, och det är av bra kvalitet) och dåligt musklad, speciellt rygg och fram.

Jag hoppas även att mer muskler ska leda till bättre tölt. Eller rättare sagt, lättare för mig (som är van vid klassisk engelsk ridning) att få honom att tölta.
Skulle förresten även uppskatta tips på vad jag kan tänka på när jag ska få honom i tölt.

Tack på förhand!!

Linnéa

Sv: Muskla och konditionsträna islandshäst

Om du ska bygga muskler på en häst så kan du tex klättra, rida i djupsnö mm.
Men om du ska jobba med tölten så kan du ju rida honom på en mindre volt i kortkort tölt (gör absolut inget om takten inte är ren) och i en "lång och låg" form. Det är mycket krävande för hästarna men det bygger muskler också tränar man upp överlinjen.

Man måste passa tölten så att inte hästen hamnar på bogarna.
Detta kan lätt göras om hästen rids i lång å låg form i tölten.
Visst kan muskler byggas, men om dom hamnar på bogarna byggs musklerna på fel sätt och det kan då vara svårt att få upp hästen därifrån...

Jag tränar endast så en stund sedan brukar han få trava eller galoppera en stund som belöning och avlastning.

jag skulle nog låta bli tölten först och sen ta hjälp av en kunnig som ser att du gör rätt.
Det blir lätt fel om man inte sitter på en töltmaskin.

Vilket kan leda att hästen hamnar ännu mer på bogen..
jag skulle inte rida mina hästar så, men om det funkar för dig så är det super :)
alla hästar är olika som tur är :)

Jag skulle påpeka de som äger hästen att de fodrar den fel. Den ska inte behöva vara tunn o muskelfattig.

Jag vet inte vad du kan göra på så kort tid, mer än göda den o kanske få vila upp sej lite?

Michis skrev:
Vilket kan leda att hästen hamnar ännu mer på bogen..
jag skulle inte rida mina hästar så, men om det funkar för dig så är det super :)
alla hästar är olika som tur är :)

Jag har fått hjälp av en instruktör,
som hjälper mej att träna hästen
och jag litar på att h*n har rätt i
det hon gör och säger till mej. Dessutom
har min häst blivit mycket bättre i tölten
sen jag började träna så.

Som sagt, alla hästar är olika
och man tränar därefter.

På så kort tid skulle jag nog hålla mig till skrittturer på runt en till 1,5 timme/dag med inslag av trav för att bygga muskler och balans. Grovfoder med bra balans är givetvis ett måste.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 006
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben