Muskla häst utan ridning

K

KingofApril

Hejsan alla.
Jag behöver lite hjälp. Det är så att jag är gravid och kommer snart inte kunna rida min häst. jag skulle behöva lite tips på hur jag från marken kan hålla igång honom och muskla honom. han är suverän att tömköra och logera. men känns inte som man får så mycket muskel träning av det. Ge mig tips på övningar som vi kan göra. :banana:

Sv: Muskla häst utan ridning

Hejsan alla.
Jag behöver lite hjälp. Det är så att jag är gravid och kommer snart inte kunna rida min häst. jag skulle behöva lite tips på hur jag från marken kan hålla igång honom och muskla honom. han är suverän att tömköra och logera. men känns inte som man får så mycket muskel träning av det. Ge mig tips på övningar som vi kan göra. :banana:

Jodå, visst kan han bli fint musklad av tömkörning och longering! Upplever du det inte som att han jobbar ordentligt när du longerar / tömkör, så kräv lite mer av honom.
Lycka till! :idea:

Du kan ju alltid gå med honom i skog med stenar osv, då får han träning i rygg.Det är ju alltid bra :):D ,lycka till med bebisen:bow:

Longering & Tömköring ger muskler ;) Spänn in hnom med inspänningstyglar om han inte arbetar i form och jobba han riktigt ordentligt! Du kan dessutom löshoppa lite då och då (dom flesta hästar rent ut sagt Älskar det!!). Det får bli lite promenader i skogen (någon kanske kan hjälpa dej när det blir för jobbigt?). Du kan ju även leda han inspänd om du vill att han ska jobba även då. Lycka till ;)

Jag gillar att markjobba i skog mm då är det lätt att varva mellan dressyr och mer över stock och sten. Rask skritt är väldigt underskattat.

Just nu jobbar jag mitt sto med att gå i rask skritt vid sadelläget och jobbar henne med bara träns och tyglar. Börjar på långa tyglar och ökar takten tills hon blivit genomvarm och fått upp lite flås. Sedan börjar jag korta tyglarna och länga överlinjen.

Har nog samma kondis själv för vi är lika svettiga båda efter ett 30min pass

Har före vilan gjort tex öppnor, slutor, sidvärtes, backa i uppförbacke, sidvärtes i lutning, klättra branta backar mm. Cyklade i alla gångarter och har man bra kondis så kan man jobba hästen lika bra som från ryggen men personligen hade jag fullt upp att trampa :D

Sedan beror det på i vilket skick hästen är i vad man kan göra.

Dock longerar jag i princip aldrig utan tömkör på volt istället i korta stunder om det är en frisk häst

Du kanske kommer åt hästen mer om du går bredvid istället som vid "arbete för hand"?

Tror att alla hästar kan muskla sig riktigt bra från marken, men det kan ju kräva sin förare. Kanske läge att ta ut en instruktör inom området och finslipa tömkörningen? :)

Tipsen du fått om promenader i skog och mark kanske inte passar för en höggravid, men fortsätt du med tömkörningen. Då kan du göra alla rörelser och gångarter som när du rider. Det är ingen skillnad för hästen. Löslongering är också bra. Du kan även lägga upp några cavalletti i varierande höjd. Då får den något jobbigt att tänka på. Ryggen jobbar väldigt bra när det är lite höjd på bommarna. Variera även längden mellan bommarna. Gör serier på banan med bommar. Vill du ha hästen inspänd så se till att den verkligen jobbar med rygg och rumpa och inte ljuger med krökt nacke. Jag själv föredrar att hästen själv får hitta rätt form. Löshoppning är också bra och det har du fått tips om. Då kan du variera hur mycket som helst, kombinationer, studs osv. Kan du cykla ( jag kunde inte det när jag var gravid )så prova det med hästen.
Min häst bygger muskler jättebra med tömkörning. Och hon gillar det.
Annars får du väl försöka hitta en medryttare som kan rida några dagar i veckan och hålla igång hästen.
Och lycka till med bebisen.

:o Måste ha missat ordet gravid :o

Du råkar inte ha en 4 hjulig motorcykel eller liknande? Går med en vanlig moped oxå men ingen bra idee när man ska vara rädd om sig själv så man inte riskerar att vurpa. Har du en 4hjuling så kidnappa någon att köra och så kan du tömköra och jobba i alla gångarter.

Min första häst (för gud hur många år sedan :angel:) motionerade jag med moped när jag hade för ont. Då i grimma och grimskaft.

Vad är det för häst du har? Du kan försöka få tag på ett traktordäck som hästen kan dra. Då musklar dom bakdelen o ryggen bra.
Lycka till men bebben!!

Tack allihopa för svaren. tyvärr är min häst rädd/lat när det gäller bommar (han hoppat alltså inte går inte ens över cavallettibommar) . och cyklar är jätte farliga och samma så mopeder. men jag ska göra mitt bästa. tack för alla svaren än en gång. *kram på er*

Jag har en nödlösning när jag har väldigt ont som borde funka som nödlösning åt dig oxå om du har någon passande inhängnad.

Är uppstallad där det finns 2 ridbanor med staket och brukar släppa lös där och låta hästen jobba löst. Blir inte lika effektivt men de rör på sig i alla fall. Du får väll stå som en lejondomtör i mitten :D

Är hästen inkörd? Eftersom den är snäll att tömköra är det säkert inga problem att köra in den annars :) Väldigt bra träning och funkar säkert utmärkt att göra när man inte är så smidig längre ;)
Grattis till bebisen!!

Det kan ju vara en bra tidpunkt att träna just det då;) Allmänt ledarskap och förtroende!
Min unghäst var rädd för cyklar så han fick som del i trafikträningen dels gå i hagar nära vägar (alltifrån tungt trafikerad landsväg till trafikerad grusväg med mycket maskiner och traktorer), och dels gick jag mycket med honom längs vägarna när han klarade det. Sedan började jag och hunden cykla till stallet och till hagen så han kopplade cykeln med något positivt, och så till slut började jag cykla med honom, vilket gav fördelen att cyklar absolut inte är farliga. Jobbigt annars när man rider ut och det dyker upp tävlingscyklister, som det gör här rätt frekvent ;)

Be ngn annan rida honom.

Sen är A o O att den får bra med mat o inte ges mindre om den inte rids nämnvärt mkt.

en häst som står ska inte falla ur nämnvärt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
382
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
573
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst