Muskeluppbygnad

T

TinkyFortuna

Hejsan!
Jag har haft en häst hos mig på foder nu för köp. Dock har det visat sig på röntgen att hon har två närliggande kotor (de har ej vuxit ihop eller så, utan ligger enbart nära) Vid tornutskottet. Jag fick tipset att tömköra henne mycket innan vi börjar rida henne igen eftersom då musklerna skulle byggas upp succesivt kring ryggraden så att hon slipper lida/ha ont.
Så nu undrar jag om någon kan några andra bra övningar som bygger upp ryggmusklerna, förutom just tömkörning och klättring. Det är vad vi håller på med just nu, men det kan kännas lite enformigt. Hur bygger longering och löshoppning?
Fungerar det att köra henne utan problem? Bygger detta upp musklerna på ett bra sätt?
Det är för övrigt ett tinkersto på fem år.

Tacksam för svar.

Sv: Muskeluppbygnad

Kankse du kan lägga in några låga cavaletti? Annars gå ut och promenera över hyggen och stigar så att hon får lyfta på benen och trampa på.

Mjo.. Promenader tar vi/klättrar mycket, eftersom det skall stärka ryggmusklerna.. Men huruvida bygger cavaletti på musklerna? Kan man löshoppa? Vilka muskler tar det p? Om man sakta bygger upp musklerna..?
Tack tack! :)

När min förra häst gick på behandling (kissing spines) fick vi rådet att löslongera i galopp, 2 x 45 min/dag. Kanske lite väl att ta i för din häst. Min hästs rygg blev mycket mycket bättre.

Jobba över cavalettibommar och löshoppning är bra för det stärker ryggen och hela muskulaturen. Cavaletti kan man lägga ut när du tömkör, både på marken och en liten bit upp så hästen får lyfta på benen...:bump:
Om du ska löshoppa ska du göra en "bana" där hästen springer fritt och du får prova dig fram vilket avstånd det ska vara emellan hindrena för att det ska bli ett galoppsprång mellan. Lättast är att ha två hinder och börja på 40-50 cm för att vänja hästen. Öka försiktigt höjden och därmed längden för hästen behöver mer utrymme. Inte för höga höjder i början utan ta det lugnt och se vad hästen säger. efter ett tag kan man höja och i slutet kanske lägge in ett extra hinder.:D

Okej, tack så jättemycket för alla svaren! Framförallt då jag variera så mycket som det är möjligt från marken.

Löslongera är det som det låter? Släpper hästen lös i paddocken och viftar lite lätt med spöet? Detta har jag aldrig provat. Men det låter ´bra eftersom din häst haft kissing spines??
Det var nämligen vad vet ville utesluta genom röntgen, dock hade honb inte det itan hon har "bara" två kotor som är närliggande varandra.

Löshoppning har jag provat ´hon har ju ingen vidare teknik (Aldrig tidigare blivit hoppad) Men det är kul att se och vi gör framsteg.

Jag tycker inte att du ska löshoppa, man vill undvika kompressioner av ryggraden (vid landning) när du har närliggande kotor i ryggen.
Tänk så här, alla övning som gör att hästen blir lösgjord och sänker sig och höjer upp ryggen (tänk hästens överlinje som en halvcirkel) och kliver under sig gör det lättare att bygga ryggmuskler. Sedan blir utmaningen att långsamt höja upp formen.
Sedan ser jag ingen anledning till löslongering, det gör det inte lättare att få hästen i ändamålsenlig form.

Jag har också häst med kissing spines och har varit på strömsholm och behandlat nu under våren. Jag har funderat på det där med löshoppning och det är svårt om det är bra eller dåligt för ryggen. Fick med ett tärningsprogram hem som bestod utav typ först 6 veckors tömkörning och skritt för hand. Sen skritta på ryggen varannan dag i två veckor och nu får jag börja trava. Så rider henne varannandag och tömkör/longerar varannan dag. Jag har tömkörtöver cavaletti en gång och såg verkligen på henne hur hon använde ryggen på ett helt annat sätt så ska göra det igen snart. Min häst har väldigt svårt att bytta ryggmuskler då hon knappt haft några de senaste åren. Men det viktigaste egentligen som jag tycker är att man har hästen i en låg form. Högre form ju mer sänkning på ryggen och det gör ondare på dom för tornutskotten går emot varandra.

tack!
Låter bra. hur länge började du att skritta henne?

Hur länge jag började skritta henne? varje gång eller?
När jag tömkörde så var det nog 30-40 min varje dag. Sen när jag börjde skitta var det 30 min har jag för mig men minns inte riktigt :P

Liknande trådar

Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Wildhearts
·
Träning Jag har ett litet projekt inför hösten för mig och min häst. Hon är en frieser på 7 år som är ganska outbildad, blev inriden sent och...
Svar
16
· Visningar
1 934
P
Träning Jag har läst igenom en massa trådar här nu och hittat många bra tips och råd på hur jag ska lära min f.d. travare att fatta galopp för...
Svar
3
· Visningar
988
Senast: vovicockokanon
·
Hästvård Mitt varmblod hade en sorts mer eller mindre långledighet nu på höstvinterkanten (ca. 6v). När jag skulle sätta igång honom igen började...
Svar
5
· Visningar
700
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama