muskeluppbyggnad

S

sucka

finns det något foder som kan hjälpa till med detta?
min häst har hög omsättning och har mycket energi - han han svårt att lägga på sig och börja sätta muskler.

vad finns det för fodersorter som är skapade för såna hästar?
har provat lusern, för jag tänkte att det var proteinet, men det blir han bara bukig av.

kiropraktorn var ute här i veckan och gav tips på en olja som var svin dyr (20 liter för ca 2000 spänn). I värsta fall får jag ta den, men den är ju inte så välkänd så det kanske bara är bortkastade pengar, vem vet?

Helt enkelt, behöver tips på vad som kan vara bra för min islandshäst.
 
Sv: muskeluppbyggnad

Det finns billigare olja än den... Går bra med oljor i från affären, men i ditt fall skulle jag nog satsa på ett bra foder istället.

Det du bör satsa på i tillskottfoder är ett med hög fiberhalt samt hög råfetthalt, Mj och smrp får du kolla över beroende på ditt hö om du ha analys.

Lucern har i stort sett inget fett så jag förstår om hästen inte svarar som det var tänkt.

Det som fungerar bra är linfrökaka, solrosfrö olika fullfoder med en råfetthalt över 6, bl.a fibergi, Åsebrofoder har ett, Dodsson&Horell. mfl.

Nu har du lite att gå på...
 
Sv: muskeluppbyggnad

Vad äter han annars då?

Hur mycket grovfoder? Analyserat?
Kraftfoder? Hur mycket och vilket?

Protein(Smrp) behövs ju för att bygga muskler och energi(MJ) för att lägga på hull.

Min häst kräver mycket mat för att hålla hullet och bygga muskler, i höstas så studsade ryktborsten över revbenen när jag ryktade men nu har hon ett trevligt lager underhudsfett :d :idea:
Största skillnaden kom när jag ökade havren med 1½ kg och la till 1½ kg lusern strå till foderstaten.

Hon har i vinter stått på mellan 120- 150 MJ
 
Sv: muskeluppbyggnad

Det hela handlar om att få i hästen mer energi än den förbrukar för att den ska lägga på hullet. Om du sedan tillför energi i form av havre, Krafft, mussli, olja osv har nog ingen större betydelse. Jag börjar alltid med att ge fri tillgång på hö. Räcker inte det lägger man på havre. Och räcker inte det (t ex på grund av dålig aptit) lägger man även på olja (t ex majsolja). Svårare och dyrare än så behöver det inte vara :) Givetvis får man även hålla koll på proteinnivån så hästen även sätter muskler (inte bara fett). Soja är guld ;)
 
Senast ändrad:
Sv: muskeluppbyggnad

Tyvärr vet jag inte värdena...kan ta reda på dem och återkomma.

Jag funderar på Krafft nu, den röda familjen eftersom han är rätt hårdtränande. Kanske skulle han behöva vila varannan dag för att bygga mesta möjliga. Vad tror ni? Har ni kört med det någonting?

Han har ett rätt bra hull nu, men ryggen - den är borta :smirk: och det är den som behöver komma tillbaka.
 
Sv: muskeluppbyggnad

sucka skrev:
Tyvärr vet jag inte värdena...kan ta reda på dem och återkomma.

Jag funderar på Krafft nu, den röda familjen eftersom han är rätt hårdtränande. Kanske skulle han behöva vila varannan dag för att bygga mesta möjliga. Vad tror ni? Har ni kört med det någonting?

Han har ett rätt bra hull nu, men ryggen - den är borta :smirk: och det är den som behöver komma tillbaka.
En häst på lösdriften fick krafft (röd), det + fritillgång på hösilage och hanblev tjock som en soffa, kanske ngt. att pröva för dig :idea: .
 
Sv: muskeluppbyggnad

När hästen arbetar tar den först och främst av kolhydraterna om det inte är mycket lågintensivt arbete då det tas från fettet istället. När kolhydraterna är slut tas energin från fettet och sedan från proteinet. Om hästen är pigg kanske du inte ger den tillräckligt med energi för att hålla ner farten på den lite. Men det gör ju att den tar sin energi från fettet och proteinet (alltså musklerna). Så då borde du alltså öka på energin i fodret!

/En just nu koststuderande Nora filosoferar om sina nya kunskaper
 
Sv: muskeluppbyggnad

jo...det är därför jag frågar om Krafft (om jag förstår dig rätt nu).
Han rids ju mycket och hårt eftersom tävlingssäsongen är kommen.


Thindra: Jag vill ju inte ha en tjock häst :D Bara en välmusklad!
 
Sv: muskeluppbyggnad

Jag har en häst som har haft mycket problem med musklerna, (degredation) har gett honom ett tillskott som heter muscle toner och döm om min förvåning vad han har byggt på sig......
 
Sv: muskeluppbyggnad

Frågar du mig så kan jag säga att jag inte kan speciellt mycket alls om fodersorter... Det får någon annan svara på! Men möjligt att din häst skulle må bra av att vila, eller att du rider lugnt varannan/var tredje dag så den hinner bygga upp sig. Samtidigt som du fixar till fodret.
 
Sv: muskeluppbyggnad

jo, jag försöker att han ska få vila varannan dag (speciellt efter hård träning). Om jag rider flera dagar i sträck så får varannan dag vara mycket lätt.
Hade tänkt att lägga in en skrittdag med klättring i schemat.
 
Sv: muskeluppbyggnad

spännande! vad är det? och hur länge har han gått på det?
 
Sv: muskeluppbyggnad

Satsa på en bra grund, dvs ett bra hö och ett kraftfoder som passar din häst(har själv Krafft Groov) och komplettera med e-vitamin, ex eclipse. för att din häst ska sätta mer muskler.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 456
Senast: Irival
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp