muskeluppbyggande övningar

Sv: muskeluppbyggande övningar

Om man vill ha muskler genom klättring, vad tar bäst då; om man galopperar uppför eller skrittar? Och vad blir hästen tröttast av? (menar dock skogsvägar som går väldigt mycket uppför väldigt länge, alltså menar jag inte att lämna vägen och rida rakt ut i terrängen)
Sätter den mycket muskler när man skrittar nerför branta backar?
Vilka muskler är det den jobbar med i skritt/galopp uppför och skritt nerför?
Min häst behöver mer muskler i nacken/halsen(?) och ryggen, egentligen överallt, men det är det man märker mest, så vad kan jag då göra för övningar som ger henne mer muskler?

Den bästa och minst slitsamma träningen är om du skrittar uppför. Galoppen ger mer explosiva muskler.För att bygga upp en häst överhuvudtaget bör man ta det ganska lugnt, långa skrittpass där man ibland tar upp tyglarna o jobbar hästen lite så den inte bara lunkar är bra. Gå i skogen så den lyfter på sina fötter o blir uppmärksam. Enligt en riktig hästkarl på strömsholm dit jag var med min häst gillade viktmanschetter på frambenen på sina hästar istället för klättring. klättra nerför sliter för mycket på hästen enligt honom.
För att bygga muskler behövs även en välbalanserad foderstat.
Precis som ngn innan här sa är det jätteviktigt att bygga upp hästen o förbereda kroppen på vanligt arbete och inte sätta igång med sånt tungt arbete som studshoppning, klättra mm innan leder har vant sig. Musklerna byggs upp mkt fortare än vad senor och leder hinner med.
Så rid lugnt men ganska vanligt ändå. Skritta, trava, jobba lite på tygeln, låg form så hästen sätter ridmuskler o orkar bära upp dig på rätt o minsta möjliga slitsamma sätt.

Crying skrev:
Ditt tips passade inte riktigt mej iaf, Här där ja bort är landskapet PLATT :D :(
om du har en liten backe kan du pröva och rygga uppför backen. Gammalt Westerntricks:p

Gnist skrev:
Jag anser att det är viktigt att stretcha hästen efter klättringspass och speciellt om den är otränad.. Kyler även ner benen efter sånna pass..

Någon annan kanske redan har frågat det här, ber om ursäkt i så fall, men hur stretchar du? Hur går man tillväga? Skulle bli himla tacksam för svar! :bow:

så skriv era tips på hur man få en fint musklad häst.
klättra mycket,rid i ojämn terräng så att hästen får lyfta mycket på benen:) ,tömkör m.m.:bow:

För en stor häst som gått varierat men utan medveten träning ca 2 dagar i veckan i ett halvår, hur länge skulle du arbeta den i skritt i varierad terräng då? Jag undrar eftersom det är just det som jag håller på med, och hade på känn att det vore bäst att börja så. Men hur länge? Vi travar ibland och galloperar ibland, men mest för att få röra på sig eftersom han inte har kraften att gå i bra form än, utan flyger iväg. Mest skrittar vi runt i djupsnön i skogen under 1-1½ timmes pass (inte djupsnö hela tiden förstås). Skulle du säga att det är för lång tid? Min tanke är att skritt ändå inte sliter?

Nu när det är vinter så tycker jag det är ganska bra at pulsa i snön, särskilt om det är nysnö, dessutom tycker hästarna att det är kul.

Oplogade skogsvägar är som gjorda för busgalopper!

Det jag gjorde för att bygga mycke muskler på min häst var markövningar ex gå rätt ut i skogen så han fick klättra och lyfta fötterna osv.. Och sen är det viktigt att hästen får vila någon dag för en häst sätter muskler i vila inte i träning... Så man ska inte träna en häst 7 ddg i veckan.. någon dag kan man ta lugn och kort promenad.. Som sagt var viktigast att veta är att hästar sätter muskler i vila..:rofl:

Pimsen skrev:
Vad använder du för benskydd när du klättrar. Har alltid funderat på vad man ska ha då för har man vanliga strykkappor så kommer det ju lätt in grus mellan och kan irritera lederna, ska man ha lindor??:confused:

Eskadronskydd runt om

Sóley skrev:
Någon annan kanske redan har frågat det här, ber om ursäkt i så fall, men hur stretchar du? Hur går man tillväga? Skulle bli himla tacksam för svar! :bow:

Jag både masserade och stretchade musklerna på alla 4 ben..Svårt att förklara riktigt bra, men ett annat alternativ, är ju att massera och gå ut en lite skrittur med hästen efter ett klätterpass. Brukade på sommaren duscha av henne efter massage och stretching och därefter gå ut en liten promenad på ca 15-20 minuter innan jag släppte ut henne i hagen.

klättring klätttring o åter klättring!

Lånar knapp

Klättra uppför OCH nedför. Halter i nedförsbackar stärker bakdelen. En galopp med bra form och lågt tempo i en lång, inte alltför brant backe är också muskelsättande.
SKRITT, en ibland underskattad gångart, har gjort underverk på sex veckor för min häst. En skritt med vägvinnande steg med övertramp och långa tyglar är kanon.

Ut och galoppera i ett friskt tempo, och självklart klättring.

*knapp*

Orkar inte riktigt läsa igenom hela tråden utan frågar er istället direkt

Min häst behöver mer muskler över bogarna och på halsen, ovansidan av halsen. Samt över ryggen, hur göra för att bygga upp dessa? Jag klättrar så mycket jag kan, men nu är det så geggigt så just den rundan kan jag inte rida just nu för risken att hon slinter eller drar av sig en sko är rätt stor..

Löshoppning? Hjälper det till med bogmuskler?

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama