muskeluppbyggande övningar

Sv: muskeluppbyggande övningar

Att rida slalommellan trän ger ochså fina bra muskler,de är väl en liten genväg om inte hästen kandressyr momentsom bygger de musklerna men de fungerar jätte bra på min kalblodsherre å dels så blir han smidigare i kroppen då jag efter ett tagman be honom runda trädet utan att lämna d,nån som förstår :confused: ja å så klättring i olkiaterränger men som de flesta säger man ska vara försiktig å inte ha förbrottom stretha gärna efter åt om ni kan (som man ochså bör göra själv :crazy: mende glömmer jag bort)

Precis som de andra svarat tömkör gärna då de är bra utan att ha tygnd på ryggen å de finns oädligta möjligheter du kan ju även klättra med honom när dutömkör :) kär serpentiner å så han kanske skulle behöva lte mer hull *ducka* då de är lättare att bygga på någe en ingenting så att säga ;)

hej jag köpte ett 14 årigt sto för ca i januari, då var hon inte välmusklad. vi har inte stora klättringsmöjligheter , men gallop i skogen och dressyr i paddocken musklade henne fint, hon är fortfarande inte "färdig", men hon har musklat sig betydligt. Det kan ta väldigt långt tid för en häst att muskla sig, och dte är inte bara träningen som ska stämma. Foderstat spelar en stor roll, jag fick öka på både kraft och hö , för att hon skulle kunna muskla upp sig.
Om hästen är ny kan det ochså ta tid innan den finner sig till rätta och börjar bygga muskler av träningen. Bli inte besviken om du inte ser resultat efter bara någon månad . om hästen är 18 år så tar det nog ännu längre tid än för min 14 åring, och för henne tog det ca ett halår att se okey ut. Låt det ta den tid det tar och gör det bästa av dina träningsmöjligheter, klättra inte för mycket med en häst som är ovan och omusklad det kan förstöra mer än vad det ger utan öka träningen succesivt . // linn

Okej , Vet inte riktigt hur han är o tömköra men skulle ju kunna testa.. ! Aaa, jag vet att man behöver mer hull.. det värsta 'är att när vi köpte honom kände man höftbenen o såg revbenen ! :( Så han har fått rätt rejält med hull nu ! :).. men på vintern tappar han rejält.. så vi ska försöka få honom att hålla hullet hela vintern nu :D

Ngn undrade om hästen skall gå i form vid klättring - nej !
Hästen skall själv hitta balansen både i uppför och nerför backe, tänk på att framförallt länga tygeln nerför då hästen balanserar sig med sin hals och lätt snubblar om ryttaren drar "uppifrån" :)

Jag tränade min häst ungefär som du men märkte ingen skillnad tills jag bytte fodersort, från kraft grun till grov, detta kan ju också vara en avgörande aspekt i fråga om muskelbyggnad.... :smirk:

Jag brukar köra som omväxling som ger väldigt mycket muskler på baken. Rygga upp för en backe ger också mycket muskler. Gallopp träna mycket i väldigt sammlad.

Dutrorvärkligen skrev:
Jag brukar köra som omväxling som ger väldigt mycket muskler på baken. Rygga upp för en backe ger också mycket muskler. Gallopp träna mycket i väldigt sammlad.

Rygga uppför en backe? Aldrig hört, man kanske skulle testa?

Balkasch skrev:
Ngn undrade om hästen skall gå i form vid klättring - nej !
Hästen skall själv hitta balansen både i uppför och nerför backe, tänk på att framförallt länga tygeln nerför då hästen balanserar sig med sin hals och lätt snubblar om ryttaren drar "uppifrån" :)

Hur gör man då om hästen bara slänger med kroppen och vill trava i nerförsbacken... inte har någon kontroll?

Galoppträning bygger väldigt fina muskler! Det sliter inte heller lika mycket på hästen som trav kan göra.
Men tänk på att med galoppträning är det inte att dundra fram på en åker utan att galoppera i kontrollerat tempo på volter o.s.v.

KLättring är som sagt bra, men börja i en ganska plan backe. På ridbanan skulle jag rokommendera att göra MÅNGA galoppfattningar, själva fattningen är jobbigare än att t.ex. galoppera fem varv på en volt. det bygger muskler, helst ska ju hästen gå i form när du gör detta så att det blir "rätt" muskler som byggs på.

PerfectTension skrev:
Okej , Vet inte riktigt hur han är o tömköra men skulle ju kunna testa.. ! Aaa, jag vet att man behöver mer hull.. det värsta 'är att när vi köpte honom kände man höftbenen o såg revbenen ! :( Så han har fått rätt rejält med hull nu ! :).. men på vintern tappar han rejält.. så vi ska försöka få honom att hålla hullet hela vintern nu :D

Ge han fri tillgång på hö/ensilage och ge
han rätt mängd korn samt
annat foder om så önskas.

Mitt 3åriga varmblodsto var ganska tunn när hon kom
till mej för snart 2 v sedan (På lördag).
Men hon fick genast fri tillgång på ensilage plus att hon
får 3L kornkross dagligen + kiselgur (Mot hovarna), Musli
B-vtamin och Olja/äppelcidervinäger.

Man såg redan efter 2 dagar att hon börja få mer
hull och det är ju kul för då får hon iaf så att hon "växer"
och det är skönt.
Hon är nämligen SVÅRFÖDD, lämnar kvar en massa foder
i krubban vilket är lite jobbigt, men hon blir bättre och bättre.

Hon rids ej varje dag heller då hon har lite
ont i ryggen.
Men hon är jätte fin och börjar bli en riktigt go och rund
häst igen.
Skönt att slippa se revbenen osv på henne.

Lycka till!

klättra och gå över stock och sten ger muskler. Ridning i vatten och snönär också lite tyngre arbet som ger muskler.
Galopparbete över bommar där hästen både gymnastiserar kroppen och bygger muskler.
Bommar som är upphöjda så att hsäten får lyfta ordentligt på benen är också nyttigt för musklerna. Simmning om man har möjlighet till de. Avbelastarn sener och leder men ger mycket muskler.

Mina bästa muskeltips!

Varierande, rolig träning med inslag som:

Klättring i backar, ju saktare det går uppför, desto bättre. Här jobbar hästen naturligt med rygg och bakdel. Korta pass i flacka början, så att hästen aldrig "blir trött" eller överansträngd då sliter det bara.

Fara ut och skritta långa turer på lång tygel i skog och mark. Det är bland det bästa man kan göra :idea: ! Gärna över stockar och på blandade underlag, så att hästen får koncentrera sig och tänka när den går!

Tömkörning där hästen jobbar rätt.

Gymnastikhoppning, löshoppning tex många låga studs eller mindre hinder, flera på raken under ryttare. Försök få hästen att rulla på tex i en rund, lugn galopp över alla "hindrena". Många skrittpauser varvat med galopp!

Rid dressyr när du känner för att rida och när du orkar rida ordentligt. Annars kan du lika gärna fara ut och klättra/galoppträna eller något annat, så att dressyren bara blir när du känner dig motiverad och gör jobbet roligt och effektivt, inga transportsträckor!;)

Det är vad jag kan komma på nu iaf...

Ni som har äldre hästar glöm inte att alltid skritta fram hästen ordenligt, det blir en stor skillnad om de får en chans att värma upp leder och ligament, innan de börjar bygga muskler :smirk:

det är väll inte bra att klättra för ofta med sin häst?
jag har hört att de tar mycket kraftigt på hästens leder..

Gnist skrev:
Det där är ju väldigt individuellt, och jag kan bara säga hur det funkar på min tjej.. Hon är 15 år och tämligen lättränad, Ex efter sommarsemestern på bete, och träningen kommer i gång igen, så syns det effekt redan efter någon vecka.. Dock klättrar jag inte varje dag, men ca 4 ggr / vecka.. Sen har ju hon också väldigt gott om muskler innan hon går på semester..

Om din häst är väldigt omusklad, så får du börja med kortare pass klättring 1-2 ggr /vecka, tills den börjat bygga muskler och sedan öka sträckan du klättrar med den för att i slutändan även öka antalet gånger / vecka som ni klättrar.

Jag anser att det är viktigt att stretcha hästen efter klättringspass och speciellt om den är otränad.. Kyler även ner benen efter sånna pass..

hur länge klättrar du varje gång du klättrar?

man ska skritta fram alla hästar länge, ju längre desto bättre, även fast de är de tråkigaste jobbet, men hästarna blir mer lättarbetade då.

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama