muskeluppbyggande övningar

Sv: muskeluppbyggande övningar

Att skritta rakt ut i skogen (ej på stigar och inte i alltför krånglig skog, det ska va lagom) hästen får lösa problem med hela kroppen och även med huvudet! Dom blir väldigt trötta och får jättefina muskler ett plus om det går lite upp och ner också:rofl:

Jag gillar riktigt kortat trav i flera flera omgångar, det bygger upp en hel del muskler på både häst och ryttare :P

Klättring för brant backe och pulsning i snö. Ger fina muskler snabbt. :smirk:

beror på proteinintaget, om din häst har låg sk proteinkvot så har den svårare att bilda muskler. :)

Visst går det att muskla upp på ridbanan men det är lltid bra att variera träningen, särskilt om du vill bygga muskler.
Ska man träna i backar tycker inte jag det är uppförsbackarna om ger bäst träning utan överhuvudtaget att rida i terräng och nedförsbackarna bygger mer "ridmuskler" än uppför.
Annars kan det vara bra att låta häten jogga sakta längs en väg om man inte har tillgång till terräng.

På ridbanan är risken att man tränar hästen sned ganska stor och även att den får spänningar eller belastar framdelen för mycket från början.
Jag skulle inte vara så försiktig med att rida på böjt spår för på ett böjt spår kan du iallafall lättare känna om hästen belastar sina ben olika och successivt försöka få hästen gå jämnare, på ett rakt spår är det nästan omöjligt att känna om hästen går ojämnt (om det inte är extremt).
Muskeluppbyggande på ridbanan är öppna och sluta, övergångar mellan skritt/trav/galopp, särskilt galoppfattningar.

Men som andra sagt, ta det lugnt om hästen börjar bli gammal och den inte är van vid att träna hårt.
Tänk på att musklerna går ganska snabbt att träna upp men senor, leder osv tar betydligt längre tid och är lätt att överanstränga när man tycker att hästen borde orka med.

Att enbart skritta på lång tygel en timme i veckan ger en hel del.
Dock måste ju hästen ha lite tempo, och inte bara lunka :idea:

Att jobba i skritt är ju överhuvudtaget väldigt nyttigt.
och underskrattat tror jag..

Emelie85 skrev:
Att enbart skritta på lång tygel en timme i veckan ger en hel del.
Dock måste ju hästen ha lite tempo, och inte bara lunka :idea:

Att jobba i skritt är ju överhuvudtaget väldigt nyttigt.
och underskrattat tror jag..

Hehe att "lunka" är annars väldigt underskattat, det är hästar som vet att ta det lugnt dvs är ganska "coola" men ändå kan ta i när det behövs som brukar hålla bäst tror jag :) Och de som brukar få bäst grundkondis.
Men jag håller med om att det är underskattat att jobba i skritt, både i terrängen och på ridbanan. Det brukar inte ge så mycket att trav- och galoppjobba innan hästen är ordentligt grundmusklad i skritt och kan hålla balansen med musklerna så att säga och inte sliter på leder m.m. i onödan... :p

Särskilt då på en liite äldre häst är skritt VÄLDIGT underskattat. De behöver iofs jobba igenom hela kroppen så det KAN bli så att hästen blir stel av att enbart skrittjobbas (hur många det nu är som bara skrittar..? :D ) men jobbar man på olika underlag och i varierad terräng är det väldigt muskeluppbyggande.
Sen kan det alltid vara bra att löshoppa på lite lägre höjder, träna lite långsam galopp och jogga ibland bara för att variera och komma åt alla muskelfibrer. (hehe nu känner jag att jag är ute på tunn is, för såna teoretiska saker om muskulaturen är inte min grej ;) ) Men sånt bör man inte se som TRÄNING utan ett sätt att behålla hästen mjuk och fräsch i musklerna. Det är väldigt lätt att överträna så det inte tar i musklerna utan bara sliter.

Jag har också en äldre herre som jag håller på att försöka få upp lite i muskel massa, som det är i dagsläget så är han ganska så omusklad..
Tycker dock det tar lång tid innan resultat.. undrar om det är någon som kan ge mig lite tips på olika tränings moment?

Han rids ca 4 dagar i veckan och mest på grus och skogs vägar då vi inte har så mkt annat att välja på, tyvärr finns här inte heller så mkt backar då grusvägarna mest är plata och raka. Skogen är inte heller så lätt att ta sig in och runt i då det fortfarande ligger massa stora nedfallna träd överallt sen Gudrun stormen..
Han rids mest i skritt och trav men såklart även också lite galopp..

Några tips vad man kan göra på raksträckor?

Han rör sig heller inte så mkt i hagen under dagarna om det har någon betydelse för hur musklerna byggs upp..

Mvh

Jag tycker personligen det är svårt att dressyrträna längs vägen eftersom hästarna brukar vara så vana vid att uteritterna är deras tankepaus eller lekstund vad man nu vill kalla det ;)
Men för att hästen ska kunna skilja på att ströva omkring och att jobba/koncentrera sej kan det vara bra att ha ett par särskilda sträckor där man tar för vana att göra något dressyraktigt med hästen.
Då har man ett stödbandage bildligt talat för inlärningen, när man kommer dit vet hästen att den ska koncentrera sej. 6-7 ganska korta sträckor är nog rätt lagom, eller ännu fler men ännu kortare om man är precis i en inlärningsfas och behöver repetera mycket.

Öppna och sluta är toppen att träna på väg. Men helst ska man ju börja smått med att bara vänja hästen med lite halvhalter, flytta kroppsdelar hit och dit, se till att den har ärlig framåt/nedåtsökning med mera. Så man känner att man har ett bra utgångsläge.
Sen så böjer man hästen (är man vid ett vägskäl eller på en lite bredare inte så trafikerad väg kan man ju ta hjälp av en volt också) och håller koll på bogarna så den inte trillar inåt, sen brukar det inte vara några problem att gå lite svag öppna.

Sluta tycker jag är mycket lättare på väg än öppna, men det är ju ungefär samma sak där.
Anlednignen att skolor är bra på väg är också att hästen inte på samma sätt kan träna sina starka muskler mer hela tiden som den gör om den går på rakt spår, särskilt på en väg.

Har du liite nedförsbacke iallafall är det en jättebra övning att göra halter. Först bara nån enstaka men utan att hästen trillar på näsan. Sen gör man det med bara några steg emellan, och till slut kan man varva mellan halt och tydlig halvhalt med några stegs mellanrum. Då komemr hästen behöva samla sej för att inte trilla på näsan när du tar i tyglarna. Vill man vara extrem kan man rygga också men då tycker jag att hästen bör vara väldigt avslappnad i sin rygglinje och samlad redan för att inte sänka ryggen.

Kan hästen trava lite samlat är travövergångar också jättebra träning. Från ganska samlad skritt till samlad trav, och sen tillbaka igen. Nyckelordet är att hästen ska skolas till så lätta hjälper och så snabb respons som möjligt, och vara eftergiven.

Helo!
nu är det så att jag har börjat klättra en del med pållan.. vilka muskler förutom rygg och rump muskler bygger de upp vid klättring? får de bogmuskler med?

vid löshoppning i rund paddock, eller ja.. hon travar över de små låga två hinder som finns där..och travar över "bommar".. då bygger hon väl också upp bogmusklerna?

detta med öppna och sluta är väldigt svårt just nu så därför försöker vi med andra muskelbyggande träningar så länge..
annat tips för att träna bogmusklerna?

mykke bog-snack här men den är så tunn och liten ju:crazy:

vore skitbra om NÅN kunde SVARA :smirk: :d :)

En annan "fråga" jag rider ju barbacka hela tiden "pågrund av saker" så när jag klättrar neeerför så glider jag fram väldigt mycket.. nästan på manken.. nu har jag börjat hoppat av och leder henne ner eftersom det känns så obehagligt både för mig och henne, och dessutom att hon får all tyngd där fram.."känns så onödigt och att jag förstör träningen"
tycker ni jag gör rätt?
hon tränar väl ändå lite även om jag leder henne ner..?:D

Om du glider fram och inte kan sitta kvar och samla henne tycker jag att du gör rätt.

Alltså.. I branta nedförsbackar - ja, i bara sluttande nedförsbackar finns det ju lite knep man kan använda sej av. Har man en ridjord eller enkel körgjord/tömkörningsgjord kan man använda det som stoppkloss framtill.
Har man inte det kan man t ex testa om det går bättre om du sätter händerna mot manken (alltså inte allt på tornutskotten utan fördelar trycket över lite större yta..) och trycker emot när du glider fram kanske det går bättre? Jag tycker det är lite lättare att rida i nedförsbackar om jag lutar mej lite framåt och spänner magmusklerna. Fast egentligen lutar jag mej inte framåt utan siter rakt över hästen men det KÄNNS som att man lutar då :D
Faktiskt brukar hästarna lära sej väldigt snabbt att balansera upp då, så de flyttar över lite tyngd på bakdelen istället för att bli mer framtunga.

Tibra skrev:
Helo!
nu är det så att jag har börjat klättra en del med pållan.. vilka muskler förutom rygg och rump muskler bygger de upp vid klättring? får de bogmuskler med?

vid löshoppning i rund paddock, eller ja.. hon travar över de små låga två hinder som finns där..och travar över "bommar".. då bygger hon väl också upp bogmusklerna?

detta med öppna och sluta är väldigt svårt just nu så därför försöker vi med andra muskelbyggande träningar så länge..
annat tips för att träna bogmusklerna?

mykke bog-snack här men den är så tunn och liten ju:crazy:

vore skitbra om NÅN kunde SVARA :smirk: :d :)

Varför vill du så gärna träna upp bogmusklerna? (eller så har jag missuppfattat?)
För när du tränar framdelens muskler får du ju tänka på att du sliter på framdelen.. Och en äldre häst bygger inte upp sej igen lika snabbt som en ung, alltså kommer du "slita" på den ganska länge i framdelen tills den sätter muskler..

I uppförsbackar tränar du nästan bara skjutmuskler, och det är både framdel och bakben som drar/skjuter på uppför. I nedförsbackar tränar de mer samlande muskler för att de måste kunna hålla balansen med ryttaren på och allt. Då tränar du också både fram- och bakdel men helst lite mer på bakdelen när hästen börjar bli starkare och få bra balans.

Problemet med att rida alltför mycket muskeluppbyggande innan du börjat med om än så lite öppna och sluta är att hästen kommer sätta mycket muskler där den redan är stark men fortfarande vara svagare där den är svag idag. Hästar har ju från början alltid sin starka sida och sin svaga sida.
Så egentlgien tjänar man inte så mycket på att satsa massor på att bygga muskler innan man själv och hästen är utbildade till skolor eller åtminstone att man själv han checka av på en volt att hästen går hyfsat jämnt och inte trycker ut bakdelen/in bogen eller tvärtom.

Totola skrev:
Varför vill du så gärna träna upp bogmusklerna? (eller så har jag missuppfattat?)
För när du tränar framdelens muskler får du ju tänka på att du sliter på framdelen.. Och en äldre häst bygger inte upp sej igen lika snabbt som en ung, alltså kommer du "slita" på den ganska länge i framdelen tills den sätter muskler..

I uppförsbackar tränar du nästan bara skjutmuskler, och det är både framdel och bakben som drar/skjuter på uppför. I nedförsbackar tränar de mer samlande muskler för att de måste kunna hålla balansen med ryttaren på och allt. Då tränar du också både fram- och bakdel men helst lite mer på bakdelen när hästen börjar bli starkare och få bra balans.

Problemet med att rida alltför mycket muskeluppbyggande innan du börjat med om än så lite öppna och sluta är att hästen kommer sätta mycket muskler där den redan är stark men fortfarande vara svagare där den är svag idag. Hästar har ju från början alltid sin starka sida och sin svaga sida.
Så egentlgien tjänar man inte så mycket på att satsa massor på att bygga muskler innan man själv och hästen är utbildade till skolor eller åtminstone att man själv han checka av på en volt att hästen går hyfsat jämnt och inte trycker ut bakdelen/in bogen eller tvärtom.

nej du uppfattade mig inte fel.. men jag tänkte bara att tränar man bara bakdelen lär hästen så rätt så rolig ut? eller?
hon är muskulös överallt om man säjer så.. väldigt tunn både fram o bak..och att träna hela kroppen tyckte jag lät logiskt men tydligen inte..hmm.. men borde de inte ha bogmuskler eller?
det här med öppna och sluta är nästan helt omöjlig.. hon är alldeles för omusklad för att ens gå någon steg:crazy: det blir bara på tok för fel..därför hade jag tänkt börja klättra med henne och bygga upp muskler så..och det förslaget har jag fått av så många!! så det tänker jag nog inte sluta med.. jag tycker det verkar ge rätt bra resultat.. även om det typ knappt syns då eftersom det tar låååång tid för muskler att bygga upp sig..

Totola skrev:
Alltså.. I branta nedförsbackar
testa om det går bättre om du sätter händerna mot manken (alltså inte allt på tornutskotten utan fördelar trycket över lite större yta..) och trycker emot när du glider fram kanske det går bättre?

jojo det har jag nog testat:smirk: :d haha men det går inte så bra.. men nu har jag fått låna ridbrallor med skinn på.. sist jag red klättrade jag inte men jag tyckte jag satt mkt stadigare på hästen med dom :)

Tibra skrev:
nej du uppfattade mig inte fel.. men jag tänkte bara att tränar man bara bakdelen lär hästen så rätt så rolig ut? eller?
hon är muskulös överallt om man säjer så.. väldigt tunn både fram o bak..och att träna hela kroppen tyckte jag lät logiskt men tydligen inte..hmm.. men borde de inte ha bogmuskler eller?
det här med öppna och sluta är nästan helt omöjlig.. hon är alldeles för omusklad för att ens gå någon steg:crazy: det blir bara på tok för fel..därför hade jag tänkt börja klättra med henne och bygga upp muskler så..och det förslaget har jag fått av så många!! så det tänker jag nog inte sluta med.. jag tycker det verkar ge rätt bra resultat.. även om det typ knappt syns då eftersom det tar låååång tid för muskler att bygga upp sig..

För dej tror jag inte att klättring i sej kommer ge det resultat du är ute efter, det kommer sätta muskler men troligen vill du också "få igång" hela hästen så den blir både smidigare och lättare att jobba med sen.
Terräng överhuvudtaget kommer du ha hjälp av, men sen så är det att 1. jobba med smidigheten (vilket du får mycket gratis av närman rider i växlande terräng) 2. jobbamed kommunikationen för oftast är det den som avgör om man kan rida några dressyrrörelser eller inte, otast inte hästens muskler. Däremot om den har ont hindrar det men då är ju frågan om man borde rida överhuvudtaget (har man kollat med vet eller t ex ET borde man veta om hästen behöver vila eller inte..) och mycket av kommunikationen sitter i oss själva snarare än hästen.
Nu menar jag inte att alla hästar kan gå superbra öppna och sluta så snart en riktigt bra ryttare sätter sej på den, men har man grundkommunikationen i hästen och den är relativt smidig brukar det inte vara något problem att ta 2-4 steg i svag öppna och sluta. Sen behöver man ju till en början inte heller rida skolor, utan man kan rida på lite böjt spår och känna efter hur hästen sätter sina ben (om den spårar eller trycker ut eller in med någon kroppsdel) och lära sej påverka hur hästen sätter sina ben, oftast genom nåt så enkelt att ta en tydlig halvhalt på den ben hästen trycker in (tyglarna styr bogarna kan man säga som regel och skänklarna styr bakdelen).

Men att rida i mycket varierande terräng, vara noga med att den stretchar ut sin överlinje snarare än att spänna ihop sej och gå för högt med huvudet, varva med lite dressyr för att successivt få den lite jämnare, det skulle nog vara en bra plan till att börja med.

Det är otroligt lätt att slita en häst fel när man ska sätta igång och träna upp muskelstyrka. Men generellt sett gör man oftast minst skada i skritt, därefter galopp, och störst skada i trav om hästen inte är "genomriden" så att säga och jämnmusklad.
Undvik därför allt för mycket konditionsträning utan fokusera hellre på långa skritturer i varierande terräng :)

Tibra skrev:
jojo det har jag nog testat:smirk: :d haha men det går inte så bra.. men nu har jag fått låna ridbrallor med skinn på.. sist jag red klättrade jag inte men jag tyckte jag satt mkt stadigare på hästen med dom :)

Har hästen jättelåg manke? Eller går den obalanserat?
Är det att den rinner iväg också som gör att man har svårt att sitta bra i nedförsbackar så kan man jobba ganska mycket med det :)
Om du har någon lagomt sluttande nedförsbacke som inte är så jättebrant kan man testa att göra halt stup i ett så hästen måste dels lyssna på dej och dels balansera om till sin ryttare.

Jag tycker allmänt det är lite läskigt att rida där det är alltför brant nedför, men som tur var hade min häst relativt stor manke som man kunde hålla emot sej på och så lärde den sej efter ett tag att gå med väldigt bra balans nedför vilket underlättade rejält.
Men jag tror det sitter mycket i vårt huvud, oftast faller man ju inte av utan det bara KÄNNS som att man är i obalans och kommer trilla på näsan :p

Hoppas det funkar bättre nu när du har lite bättre grepp iallafall :) Annars kan det vara en bra idé att skaffa en barbackasadel där man har lite bättre grepp och helst benstöd och hela köret även om man inte kan ha en riktig sadel :)

backträning i branta backar är det bästa! De tränar både bakdel å framdel när det går uppför å när det går nerför så tränar de att "bära" upp sig.
Och trava km sträckor i friskt trav ger slanka å smidiga muskler:p

Samt att rida i skog å mark på knöliga å steniga stigar så de bygger upp sin kropp å håller reda på fötterna.

Gnist skrev:
Klätterträning för mig är rida uppför i sugande underlag.. Typ grustag / myrmark..
Är hästen omusklad, så börjar man med en kortare sträcka klättring nån gång / vecka, för att öka på allteftersomhästen sätter muskler..
Viktigt att stretcha hästen efteråt.
Terrängridning är också bra, men tar aningens längre tid..

Vad använder du för benskydd när du klättrar. Har alltid funderat på vad man ska ha då för har man vanliga strykkappor så kommer det ju lätt in grus mellan och kan irritera lederna, ska man ha lindor??:confused:

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama