muskeluppbyggande övningar

K

knasenknas

eftersom den andra tråden med övningar var för lång skapar jag därför en ny. så skriv era tips på hur man få en fint musklad häst.
olika övningar o.s.v

Sv: muskeluppbyggande övningar

Jag rider mycket klätterträning i "sugande" underlag.. Enbart skritt och kortare sträckor Lååångsamt trav...Tycker det ger väldigt fina muskler :D

hur lång tid kan det ta innan man ser att det händer något? om hästen är 18 år?

Det där är ju väldigt individuellt, och jag kan bara säga hur det funkar på min tjej.. Hon är 15 år och tämligen lättränad, Ex efter sommarsemestern på bete, och träningen kommer i gång igen, så syns det effekt redan efter någon vecka.. Dock klättrar jag inte varje dag, men ca 4 ggr / vecka.. Sen har ju hon också väldigt gott om muskler innan hon går på semester..

Om din häst är väldigt omusklad, så får du börja med kortare pass klättring 1-2 ggr /vecka, tills den börjat bygga muskler och sedan öka sträckan du klättrar med den för att i slutändan även öka antalet gånger / vecka som ni klättrar.

Jag anser att det är viktigt att stretcha hästen efter klättringspass och speciellt om den är otränad.. Kyler även ner benen efter sånna pass..

kan hästen få muskler o så på ridbanan..om man inte har tillgång till klättring o så..klart dom kan få men tar de längre tid eller så?
hästen verkar aldri tröttna..rider inte mycke på böjt spår de e nämligt en väldigt jätte stor paddock. men sliter de endå på dom o så?
rider ganska mycke på skogsvägar o så men inga backar så..

Visst får dom muskler av "vanlig" ridning också... men det tar nog längre tid att bygga upp kroppen mot om man kan slänga in lite klätter med jämna mellanrum..
Min häst får väldigt fina muskler och betydligt bättre ryggmuskulatur via klättringen..
Har du inte tillgång till nått ställe där du kan köra lite klättring ibland ??

vad räknas som klättring? är de branta backar? eller är de små backar o sånt..
har ganska mycket terräng o så att gå i..de måste me vara bra för dom? att lyfta lite på benen o så..

de e de att hon är väldigt omusklad..hon går stadigt i form och söker sig neråt men ja har lite svårt att avgöra vad man kan kräva av dom när dom inte är musklade?
rädd för att överanstränga henne.

Klätterträning för mig är rida uppför i sugande underlag.. Typ grustag / myrmark..
Är hästen omusklad, så börjar man med en kortare sträcka klättring nån gång / vecka, för att öka på allteftersomhästen sätter muskler..
Viktigt att stretcha hästen efteråt.
Terrängridning är också bra, men tar aningens längre tid..

tänkte på e-vitamin o så..fungerar de bra?
har hört så mycke om att man inte ska muskla dom fel o så..va menas me de?
går hästen stadigt i form o så så borde väl de inte va nån risk?
jag brukar rida 10 minuter pausa 5 typ o sen rida 10 minuter o så..eller är de bättre att rida på en längre stund?

Du skrev att din häst var 18 år? Jag tycker du ska ta det försiktigt med muskeluppbildningen. I det har åldern igentligen ingen betydelse. Syns det resultat för fort så gör man det inte riktigt rätt och hästen kan bli skadad. Jag rekomenderar att du longerar med inspänning en till två gg i veckan och rider två till tre gg i veckan. Du kan rida serpentiner och volter en dag och halter, igångsättningar en annan. Det gör att hästen lär sig sätta under sig lite mer + en uppmjukande, lydnads sak. En dag i veckan kan du rida cavaletti (en smått upphöjd bom) med med fyra bommar. Detta gör att man bygger upp musklerna i manken, ryggen. Det får bara inte gå för fort över. I över huvud taget gör det inget om hästen inte går på tygel. Det brukar komma efter ett tag med dessa övningar. Hoppas du har ngn nytta av detta.

Gnist skrev:
Dock klättrar jag inte varje dag, men ca 4 ggr / vecka..

Vad gör ni på ett klätterpass? T ex rider upp för en lång backe ca 5 min, eller upp o ner för många olika backar under 20-30 minuter, eller hur går det till mer detaljerat?

Ditt tips passade inte riktigt mej iaf, Här där ja bort är landskapet PLATT :D :(

Klättring ger fina muskler. jag klättrar väldigt mycket med min häst och hon har muskler äverallt..det ger bra resultat

Hej!!
Muskler är ju som alla vet A&O på en häst.
Det jag kan rekomendera är att rida hästen lång
och låg, och att låta hästen själv söka sig i "rätt"
form. På detta sättet får hästen lära sig att bära
upp sig själv -----> vilket leder till fin fina muskler
i rumpan och ryggen, samt att hästen blir mjukare
och stadigare. :d

Självklart är det viktigt att man hjälper hästen i rätt
riktning om det behövs..
För att klättra behövs inga jättebackar, det räcker
med en kulle eller två :D
Det är jättebra uppvärmning! ;)

Lycka till!! :rofl:

Hej!
Även jag har en 18 årig ponny... men det är bara det att han precis varit skadad och ska i framtiden undvika böjda spår, ojämna underlag och backar...:) Det blir lätt lite enformigt skulle gärna uppskatta lite tips hur man kan altinera muskeluppbyggningen på en sådan häst....// Julia

Jag har hört att det tar mer på hästen, alltså ger bättre träning/muskler om man klättrar, och samtidigt rider hästen i form, stämmer de eller är de bättre med en friare, låg form?

Klätterträning i all ära, det är skitbra, men det finns många andra sätt att bygga muskler på också. Det viktigaste är ju faktiskt att det ska vara roligt och inte för enformigt.
Rid omväxlande med sunt förnuft!
Nästan allt man gör sätter muskler; dressyr, hoppning (framför allt gymnastikhoppning), "vanlig" skogsridning, longering, löshoppning, tömkörning och såklart klättring m.m.
Träna olika muskelgrupper olika dagar så hästen inte får träningsvärk, då får man bara en sur och grinig häst.

Gnist skrev:
Klätterträning för mig är rida uppför i sugande underlag.. Typ grustag / myrmark..
Är hästen omusklad, så börjar man med en kortare sträcka klättring nån gång / vecka, för att öka på allteftersomhästen sätter muskler..
Viktigt att stretcha hästen efteråt.
Terrängridning är också bra, men tar aningens längre tid..

Jag har en brant backe.. där traktorer och andra fordon hämtat sand "om du förstår vad jag menar" där måste man ju i så fall klättra upp och ner. Hur ofta? kan hästen gå vanligt upp utan att gå i form eller bygger den inte upp de rätta musklerna då? vilka muskler bygger den upp vid klättringen? bygger den fel om hästen är spänd/ivrig men går sakta?

Om hästen precis satts igång skulle jag börja med lite markarbete så ofta som möjligt och i korta pass 15-20 min. I markarbetet skulle jag testa böjning och sedan öppna och sluta i skritt och plocka upp trav från marken allt på lång tyglar. Från ryggen hade jag fortsatt med öppna och sluta och sedan att vända halvt igenom för att få diagonalslutan. Öppna tycker jag är en väldigt bra övning om man vill få muskler och smidighet till hästen. Den tränar ju både inner och ytter bakben, samtidigt som ryggen och nackmuskelaturen får fin träning. :) :idea: :idea: :banana: :banana:
Magdalena

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama