Muskelträning!

frittan

Trådstartare
Hallå!

Vill ha tips på övningar och träningar som gör att hästen får mer muskler i ryggen och bakdelen!

Min häst har satt mkt mer muskler nu, men det skulle behövas ännu mer för att han ska orka med all samling och att jobba helt korrekt.

Gäller både övning man gör på ridbana och i skogen, osv.

Klättring i skritt är ju väldigt bra. Klättring i galopp t.ex., är det bra för nånting i muskelväg? Eller ska man bara satsa på skritt-klättring?

Sv: Muskelträning!

Klättring är bra, i skritt blir det lite jobbigare för dom. Men att variera tempo är nog det ultimata. Sen är ju tömkörning på volt även bra för ryggmusklerna om man kan få bakdelen riktigt aktiverad och hästen trampar under sig ordentligt, variera tempo, öka, minska, korta och läng. Att öva igångsättningar stärker oxå hästen, ffa galoppfattningar.:)

Klättring är bra, i skritt blir det lite jobbigare för dom. Men att variera tempo är nog det ultimata. Sen är ju tömkörning på volt även bra för ryggmusklerna om man kan få bakdelen riktigt aktiverad och hästen trampar under sig ordentligt, variera tempo, öka, minska, korta och läng. Att öva igångsättningar stärker oxå hästen, ffa galoppfattningar.:)

hej :)

ja, jag tömkör i alla fall en gång i veckan. och försöker med en klättring en gång i veckan också!

men klättra i galopp är ingen mening alls eller? är väldigt många härute som gör det... :crazy:

galoppfattningar, är de bra alltså?? jag brukar göra flera galoppfattningar varje dressyrpass. men det är ju mest för att han blir så laddad så vi inte kan ha några längre galopp-pass :D

att galoppera i uppförsbacke är bra för kondisen om inte annat ;)
rider på samma vägen som fälttävlansryttaren johan lundin, han har en backe han alltid galoppera i för att träna sina hästar

Backträning, klättring i långsam trav, skritt eller galopp uppförs...

Jag har hört att man inte ska klättra i trav för att det är lätt för hästen att bara "ta i" med den diagonal den är stark i? ngn som vet ngt om det?

att galoppera i uppförsbacke är bra för kondisen om inte annat ;)
rider på samma vägen som fälttävlansryttaren johan lundin, han har en backe han alltid galoppera i för att träna sina hästar

okej, så för kondisen är de bra o galoppera uppför backar.
men för musklerna är det bättre att skritta? :idea:

Hej !

För att träna kroppen och främja jämnheten i korsen fick jag ett tips av våran equiterapet att skritta över rätt så höga cavaletti bommar ca 10min var tredje dag. Bra uppvärmings jobb. Viktigt är att det är i skritt, då hästen använder hela sin rygg.

Hej !

För att träna kroppen och främja jämnheten i korsen fick jag ett tips av våran equiterapet att skritta över rätt så höga cavaletti bommar ca 10min var tredje dag. Bra uppvärmings jobb. Viktigt är att det är i skritt, då hästen använder hela sin rygg.

Okej, ungefär hur upphöjda ska de vara? :)
Låter som en bra övning!! Tack!

Okej, ungefär hur upphöjda ska de vara? :)
Låter som en bra övning!! Tack!

Hej!

om man har Cavalettiblock - "Sockerbitar" på mellan höjden, va kan de vara ca 25-30cm. De ska vara så höga att hästen verkligen kliver över.

okej, har ju inte cavalettiblock, men okej, då är jag med på din övning. ska nog göra det någon dag nu då =)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 527
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka