Muskelträning?

Mauthoria

Trådstartare
Mitt travsto har tappat mycket muskler det sista, främst rygg och rumpa, och vill gärna ha tips o råd angående muskelträning o foderkomplement.
Hon har alltid varit den lite rundare typen o bra med muskler o då vi ej har gjort några större ändringar i varken träning eller foderstat så blir jag lite orolig. Har låtit henne varva ner lite med träningen. Hon är pigg o fin o övrigt.

Ridning är ju ett bra träningskomplement både för kropp o sinne men hon gillar ej att bli riden öht så känns inte som en bra idé alls.

Sv: Muskelträning?

Har du analyserat grovfodret för i år? Kan ju tyda på proteinfattigt sådant. Och kanske även skicka in ett träckprov om du inte gjort det nyligen?

Ingen analys ännu. Träckprov ska skickas nu i veckan. Anade också att det kunde vara proteinfattigt då det kommit så plötsligt o fort.

Får de inte tillräckligt med mat kan man inte bygga muskler, hästen gör av med mer än den får in och den börjar ta av reserven = muskelmassan.

När de försörjer sig igen så bygger de även om man bara skrittar :idea:

Hände samma sak med mitt travarsto nu i höstas först gick hon ner väldigt mycket så att jag inte kunde fortsätta att bygga muskler så ett tag vsåg hon hemsk ut!Men vi tog foderanalys och bytte till nytt proteinrikare grovfoder och bytte till ett kraftfoder för avelshästar som gav ännu lite till protein,nu när hon har kommit upp i bra vikt igen så har jag börjat träna henne,bra grejer för att bygga upp de muskler du pratar om är att klättra,träna kort galopp och rida hen i form. Men se först till att hästen inte är för smal!Är den smal går det inte att bygga muskler!

Tack för dessa svar :) Självklart svälter jag inte hästen, men däremot är det väl så att det är proteinfattigt, dags att kolla upp. Samma med träckprov. Trist att hon inte är vidare förtjust i ridning :/ men får bli mer långsamkörning o kanske tömkörning i skog o mark.

Det som är tråkigt är när höet blir sämre så att de tappar pga att de inte får i sig tillräckligt.

Vi har också sämre hö i år så jag får ge proteintillskott.

Dricker hon ordentligt? Nypa i huden och kolla slemhinnorna. Det räcker inte alltid att hästen har tillgång till vatten, det kanhända att det blir vätskebrist trots allt. Skadar inte heller att försöka lista ut hur mycket hästen dricker per dygn och tillsammans med resten av foderstaten summera hur mycket vätska hon får i sig.

Det finns ingen anledning att vara ledsen att hästen kan inte ridtränas, världen är ju full av runda och fina travhästar som har aldrig varken sett eller fått ridträning.

Ja det verkar inte bättre. Vattenmängden har vi försökt kontrollera det sista så att de får i sig tillräckligt, hudnyp o slemhinnor ser fina ut.
Jo, så sant om ridträning :) men trist ändå då det är en bra o rolig variation. Men vill inte tvinga på henne ngt hon ej tycker om så vi får hitta på annat skoj o nyttigt istället..

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 052
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Är så orolig 😥,min ponny har varit varm i höger bak lite från o till,ej svullen och inte halt. Han känns som vanligt att rida,pigg o...
2
Svar
27
· Visningar
4 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka