Muskelsträckning

svea

Trådstartare
Min häst har sträckt en skinkmuskel i samband med lek i hagen och är halt. Jag tänkte ställa honom i sjukhage ett par dagar, och leda honom på småpromenader så att han inte stelnar till. Hålla honom varm och torr förstås. Låter det vettigt, ni som vet?

Och hur länge bör man vänta med att jobba honom efter att rörelsemönstret blivit normalt igen?

Sv: Muskelsträckning

Låter det vettigt, ni som vet?

Ja. Muskelbristningar läker ofta fort och bra. Nya muskelfibrer bildas på 21 dagar men hästen kan bli bra både fortare och långsammare, det beror på vilken muskel och hur stor skadan är (andra muskler kan ta över den skadade muskelns arbete). Om det är en stor bristning, om hästen är smärtpåverkad, om du blir orolig eller osäker, kan det vara bra med en veterinärkoll för att se om man ska sätta in något smärtstillande och antiinflammatoriskt.

Det är viktigt att muskeln används för att fibrerna ska ordna sig som elastiska trådar i fina buntar så det inte blir bindvävsärr som gör muskeln stum och skör. Så rör på hästen, det är viktigt för att det ska läka bra. Massage kan ha sin plats i processen men inte i det akuta läget.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 920
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 778
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 454
Senast: lundsbo
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 198
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka