Piamaria
Trådstartare
För 10 veckor sedan så kom jag en morgon och upptäckte att den vackra dressyrfuxen var vedervärdigt halt. Ut på stallbacken! Där blir den så gott som blockhalta hästen, ohalt?! Efter 2 veckors undran över denna morgonhälta susade jag iväg till klinik där man efter diverse böjprov och bedövning tyckte att det nog var en kotledsinflammation efter ett akut trauma. Köpte inte riktigt det där för hältan släckte inte ut helt men ok, fuxen blev sprutad men tuppkam och cortison i kotan. Skrittade 14 dagar, tillbaks igen och blev behandlad på samma vis. Morgonhältan har dock varit lika illa och för övrigt har inte hästen varit halt???!!! Här blev jag lite desperat och tog ut en mycket kunnig travkille som nog tyckte att det var en fläkskada och en muskel högt upp på insidan av låret som gjorde ont. Vi skrittar på ytterligare 3 veckor och åker åter till klinik och här finns ingen reaktion på böjprov. Morgonhältan är dock kvar om än inte riktigt lika eländig. Börjar trava lite grand och de närmaste 14 dagarna ser jag en förbättring även ur boxen. Traven är hur ren som helst och hästen är pigg. Alltför pigg!! Efter 14 dagar tar jag en försiktig galoppfattning, det går bra och ingen försämring. Efter någon dag tar vi ett par fattningar till och nästa dag, tvärhalt ur boxen!!Nu kommer en äldre hästkarl som sysslar med chiropraktik och himmel vad fel det var på fuxen, det låg muskler i kläm både här och där. Han vrider, sliter och drar och pang så reagerar inte hästen för några klämmande fingrar. Fantastiskt!! Men.....sen ska hästen vara stilla och hur i helsike ska det gå till med denna krutdurk. Idag var det brall i lilla pyttehagen igen och nu har väl muskeleländet gått åt pipsvängen igen. Hur i hela friden ska vi bli av med detta?? Och, vad är det för underligt som bara gör ont på morgonen??? Hästen är röntgad överallt och det ser finfint ut.Någon som har något tips vad vi ska göra härnäst för att tömma plånboken??