Muskelfattig

M

Magrinette

Jag har problem med att få upp musklerna på min häst, jag tycker att hon är på tok för klen och har haft ute både tandläkare och vetrinär och tagit massa prover. Inga fel alls. Frisk som en nötkärna.
Vet tyckte dock inte hon var så underviktig som jag tycker men hon var sommarfet när jag köpte henne så jag har inte så mycket att jämföra med.
Enligt vet och uträkningar stämmer fodert överens med det hon behöver.

Hur ska jag göra för att bygga upp henne?
Vi klättrar, skrittar långa turer över stock och sten och använder mycket bommar.

Hade en tid i februari då hon tappade allt, hon misstrivs i sitt stall fruktansvärt mycket (blir lätt stressad om den andra kompisen går, vi e bara 2) men om 1,5 vecka flyttar jag till ett nytt stall. Med flera hästkompisar.

Kan det ha med det att göra att hon inte vill bygga muskler. Att det kanske blir bättre när hon flyttat?

Hon är svettig på bilden. Dock är denna bilden tagen för 1 månad sedan och hon har blivit aningen rundare.

http://magrinette.blogdog.se/album/full/2860_3195_7.jpg

Sv: Muskelfattig

cavaletti är bra,:p prova oxå att stå stilla i uppförsbacke det är minst sagt jobbigt!

jag tycker nog att du ska se över fodret en gång till, har du höanalys? Jag vet ju inte riktigt vad du ger men lucern vara en bra idé att ge om du just vill ha upp hullet lite.

Att du klättrar, skrittar mycket över stock och sten och använder mycket bommar låter ju bra!
Sen är det jättebra att tex tömköra så att hästen inte har någon ryttare på ryggen utan kan koncentrera sig helt på arbetet. Tömkörning är superbra sätt att bygga upp muskler!

Förstår vad du menar, tror jag. Min såg också ut så tills jag började ge extra proteiner (soja eller luzernhack), kombinerat med E-vitamin och selén. Nu är hon inte lika kantig längre...
Med den träning du beskriver borde väl hästen ha mer muskler?

I och med att hon fått mer hull nu enligt dig så är det säkert på rätt väg men jag tror inte det skulle skada att ge mer protein iallafall (ex lusern), tycker hon ser lite tunn ut i överlinjen. Sen är det snart grönt i hagarna och då kommer mycket komma av sig själv då kusarna får i sig rätt bra med protein då (dvs om man har tillgång till grönhage).

Hon får idag Krafft Grund och Groov, har tidigare gett lusen men det vägrade hon till slut att äta. Prövade blanda i lite betfor 1 dl per måltid) men det blev hon dålig av.

De muskler som jag har mest problem med är rygg och bak/lår. Vi har en slinga med backar som är 500 meter med ett tjockt lager sand där hon går 2-3 gånger i veckan. Försöker tömköra 2 dagar i veckan och de andra 2 lir det uteritter eller dressyr med bommar.

Någon som har tips på hur man kan bygga upp "lårmuskler" på en häst?

Nu är det flytt om ca 2 veckor och då blir det nytt hösilage så analys får göras på nytt då.

De har ju inget gräs i hagen de går i nu, men får beta en stund varje dag för att vänjas in.

kom ihåg att låta hästen vila oxå.
Kör du bara på med träning i jakten på muskler så förbrännner du mer än du bygger upp.

Jag försöker alltid att ha minst en vilodag i veckan.

min kille tappade allt hull o alla muskler när jag var tvungen att ta bort hans kompis sedan 9år.... för mig tog det ett år innan han var riktigt fin igen... då har det varit varierad ridning, mycket hö, och så la jag till lucern... och det var först när jag la till lucernet som jag såg den största förändringen, det var så hullet kom och även musklerna...

så byt stall o öka ev. på fodret lite o rid som du brukar så blir det nog bra... men det tar lite tid.... och som det tidigare sagts, se till att hästen får vila också då det är under vilan musklerna byggs upp...

Senast ändrad:

Ja, jag hoppas på att hon kommer trivas bättre där sen, för min egen uppfattning är nog att hon inte trivs där hon står längre. Det blir nog för mycket stress där hon står nu, vävningen gör nog att hon förbrukar en hel del. Får bara hoppas att nytt stall och gräshage kommer göra susen. Men lusern funkar inte... tanten matvägrar då :(

Jag tror också mer mat och bra mat som luzern och tex soya olja kan ge lite extra. Även detta med vila är mycket viktigt. Du bygger när du vilar så att säga. Själva arbetet är nedbrytning...

Går totton i riktig form när ni rider? Strävar framåt neråt i uppförsbackar? Också något att fundera över. För långa pass?
Styrketräning = arbete och lång vila, Kondition = arbete och kort vila.

Så den sista och tråkiga funderingen...har hon ont någonstans så att hon inte tillgodogör sig träning på rätt sätt?

Hoppas att det löser sig, men en del är svåra att få upp i hull och byggt på....Gröngräset kan ju göra underverk också:smirk:

Som flera redan sagt, prova att ge lite soja. Det är ingen fara att ge i mindre mängd och hästarna brukar tycka om det bättre än lusern. Börja med 1 dl och öka tills du ger ca 4 hg som kan passa din lite ädla häst. En del hästar behöver mer protein än andra.

Tänk också på att muskler behöver 48 timmar på sig att återhämta sig. Ibland räcker det inte med 1 vilodag i veckan, speciellt inte om man rider krävande pass.

Liknande trådar

D
Ridning Hej, jag har ett problem med min häst som jag måste lösa! Efter nyår fick jag min häst, en nordsvensk travare på 10år. Dock har hon...
Svar
11
· Visningar
2 209
Senast: TinyWiny
·
F
Ekonomi & Juridik Hej! Jag är väldigt fundersam på hur jag ska göra i den här frågan och jag behöver era kloka råd. För ca 4 månader sen så lånade...
Svar
16
· Visningar
2 005
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: incognito
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 470
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar