Muskelbild på insidan av låret?

M

malört

Är det nån som har en bild på hur musklerna ser ut på insidan av låret?

Sv: Muskelbild på insidan av låret?

Inte på nätet men kanske kan hjälpa dig om du säger vad det är du vill veta

Det är en häst som fastnat tokigt i en transport o "halvramlat" o troligen fått mjölksyra/kramp i muskel på insidan av låret.(2 veckor sen)

Han ömmar/(visar tydlig irritation när man lägger handen på insidan) mycket på insidan men är helt ohalt o kollad av vet.
Skrittas nu men behöver få lite massage emellanåt på insidan av låret men verkar ömma väldigt på olika ställen där.

Behöver därför en bild på hur musklerna går där.

Det är väl ganska troligt efter en sån händelse att hästen har fått någon mindre muskelbristning eller blödning. Sånt läker ju oftast väldigt bra på några veckor.

Jag är tyvärr en sån där som inte vill scanna in bilder från böcker och bryta mot upphovsrätten. De muskler som finns på lårets insida är gracilis, adductor femoris, en stor tjock muskel som är "mitt i låret" är quadriceps femoris, en fyrhövdad muskel som består av rectus femoris, vastis lateralis (på utsidan) vastus medialis (på insidan) och vastus intermedius (mitt i låret). Sartorius känns inte så troligt. Om skadan sitter mera baktill på låret eller insida knä kan semimembranosus vara inblandad.

Om du gogglar på något av dessa muskelnamn så kanske du kan hitta bilder som är gratis. Vill du veta mer exakt av mig så får du beskriva läget mycket tydligare så mina "bukehänder" kan känna på rätt ställe :D

Liknande trådar

Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
386
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 777
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
560
Senast: tara
·
Hemmet Någon av grannarna har dumpat en ganska dyr tv-bänk som ser helt okej ut och som hade passat perfekt under min marsvinsbur. Problemet är...
Svar
9
· Visningar
362
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur