B

blissare

hm..har haft frågan ute för längesedan,men hur allvarligt ser ni på det med att hitta döda möss i ensilaget?
Denna höst/vinter har vi tyvärr hittat många sådana...
de har alla varit torra och platta,men hur gör ni ? Slänger ni hela balen eller skär ni bort? Vi har ganska hög ts halt.
Stallägaren har en åsikt och vi andra en....:crazy:

Sv: mus

Släng den direkt!! Hästarna kan få botulism och måste i värsta fall tas bort!!!

Jag ger inte hösilage men jag skulle nog slänga balen direkt, även om balen är torr och risken är liten är det ju trots allt en risk.... Tycker inte man ska låta ekonomin styra hästarnas hälsa och kanske liv...

det är alltså inte möss som stallkatterna har lagt dit eller??? Ibland göra våra det nämligen...

Har du hög TS i ensilaget är det mindre risk för botulism än om du har ett blött ensilage. Bakterierna som ger botulism trivs i en våt miljö.
Du kan dock inte se om ensilaget är smittat eller ej :crazy: men troligen finns smittan lokalt runt musen om de är smittat.
Ska man vara på den säkra sidan bör man kasta balarna ;)

nej de e inte möss från katterna,dom kommer inifrån balen,platta och torra,tycker det är svårt detta...har en lite muskropp kunnat smitta ned en hel bal? ibland hittar man ju musen långt långt in i balen..då är det ju redan försent..många kg har ju ätits upp..har ni andra haft mkt möss i balarna från årets skörd?

jag har tack och lov inte hittat varesig möss eller andra djur eller jord i mina balar (har gett hösilage i 2 år nu ) :crazy: men händer det så åker balen ut direkt ;)

det spelar ingen roll huruvida hästarna är vacc. eller inte. (2 av 6 är det)

Jag skulle slänga balen om jag såg en.
Det är hemskt när sånt inträffar :cry:

Jag skulle absolut slänga rubbet! Har haft turen att slippa kadaver i hösilagebalarna hittills, men för några år sedan hittade en bekant flera huggormar i sina balar! :eek: :eek:

Jag vet om ett stall där de hade haft någon kanin eller liknande i sin bal och den låg långt inne ibalen. så de fick ta bort flera av stallets hästar.. inte så kul! Hur har mössen hamnat i balen egentligen? De borde ju inte komma med när gräset slås, om man slår det tillräckligt högt, som man ska med silage? Är det innan det har blivit balat på ngt sätt? Kan inte det där med bone grejor å sånt så bra :S

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har hösilage (TS 58)på storbal. Våra hästar har fri tillgång på hösten/vintern och äter upp en bal på 6-7 dagar (men då har vi haft...
Svar
0
· Visningar
632
Senast: Corax
·
Hästvård Tyvärr så har min häst haft mer problem än han varit bra den sista tiden. Mina tankar har börjat snurra om att är det verkligen rätt att...
Svar
10
· Visningar
2 009
Senast: Zevzan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 422
Senast: mackan
·
Foder & Strö Idag när vi vägde hö började min hund gräva sig in i rundbalen. Efter en hel del grävande så kommer han ut med ett platt skinn av något...
Svar
9
· Visningar
1 281
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka