Murphys kök: champagne och äggula

Murphy

Trådstartare
Vild chansning: har någon bakat parmesankex till champagne? Med en skivad pimentooliv på?
Någon i Murphys familj har gjort det. För 20 år sedan. Familjemedlemmen som förmodat stod som kexansvarig på garden partyt har sedan dess i alltför tidig ålder hunnit gå till eftervärlden.
Jag har nu en pava Gula Änkan i dykardräkt och vill inget hellre än att nostalgikicka de fantastiska jävla kakorna.

Troligtvis rör det sig om en ratio kring 1-1-1 på mjöl, smör och parmesan. Tänker storleksordningen 100g. Säkert en nypa socker och litet salt. Rörs ihop och rullas, skärs till kakor. Eller ska det ingå en äggula med - hur blir skillnaden?
Eller ska ration ändras? Minns en kaka med ganska kort konsistens och tydligt smak av smör. Har sett recept med olika mängder av det mesta = olika karaktär på kakan. Även trillade bollar har setts.

Hur får jag till mitt mördegskex till vinet?
 
Min pappa brukar göra såna till champagne. Mördegskex med parmesan i och kanske att rullen är rullad i något likt Brysselkex? Tror det bara är något Google-recept, har inte fått känslan av att det är något patenterat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp