Murphybländare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Goingen
  • Startdatum Startdatum
G

Goingen

Är det någon som kan förklara vad en murphybländare har för funktion?:)

Sv: Murphybländare

Skulle vilja saga att begransa synen pa ena ogat da hasten vrider pa huvudet. Leder till att hasten haller huvudet rakt.

Skulle vilja saga att begransa synen pa ena ogat da hasten vrider pa huvudet. Leder till att hasten haller huvudet rakt.

Nu fattar jag inte hur du menar faktiskt? Visst begränsar den delar av synfältet HELA tiden.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/nyborjare/article427592.ab

Murphybländare: Ett skydd som sätts för ena ögat på hästen. Om en häst ofta vrider huvudet åt höger, så sätter man en Murphybländare på vänster sida. Då måste hästen vrida upp huvudet för att se vart den springer. Murphybländaren får inte vikas så att hästen helt förlorar synen på det ögat

Hästen vill ha fri sikt framför sig. En murphy hindrar inte sikten framåt om den sitter rätt och hästen håller huvudet rakt. Om den vrider huvudet bort från den sida murphyn sitter så ser hästen inte framåt och då är tanken att den ska räta upp sitt huvud för att se framåt igen. Det gör den om den inte har så ont någonstans i kroppen att den väljer att ändå ha huvudet snett för att avbelasta det onda stället.

Självklart - men en häst har ju sitt mesta naturliga synfält åt sidan och bakåt också. Det är nog mer det jag funderar på när jag argumenterar mot att den bara begränsar synfältet om hästen vrider på huvudet.

Själv har jag bara testat Murphy någon gång.

På tal om Murphy - jag har en som hängde med i en hög begagnat en gång. I den har de skurit ut ett hål av någon anledning.

Vad kan man få för effekt av det?

Jaså. Jag trodde att du inte visste hur den fungerade, jag hängde inte med på att det var en argumentation för att den inte borde fungera.

Man skär ut ett hål i sidan om man inte vill begränsa synfältet åt sidan. :)

Halet ar till for nar du har ett oppet huvudlag eller kant c bak. Finns ju ingen vits med att oppna upp hasten och sedan stanga till den pa ena sidan. Den hela myrphyn anvander vi enbart om hasten gar med helstangt (= ingen av vara i nulaget).
Och ok, det ar val en marginell skillnad i hur mkt som skyms av murphyn nar hasten ar rak men man skar inte av stora delar av synfaltet iaf. Den gor ingen nytta innan hasten vrider pa huvudet.
Nar hasten tittar rakt pa mig ska jag kunna se hela ogat och lite till utan problem.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
269
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
947
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Undrar över skillnaderna mellan "originalet" Equiband och de billigare varianterna som Catago. Verkar fylla samma funktion men det...
Svar
1
· Visningar
256
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈