Aslan

Trådstartare
Jag älskar murgröna i alla dess former och igår satt jag och planerade vårens/sommarens arrangemang, och självklart ska det finnas murgröna i dem.

Saken är den att jag har två ganska frodiga murgrönor som växer runt ett träd och en grindstolpe. Och snål smålänning som jag är så tänkte jag ta sticklingar från dem. Men... Hur gör jag?!

Klipper jag bara av lite där jag tycker den ser ung ut och trycker ner i lite jord i en kruka?

Jag har inte en aning. Hjälp mig :D

Sv: Murgröna

Tror inte det ska det vara några problem att ta sticklingar.

Prova du att sticka ner några i lite jord, se till att det hålls fuktigt och lagom varmt (lite plast över och ett söderfönster fungerar utmärkt).

Ganska många växters sticklingar utvecklar ju även rötter i vatten, kan vara värt att prova.

Sv: Murgröna

Jag brukar rota mina murgrönesticklingar i vatten. Men det tar lite tid. Men det brukar det vara värt, väldigt tacksamt att bara klippa hej vilt och få massa nya plantor :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 805
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka