Murade boxar/stall

Fierezza

Trådstartare
Läser flera trådar om murade boxar och det är det vi är inne på att vi ska ha i nya stallet men lyckas inte hitta HUR man armerar lecablock :confused: Någon vänlig själ som kan förklara för mig? Ytterväggarna är i 2-radigt tegel och där är jag osäker på om det är armerat. Frågan där är: Håller det även om det är oarmerat?
Kommer att anlita byggfirma men vill ha lite mer tips innan så att de inte vänder och far härifrån av chocken när de hör mina planer ;) (boken "Att bygga häststall" ger nog snart upp sitt jordeliv hos mig men den är kanon!!)

Sv: Murade boxar/stall

Det var just det jag undrade över - de som skriver om uppbyggnaden av boxar i leca säger att de ska armeras men jag förstår inte hur :confused:
Stegjärn?! Armering i fogarna är jag med på men ger det tillräcklig stabilitet? Googlar på stegjärn + armering men hittar inget passande :crazy:

Jag vet bara att det ska vara armering i vart tredje lager, men hur man gör har jag ingen aning om :o

Ett tips: betonghålsten är billigare och behöver inte putsas som leca. Dock är det tyngre att jobba med.

Här är några bilder från vårt stall när det var nytt i vintras:
http://www.pixbox.se/alb_show_id311886_page1.html

Immer

Har sett ditt stall tidigare och tycker det blev jättefint! Kommer att ha snarlika dörrar med galler även här för optimal luftväxling (utan att behöva ha hel gallerfront).
Funderingarna går mot betonghålblock som "grund" men de stenar som ska formas kommer att bli leca eftersom de är mycket enklare :) Hm, det där lät luddigt men det kommer antagligen att bli fronter som är lägre i mitten och högre mot kanterna och då vill man ha något som är lätt att forma :D

Jag förstår precis vad du menar. Vi kommer eventuellt att lägga till ett lager "i hörnen" och då blir det Leca.

Immer

Hur höga har ni gjort boxväggarn ut mot stallgången? Når hästarna över o kommer åt att bitas?? Inte för att era gör det kanske, men här hos oss händer det.

Vi ska själva mura, så därför undrar jag.;)

Ut mot stallgången är höjden 140 cm, i "hörnen" mellan boxarna ytterligare ett lager, ca 150 cm.

Visst kan hästarna bitas om de vill, men våra bara kliar manke på varandra :D

Men om man vill kan man ju ha liggande boxgaller mellan boxarna (eller även ut mot stallgången) så att skiljeväggen blir ett par decimeter högre? Det blir jättesnyggt!

Immer

Men det är ju ett kallstall :cool:
Hästarna har inget behov av "mysighet", de värdesätter frisk luft och rena ytor mycket mer.

Immer

Får jag haka på o fråga om tegelfronter på boxarna?

Jag har funderingar kring att mura och putsa sidorna och sen har rött /blandfärgat tegel på fronterna med infällningar av ek. Inga galler förutom möjligtvis sånsa där snygga avskiljare i svart smide i sidorna, framme vid krubborna.

Någon som har gjort ngt liknande? Pris för material, åtgång till 6 boxar? ALLA tips i ämnet välkomnas! :oF'låt att jag kidnappar din tråd lite...

Ang armering så vet jag bara att min sambo, som är byggare, säger att murar man så måste det armeras ordentligt hela vägen. Men det är klart, han är ingen stallbyggare:D

Lämpar sig sådan betonghålsten att t ex kalkmåla för att få lite ljusare?
Är väldigt nyfiken på planlösningen på ditt stall, du råkar inte ha någon ritad? Du kanske kan pm:a i sådana fall så får du min mail?

Jag har varit in i ett stall där bakväggen på boxarna var teglad i rött tegel, sidorna av liggande betsade plank och svart smidesgaller. Taket högt och vitmenat med betsade träbjälkar. Snyggt:love:

Dregel dregel:love: Jag har en helt klar bild i skallen av hur jag vill ha mitt stall men sen var det det där med pengar också...suck att allt ska kosta så mycket. TROTS att man har en snickare till sambo så är materialkostnaderna så höga att man får sukta ett bra tag innan det kan genomföras.

Skulle jag bygga helt nytt så hade det blivit ett engelskt stall, helst i sten men tegel går det med, individuella boxar med luckor, separat spolbox och skötselplats. Kanske billigare att flytta till England:angel:

Har precis på förmiddagen stått i vårt blivande stall med muraren! Du lägger i vanliga 10mm armeringsjärn mellan varannat eller mellan vart tredje lager lecablock. Vi ska även ha en tegelvägg som döljer en ful masonit vägg och där kommer han andvända armeringsstegar lite här och där.
Han ritade upp på ett papper och de ser ut som stegar som du klättrar på. Två paralella järn som sitter ihop med små korta. Tydligen rätt så dyra men anpassade just för tegel!

Lycka till!:p

har aldrig byggt ngt vettigt i hela mig liv och skall nu renovera ett stall. Ett stall som vi ärvt och är ett gamalt ko stall. Stora frågan är vad snackar vi om för pengar?

läste....
(betonghålsten är billigare och behöver inte putsas som leca. Dock är det tyngre att jobba med.)

Vad är billigare?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka