W

Winx

Hej! min ponny har fått som "munsår" runt hela mulen och läpparna, öppna sår stora som lillfingernageln ungefär.
Många andra hästkunniga har tittat på det och ingen känner ign det!
Han verkar inte ha några men av det, pigg och glad som vanligt
jag gör rent med jodopax+helosan varje dag.

Någon som känner igen det?

Sv: "Munsår"

Nickel allergi kanske? har en häst som får sår runt munnen av det, som vi använder gummibett på nu. Men jag vet inte om det är likadan sår.

Tror inte det är nickel, han har haft samma bett i flera år.

Låt bli och 'klegga' med det, såvida inte flugorna är där. Ingen jodopax iaf.

Mitt arabsto fick munsår i samband med en virusinfektion. Både på läpparna och i munnen (gissa vilken resa jag fick när jag satt upp och tog i bettet, stackarn.. )

Kan du inte försöka fixa bilder på det ? :)

Håller med de andra; smeta inte på massa saker utan låt det läka ut. Om det inte blir bättre inom några dagar kanske du får fundera ut vad du ska göra åt det..

tror det är illa med bilder, ingen fungerande kamera, men kan kolla lite.
Men han har haft en tidigare som gått ner, men då tvättade jag osv.. :confused:

Man kan köra med jodopax några dagar, men det är så effektivt att det dödar alla nya hudceller också. Tvätta med Lactasyd t.ex, eller nån annan mild tvål och låt det lufta helt enkelt.

Min ponny hade öppna sår precis i mungipan, smörjde med vaselin, jättebra!, för att hålla det mjukt så de inte torkade o sprack upp igen. Tvättade med tvål och vatten. Fungerade bra för mig dom läkte ihop efter ett par veckor, red med hackamore under tiden.

Mitt nyköpta knabstruppersto har också haft konstiga sår runt hela mulen och munnen. Jag tror att hon har lite känsligare hy eftersom hon är rosa just där. Jag smorde iallafall med lite Idomin ett par dagar och det försvann direkt! Har inte sett några nya sår på flera veckor nu.

Kan faktiskt vara just som du säger "munsår". Låter som din ponny kanske har ett utbrott av herpes-virus. Smörj med Helosan, tvätta med koksalt. Kolla om han har blåsor även i munnen. Det är ganska smärtsamt och hästen kan bli lite hängig så du kanske ska avvakta med ridningen tills de är borta. Annars kan det kanske vara nickel- allergi..

Kom på att bebisen hade nått skit runt munnen förra året.
Tror att det var något i hagen hon fick det av - sen blev det lite uppbitet av insekterna.
Kanske inte är samma men det kanske kan vara värt att byta hage?
Det läkte av sig självt. (Smorde in med fluggrejj när det var som värst bara)

12191908.jpg

Hm, ja det är lite knepigt.. Han verkar som sagt pigg och frisk i övrigt, han har haft det i kanske 4-3 veckors tid, men de som han hade från början har försvunnit men det har kommit fler.

Nu har det dock inte kommit någon på kanske 1 ½ vecka (han har oxå bytt stall). Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra, men jag tvättar iallafall inte med jodopax, utan smörjer bara de nästan läkta med helosan.

Vita_n_ : ja dt när något åt det hållet, fast mer som "bölder" om du fattar?

:confused:

Hej! min ponny har fått som "munsår" runt hela mulen och läpparna, öppna sår stora som lillfingernageln ungefär.
Många andra hästkunniga har tittat på det och ingen känner ign det!
Han verkar inte ha några men av det, pigg och glad som vanligt
jag gör rent med jodopax+helosan varje dag.

Någon som känner igen det?

Vad finns för växter i hagen? Kan hästen ha ätit något som den reagerat på t ex gjort den känslig för solljus?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 547
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka