Munproblem?

gulkiwi

Trådstartare
Har nyligen skaffat mig en ny häst och har precis börjat stalla in dom på nätterna. Har märkt att han blir blöt runt munnen när han har ätit sitt hösilage en stund, tänkte direkt att han hade något fel i munnen, hakar eller dylikt. Men sen slog det mig att han bara tycker att det är "gott" helt enkelt och blir därför blöt runt munnen, det kan även droppa lite.

Vad tror ni?

Sv: Munproblem?

Kolla munnen iallafall, hakar och dylikt är inte roligt när man är häst. Vissa hästar doppar i vatten bara för att de tycker att det är gott men många gör det för att de har problem. Vår ena häst doppade när han kom men nu efter fyra år med tandkoll varje år så gör han inte det längre.
Vet du när tänderna kollades sist?

Min häst doppar ensilaget eller höet i sitt vattenspann och min förra häst gjorde det också. Inga fel i munnen. De gör det för det är godare :) Ville inte ha blött hö dock.

Är ensilaget rätt blöt så doppar min häst inte det så mycket.

Fast gulkiwi har inte skrivit att hästen doppar hösilaget i vatten. ;)

TS: Min häst brukar kunna tugga upp rätt mycket saliv, så det smaskar när han tuggar, men inte så mycket att det droppar eller blir dreggel utanför munnen. Har aldrig tänkt på att det skulle kunna vara tecken på problem. Min hästs tänder kollas en gång om året och åtgärdas vid behov.

Om du inte vet när hästens tänder kollades senast så kanske det kunde vara bra med en koll nu. Om inte annat så för att kunna utesluta tandproblem.

Han doppar det inte i vattnet nej. Hade ändå tänkt kollat tänderna nu, vet inte när dom kollades senast. Bara undrade om någon hade liknande erfarenheter. :)

Min shettis gör så.

Jag trodde när jag precis köpt honom att det hade med tänderna att göra, då han äter snigel-långsamt också. Dessutom 'mindes de inte' när tänderna kollats sist.

Fast, en tandkoll visade att det inte fanns minsta lilla som behövde åtgärdas förutom en liiiten vass kant på ena sidan. Och ponnyn äter lika sakta och lika 'smaskande' som innan. Så han 'är sån' helt enkelt. Kan tycka det är ganska positivt, med den saliveringen och en anpassad ättakt (= lugnt) så borde han inte löpa någon större risk för foderstrupsförstoppning eller liknande.

Så kolla tänderna som du tänkt. Men det kan vara sån han är, och jag har en likadan. (Och nej, min doppar heller inte maten så det är därför, utan det är saliv)

Okej! Då behöver det inte betyda att det är något fel då, men det visar sig väl förr eller senare :)

Okej! Då behöver det inte betyda att det är något fel då, men det visar sig väl förr eller senare :)

I "Utfodrings-ABC" som Krafft gett ut står:

"Under tuggning sönderdelas födan och saliv tillsätts. Hästen producerar stora mängder saliv. Det handlar om 10-15 liter per dygn men kan bli upp till ca 50 liter vid mycket tuggande."

Så det kan ju vara helt normalt!

Mycket bra folder, oavsett om man köper sitt foder från dem eller inte.

Fast gulkiwi har inte skrivit att hästen doppar hösilaget i vatten. ;)

:rofl: Så kan det gå när man läser och är dödstrött o ändå ska svara :p

Läste en gång extra... Nä men det kan kanske likställas med att hundar dreglar när de ser en korv...? :p

Min häst blir också skummig runt munnen ibland, speciellt när hon äter havre.

Ja, att dom skummar är ju inget ovanligt. Men liksom torrt hösilage, det är väl inte så jättesmaskens? :p

En häst ska helst äta hö& hösilge innan man ger kraftofodret för att salivproduktionen sätts igång när hästen tuggar höet/hösilaget.
Så att det är bara bra att hästen producerar saliv. :)

Ja jag förstår ju att det är bra, men när det blir sådär pass överdrivet blir jag i alla fall fundersam.

Min häst gör så ibland. Han blir helt blöt om läpparna. Sen doppar han i och för sig hösilaget också men jag har sett att han blivit blöt om munnen när han inte doppat också, så jag tror att vissa hästar bara är sådana helt enkelt. Tänderna är kollade och är inte helt okej i och för sig, men inget han har ont av och alltså inget som borde störa när han äter.

Att de får ökad saliv e bra. Det är därför man ska ge hästen hö innan de får hö för då ökar de saliven vilket minskar risken för att det ska få en ev foderförstoppning i halsen.Vilket inte e bra, hualigen. :(

Så du ska vara gla att din häst har en så ökad salivbildning. Det har mina med.;);)

När min häst förra året fick styngflugemaskar i munnen (skitäckligt!) "dregglade" hon rätt mycket. Med det var även när hon inte åt. Hon stod och idisslade eller hur man ska förklara det.
Men det märktes även vid ridning, så märker du bara det när den äter borde det vara något annat än maskar.

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 262
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 579
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 318
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 882
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31