munkpeppar?

S

Saagaa

om jag la de i fel forum, flytta denna tack :p

någon som testat munkpeppar på sin häst? är det effektivt elr finns det något annat alternativ? vart kan man köpa de?
funderar på de till min ponny som visar sig att vara lite stoig...

tacksam för svar! :)

Sv: munkpeppar?

Jag har provat, funkade alldeles utmärkt. Min kompis provade på sin häst, funkade inte alls. Det finns MASSOR av trådar om just munkpeppar om du använder sökfuktionen.

Vad är Stroppy Mare för något?

Går det att använda på ston som ska betäckas senare under säsongen?

Det är en Örtblandning för ston med brunstrelaterade problem som t.ex. lynnesförändring.

Jag fick rekommenderat av återförsäljaren att sluta med det ngr månader innan planerad betäckning.

Tack!
Då är det ingen idé att jag prövar det nu på mitt tokbrunstiga sto som skvätter hela tiden, gnider rumpan mot allt och gör alla valackerna i stallet oroliga:D för hon ska betäckas i maj.

Det är nog väldigt inviduellt vilket som funkar bäst. Stroppy mare gav ingen som helst effekt på min pålla medans munkpeppar gör underverk!

Vad är det för skillnad på Stroppy mare och munkpeppar? Vart kan man köpa dom?
Tack för alla svar! :)

Stroppy Mare innehåller mer än bara munkpeppar, dvs andra örter. Det är ju en örtblandning. Innehåller Vallmokronblad, Hallonblad, Kamomill, Järnört, Munkpeppar, Johannesört.

Det är Dodson&horells som gör dessa blandningar och Brogaarden in Sweden som är svensk återföräljare. Gå in på deras sida och se om du har en återförsäljare i din närhet.
http://www.brogaardenisweden.com/

Jag har precis börjat ge mitt ena sto munkpeppar, hon har fått i två dagar så ännu är det nog ingen skillnad. Mitt sto visar brunsttecken och skvätter och slår mot skänkeln när hon träffar nya hästar. Inte så käckt om man har tänkt tävla precis :p

Men jag vet inte om detta kommer hjälpa, då hon är snäll och trevlig på hemmaplan - men jag tänker ge det ett försök i alla fall. Är det förrestän någon som vet när man bör se resultat? Och hur mycket ska man ge egentligen? Jag ger ca 2-3 matskedar varje kväll i kraftfodret.

På min har det gjort resultat efter en vecka.
Förra året hade jag Tinktur istället o det var mycket bättre,
nu när det är ört så smakar det för mycket o min häst vill inte äta.
Känns så taskigt att lägga lite i krubban o sen massa morötter över o så
vill hon inte äta det.
Hittar ingen tinktur längre någon som vet?

På min har det gjort resultat efter en vecka.
Förra året hade jag Tinktur istället o det var mycket bättre,
nu när det är ört så smakar det för mycket o min häst vill inte äta.
Känns så taskigt att lägga lite i krubban o sen massa morötter över o så
vill hon inte äta det.
Hittar ingen tinktur längre någon som vet?

Är också på jakt. Har betäckande valalck hemma och tänkte prova detta.

Liknande trådar

Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
616
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
383
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Luktar gnagare?