Munkpeppar...

kicki71

Trådstartare
Har fått flertalet råd, att jag skulle kunna ge munkpeppar, åt mitt ibland, rätt så obstinata sto.
Själv är jag lite skeptisk.
Är det någon som ger/har gett detta här???? Bra/dåligt???
Finns det någon bra sida man kan gå in på, för att få info om denna munkpeppar?
Tack å bock :bow:

Sv: Munkpeppar...

Jag har gett mitt sto munkpeppar, fungerade dock ej på henne. Hon är VÄLDIGT besvärlig när hon brunstar, bl.a kliar flankerna och "piper". Tror nog att det kan fungera på hästar som inte är allför jobbiga när de brunstar. Har även provat Stroopy Mare, fungerade lite bättre men inte helt. Gav det då i flytande form. Nu senast provade jag Hilton Regulate, vilket är en blandning av olika örter. Gav det i "vanlig" form, ej flytande, vilket hon knappt åt. Därför är jag ej säker på resultatet, om det fungerade eller ej, eftersom hon bara åt ca 1 msk, hon skulle ha 2 dl. Tror tyvärr inte att det hade fungerat på henne i vilket fall som helst, hon är nog lite FÖR besvärlig, det sätter sig i huvudet på henne. Just nu får hon ingenting, eftersom inget av de ovanstående har gett önskat resultat.
Hittade bara dessa sidor om Munkpeppar, har dock ett jättebra papper hemma som är kopierat från Hästägarens Örtabok, som finns att köpa på bl.a Börjes i Tingsryd, där det står om Munkpeppar.
http://www.horseway.se/orter.htm#Munkpeppar
http://equiterapi.com/mm/article.php?Namn=Munkpeppar
Lycka till! :banana:

Tack för svaren och sidorna jag fått att titta på. Jag tror inte att munkpeppar är lösningen på våra "bekymmer" men som sagt var så var jag lite skeptisk mot att börja ge det redan innan.
Det är ju inte brunsten som bekymmrar henne, den märker man knappt av, utan hon har ett jä.....la humör överlag.
Tack för svaret iaf, jag får fortsätta träna, träna och åter träna=)

Jag har gett min märr munkpeppar. Det funkade jättebra. Hennes brunster blev helt normala. Det man skall veta är att munkpeppar tar bort symptomen men botar inte. Gav sedan märren en kur med Puriphy enligt rekommendation (Hippo K9). Nu äter hon varken munkpeppar eller något annat och brunstar normalt ;) . Då skall du veta att förra ägaren skulle skicka henne till slakt för hennes jobbiga brunster :o

Funkade INTE alls på min förra häst. Hon var hemsk och jag märkte inte minsta skillnad. Inte heller på en annan häst (också hemsk vid brunst) märktes någon skillnad. Så vi slutade med det sen.

finns en som heter temperemental som funkar även på ston som inte alls svarat på munkpeppar

Jag har en liten undran bara ( ursäkta om jag "lånar" tråden ) men det gör ingen skada om man ska betäcka sitt sto eller om hon redan har föl i magen eller som är fött redan?

funderar på att skaffa denna ört men funderar också att ta föl på min häst :)
Tacksam för svar :)

Det är inte säkert att enbart munkpeppar funkar, ofta får många bakslag och att istället borde man kanske ha provat en örtblandning med munkpeppar. Mitt megabrunstiga sto fick munkpeppar och det var total flopp, jag blev sen övertalad att prova en örtblandning med munkpeppar och här blev det ett strålande resultat. Hon åt detta varje år under brunstperioden hon fick ett föl fick örter igen och går nu alltså i fölbox och har hittills fått 4 föl och ett femte är nu på väg till 2011. Så några fertilitetsproblem är det inte tal om.

Jag skulle nog också vara skeptisk, eller menar du att ditt sto brunstar nu? Det är ju inte riktigt säsong för det.

Jag ger munkpeppar åt mitt sto eftersom hon blir seg, trött, nonchalant och väldigt envis när hon brunstar. Jag ger också munkpeppar åt valacken eftersom han blir enormt irriterad på stoet när hon brunstar.
Jag har fått precis önskad effekt, stoet mår bra även när hon brunstar och valacken är inte irriterad längre.
Däremot är jag tveksam till om det kan hjälpa även när de inte brunstar, kanske är läge att kolla henne med ultraljud så att hon inte har cystor eller dylikt som påverkar henne? Ett ultraljud kostar bara några hundra och det kan ju vara värt att veta att det inte är något fysiskt fel på din häst.

Du skall inte ge munkpeppar till dräktigt sto eller till ett sto som skall betäckas ganska snart.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka