munkpeppar

R

Raffe

kan någon här säga mig vart jag kan köpa munkpeppar, min valack har fått för sig att han är en hingst :confused:

Sv: munkpeppar

Hej!

Bl a Signum Salutatis har det (finns på nätet)

Betänk dock att det är dopingklassat, ifall du skall tävla hästen

Hug your horses!
/Mike

Betänk dock att det är dopingklassat, ifall du skall tävla hästen

Varför då? Enligt STC finns inget vetenskapligt bevisat att detta fungerar, så varför skulle de dopingklassa munkpeppar?

Det enda örtmedel som har startkarens mig veterligen är djävulsklo, och den är belagd med 96 timmar.

Hej!

Det anses hormonpåverkande/hormonbalanserande, och samtliga sådana preparat anses vara doping

Från STC: "På häst intagen i STC: register eller häst som tränar och/eller tävlar i Sverige är tillförsel av hormonpreparat med långtidsverkan för att skjuta upp brunst, liksom implantat av glaskulor eller annan fysikalisk påverkan i livmodern, förbjudet."

Vidare:
"Invärtes naturläkemedel, minst 96 timmar"

Sen kan det ju som allt annat säkert tolkas på flera sätt.......

/Mike :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Mike skrev:
Hej!

Det anses hormonpåverkande/hormonbalanserande, och samtliga sådana preparat anses vara doping

Från STC: "På häst intagen i STC: register eller häst som tränar och/eller tävlar i Sverige är tillförsel av hormonpreparat med långtidsverkan för att skjuta upp brunst, liksom implantat av glaskulor eller annan fysikalisk påverkan i livmodern, förbjudet."

Vidare:
"Invärtes naturläkemedel, minst 96 timmar"

Sen kan det ju som allt annat säkert tolkas på flera sätt.......

/Mike :devil:

Örter räknas till korttidsverkan, det räknas ej heller som naturläkemedel utan precis vad det är nämligen örter. Alla homeopatiska substanser är naturläkemedel, dit räknas alltså inte örter. Fö kommer du att finna precis vad jag skrev på STC, att munkpeppar ej har en bevisad effekt således finns ingen karens på detta. Däremot har man kunnat konstatera en smärtstillande effekt samt antiinflammatorisk med djävulsklo, denna är att likställa med fenylbuttazon. Att man här belägger en karens, ser jag som helt naturlig. Ger man hästen denna ört, finns en bakomvarande sjukdomshistoria och då skall hästen inte tävlas.

Är munkpeppar doping eller inte? alla säger OLIKA. jag tävlar hoppning, får jag ge henne det eller inte? / belinda

Men är munkpeppar alltså doping för häst om man tävlar regionalt i hoppning?

Tråden är ju gammal, men 96 timmar på homeopatiska preparat samt örter räknas som fodertillskott ej karens men vissa enskilda örter har fortfarande 96 timmar bl a valeriana.

Liknande trådar

Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
638
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka