Munkpeppar, vad har ni för erfarenheter...

N

Nicke

Munkpeppar till hoppande vallack...fungerar det? Hur lång tid tog det innan det verkade i så fall? Måste man ge det livet ut, eller räcker det med en kur?

Sv: Munkpeppar, vad har ni för erfarenheter...

ehm VA???
till vad?

vi ger det till stona i träning för att de inte ska brunsta... funkar helt ok...

Jag gav det till mit sto för att hon var så stygg mot hagkompisen att det var hemskt. det skulle va för att lindra alla hormoner som spela fan med henne. Jag köpte 300 gram å gav ett mått morgon å kväll. Jag märkte ingen skillnad alls....

Hoppande valack...menar du HINGSTIG Valack ? Isåfall kan du testa Munkpeppar. Det ska vara hormonstabiliserande. Har bara använt det på *hingstigt* sto ;)...För mig funkade det bra. Man ska egentligen bara behöva ge det i en omgång. MEN bara för det fungerar för en del så fungerar det ju inte på alla hästar som finns. Fungerar det inte så sök andra alternativ.

Mynta2 skrev:
Hoppande valack...menar du HINGSTIG Valack ? Isåfall kan du testa Munkpeppar. Det ska vara hormonstabiliserande. Har bara använt det på *hingstigt* sto ;)...För mig funkade det bra. Man ska egentligen bara behöva ge det i en omgång. MEN bara för det fungerar för en del så fungerar det ju inte på alla hästar som finns. Fungerar det inte så sök andra alternativ.

Ja, jag menar hingstig vallack, som betäcker ston. Vad finns det för andra alternativ i så fall?

Har bara använt det till mitt sto som blev extremt jobbig vid brunst, tyvärr gav det inget resultat alls:crazy:

hur länge testade du?
det kan ta 1-2 brunster innan det funkar bra...

Jag provade det på en hingstig valack som jag hade förut men det funkade inte nåt vidare tyvärr. Provade det ganska länge ... vi har ett sto i stallet som det dock funkar jättebra på.

Funkar kanon på min vallack jag ger det vid behov dvs när han ser lite "sugen ut". Annars hoppar han så fort stot viftar med svansen.

/T

Allmänt kan jag tillägga att det är frågan om en snart 30-årig häst :crazy:
De kan tydligen de också...:angel:

Kanelbulle skrev:
*gammal är bäst*

Ja, man vet inte riktigt vad han tänkt, om han tycker det är bästa sättet att kola vippen på...:)
Fast han ser långt ifrån ut att gå hädan...snarare tvärtom.
Och ungstona radar lyckligt upp sig! *suck*
Man vill ju inte att det ska bli infektioner och grejer, det är ju meningen att de ska få bli mammor såsmåningom. Så nu är han för tillfället förpassad till annan hage med en valack-kompis, där står han och spanar efter stona dagarna i ända och ser sur ut.
Grinar kanske..:cry:

*raderat......med risk för att sabba tråden så svarar jag inte på detta...fast roligt vore det!;):love: .*

Kanelbulle skrev:
*raderat......med risk för att sabba tråden så svarar jag inte på detta...fast roligt vore det!;):love: .*

Med risk för att återigen bli förpassade till "Gnäggavdelningen"....kör..
Detta kan vi inte missa...:)

Försök först klura ut om valcken har hormonproblem eller bara allmänt översexuell, detta gäller även vid brunstproblem faktiskt. Här i ligger avgörandet för vad man skall välja, de flesta väljer enbart munkpeppar därför att den är "billigast", och går på ett rejält bakslag.

Munkpeppar kan användas när hästen uppvisar en översexualitet, dvs klänger på i stort sett allt som rör sig.

Örtblandningar som även innehåller munkpeppar, samt annat hormonstabiliserande. Används på hästar med hormonstörningar, dit kan även hingstiga valacker räknas. Dessa brukar ge de allra bästa resultatet, och man ger inte hela året utan endast under sommarsäsongen. Ston kan man behöva starta lite tidigare på, och även behöva avsluta lite längre fram på hösten.

Den jag ger fn till mitt sto är Tempremental, den är i flytande form och funkar kanon.

Titta lite här och läs, kanske något som stämmer överens med eran situation.

http://www.equimins.se/

http://www.hippok9.nu/

Nicke skrev:
Med risk för att återigen bli förpassade till "Gnäggavdelningen"....kör..
Detta kan vi inte missa...:)

du e söt du:D

Förstår du inte hur traumatiskt detta är för din ståtliga kuse??
Här har han svassat runt i godan ro, känt sig som en fyrbent variant av sean connery (bara bättre med åren;) ) , charmat unga, finpälsade damer;) som tjusats av hans erfarenhet och hans vilda:o historier om storslagna äventyr.... kanske lite gubbsjukt, men han har haft det bra.

Tänk dig nu att kusen- din ädla springare, trofastast av de trofasta, de djupa skogarnas ökrönta härskare- helt oskyldigt dragit iväg till närmsta seveneleven för att surfa runt inne på buke utan husses vetskap....kikar lite snusk inne på avel....går in på NH och slänger ur sig nåt fyndigt. Och då plötsligt.... precis när han ska stänga ner och bege sig hemåt...ser han det.

MUNKPEPPAR

man kan ju bli slak:o för mindre...
Här tror man att det ska ge plus i kanten att man håller sig snygg och attraktiv för "babesen" i hagen,och då är det nån som kallar en "hoppande vallack med vajsing på hormonerna".

Du förstår, allt han vill är att ta hand om dina små maidendamer och med sin stora erfarenhet lotsa in dem i livet som avelsmärrar.
Hingstar, du vet, tänker bara på en sak.
Det är en Vallack man ska vända sig till om man vill ha lite kärlek....inte bara ett one night stand ´med en övermuskulös fjant:devil: som ser det som sitt jobb.

Nicke.... Din vallack är en värmländsk kärleksgud:love: . Var rädd om det.

Jag måste ju säga, att jag har gått mycket humant tillväga, innan jag tog detta preparat-beslut.
Vi började med ett litet samtal i hagen, om blommor och bin och sånt...och det enda jag fick till svar var en jättestor rumpa som vände sig om och vandrade iväg...vill inte höra på detta överhuvudtaget...:angel: :angel: :angel:

Suck. Ringde upp Hästrådgivningen för samtalsbokning.
(samtidigt som den gamla gubben lurade upp damer i skogen på "promenader"....) :eek:

ÄNTLIGEN fick vi komma. Pyskologen försökte tala med honom om olika faser i en hästs liv, att den här fasen kanske möjligen är ämnad för att samla frimärken och sånt på....
Har man nånsin hört en en häst skratta....så fick vi höra det nu! :rofl:

Därpå knep han ihop munnen, och så var det inte mer med det.
Åkte hem i tystnad. Han lyssnade jättehögt på P3 hela vägen och tittade ut genom fönstret... Sjöng och visslade :angel:

Något desperat ställde jag honom i egen hage och bläddrade febrilt i "Hästägarens Örtbok" och.....eureka!:idea:
Jag tyckte mig skymta en lösning...
Beställde bums en påse, men skulle detta fungera ???....fortsättning följer..

Jag använde det på mitt egendomliga sto som står på bakbenen när hon inte får som hon vill och är allmänt "jobbig" oftast på tävlingar..

Märkte ingen skillnad direkt men det kan bero på att jag inte tävlade efter att jag började använda det.

men ska börja med det nu igen, nu när jag tävlar igen. Så jag får se om det hjälper.

För hon är extra :devil: lig när hon brunstar!

hmmmmm *funderar så det knakar*

Kan du inte hitta en lämplig flickvän åt honom?
Så han har nån att kasta ömma blickar på?
Tänk om nån sa till dig att du var "för gammal"? Hur skulle det kännas, även om de försökte säga det på ett fint sätt?
KAN man säga sånt på ett fint sätt??
Hoppas verkligen att det eminenta verket "Hästägarens Örtbok"
har nåt att komma med. :bump: :bump:

sassymaddan skrev:
Jag använde det på mitt egendomliga sto som står på bakbenen när hon inte får som hon vill och är allmänt "jobbig" oftast på tävlingar..

Märkte ingen skillnad direkt men det kan bero på att jag inte tävlade efter att jag började använda det.

men ska börja med det nu igen, nu när jag tävlar igen. Så jag får se om det hjälper.

För hon är extra :devil: lig när hon brunstar!

Ja, "egendomligt" var rätta ordet. Den här killen ska ju föreställa min AVLAGDA gamla tävlingshäst.

Det kanske är just det, att han inte har nån särskilt uppgift att fylla längre.

Han tycks ha kommit på en själv...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 865
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
863
Senast: Kakis
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 025
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama