Munkpeppar till ston

Jennie83

Trådstartare
Funderar på att ge mitt sto munkpeppar då hon har det besvärligt med brunstcykeln, är det någon annan som provat detta? Resultat?

Tacksam för svar och tips/råd.

//Jennie

Sv: Munkpeppar till ston

Jag har ett sto med stora brunstproblem, hon blir betydligt bättre när hon får munkpeppar. Brunstar mer normalt och verkar må bättre hela hon. Hon svarar väldigt bra på örter allmänt så jag kan bara säga gott om det. Värt att prova tycker jag. Det finns ju även färdiga blandningar mot detta som även innehåller fler nyttiga örter för att hålla hormonerna lite mer på normal nivå. Jag har även hennes mamma på gården och på henne märker man aldrig att hon brunstar, så detta är så induviduellt från sto till sto. Har dock aldrig förut ägt eller träffat på ett sto som har så kraftiga brunster som mitt ena sto.

Lycka Till! Hoppas att det funkar på ditt sto också!

Som jag skrev i min tråd, testa stropy mare om du vill ha ett alternativ.
Mitt bus vill INTE äta munkpeppar... BLÄ ;)

för mig var det tvärtom, stroppy mare passade inte damen, men däremot munkpeppar slinker ner på en gång - och fungerar!!
men jag tror inte det spelar ngn roll vilken av stroppy mare och munkpeppar du väljer, ta den som stoet gilllar :idea:

Har haft mitt sto på stroppy mare men tyckte inte att det fungerade så bra, dock satte jag in det lite väl sent. Någon som har erfarenhet av båda, vilket är bäst?

Och var kan man köpa munkpeppar, jag har bara hittat återförsäljare som har Stroppy mare?

Även lite intresserad av vad ni betalar för munkpeppar respektive Stroppy mare? Jag fick punga ut med 240 kr för 1 kilo Stroppy mare, Dodson & Horrel (tror jag det hette, kanske bara de som tillverkar det?).

Tacksam för svar!

Ja, det funkade på mitt sto, och Nej, det funkade inte på kompisens sto. Du får testa dig fram.

Hilton tillverkar också örtblandningar. Men dom är dyrare. 1 kg Regulate som det heter där kostar ca 379:-. Ang munkpeppar, jag köpte av Hippok9, dyrt som tusan. Kommer inte i håg vad jag gav då, men nu kostar munkpeppar där: 300 g 147:-, 600 g 284:- och 1 kg 426:-.

Ja, det är återföräljare kan köper av. Dodson & Horrell finns i england, Brogaarden i Sweden är
Agent för D & H i Sverige...därefter kommer återförsäljarna.

Senast ändrad:

Tack för alla kommentarer.....då ska jag prova Munkpeppar. Finns att köpa på KÅCA i bollnäs, eller ja, nu har de bytt ägare så de heter något annat, men de finns vid Bollnäs travet, på stallbacken.
/Jennie

Funderar på att ge mitt sto munkpeppar då hon har det besvärligt med brunstcykeln, är det någon annan som provat detta? Resultat?

Tacksam för svar och tips/råd.

//Jennie

Jag ska också ge mitt sto munkpeppar för hon brunstar hela tiden och då menar jag hela tiden.. även när hon inte ska så det är lite jobbigt då hon blir grinig... Men där jag har min häst hon har gett sin förra häst munkpeppar och det funkade väldigt bra.. Den hästen hade blivit som en helt annan... Så jag tror att det funkar och jag ska själv köpa det.!:bump:

Har haft mitt sto på stroppy mare men tyckte inte att det fungerade så bra, dock satte jag in det lite väl sent. Någon som har erfarenhet av båda, vilket är bäst?

Och var kan man köpa munkpeppar, jag har bara hittat återförsäljare som har Stroppy mare?

Även lite intresserad av vad ni betalar för munkpeppar respektive Stroppy mare? Jag fick punga ut med 240 kr för 1 kilo Stroppy mare, Dodson & Horrel (tror jag det hette, kanske bara de som tillverkar det?).

Tacksam för svar!

Jag köper mina örter på Hippo K9 och från www.borgebykryddgard.se.
Hippo k9 har mkt bra grejer och man får bra hjälp där via telefon eller meijl. Borgeby är bra om man inte vill ha en färdig blandning utan bara enstaka örter, där köper jag bl.a nypon, nässla, munkpeppar o loppfrö. Borgeby är också billigare och har fraktfritt om man köper för minst 400 kr. Kommer inte ihåg vad jag gav för ett kg munkpeppar men runt 130-140 kr tror jag det var. Du får gå in o kolla. Lycka Till!

Jag har testat både munkpeppar och stroppy och jag har fått bäst resultat med stroppy.
Med det är ju väldigt inviduelt

Jag har testat både munkpeppar och stroppy och jag har fått bäst resultat med stroppy.
Med det är ju väldigt inviduelt

Jag har testat båda, hjälpte inte, samt provat spruta m hormoner m hjälp av vet, hjälpte inte, lagt in pingisbollar i livmodern, hjälpte inte... Det enda som hjälpte var att ge detta stoet Regumate, som tråkigt nog är förbjudet idag. Men då gick hon att rida och tävla och sköta som en normal häst. När detta blev förbjudet betäcktes hon och fick flera fina föl innan hon dog.

Hur mkt ger man till sitt sto per dag då? Ger ni det tillsammans med betfor eller bara uppblandat i den vanliga blandningen?
Skall testa det till min pingla tror jag.
/Ebine

Hur mkt ger man till sitt sto per dag då? Ger ni det tillsammans med betfor eller bara uppblandat i den vanliga blandningen?
Skall testa det till min pingla tror jag.
/Ebine

Jag tror jag gav 30 ml med munkpeppar och 1,5 dl med sproppy. Men det hade två olika konsestenser. Munkpepparn var flyttande och stroppy är typ torkade örter.

Mitt sto äter allt man lägger i krubben så jag lägger det direkt i havren. Munkpepparna la jag i krubben för att vara säker på att hon fick allt och det inte blev kvar i hinken.

Jag tror jag gav 30 ml med munkpeppar och 1,5 dl med sproppy. Men det hade två olika konsestenser. Munkpepparn var flyttande och stroppy är typ torkade örter.

Mitt sto äter allt man lägger i krubben så jag lägger det direkt i havren. Munkpepparna la jag i krubben för att vara säker på att hon fick allt och det inte blev kvar i hinken.

Okej då blir det svårt att veta, för Borgeby Kryddgård säljer ju inte flytande och dom har inga rekommendationer iheller. Vem kan man fråga tro?

Har testat både ren munkpeppar och Stroppy Mare till mitt sto. Inget fungerade tyvärr på henne, men många här i tråden verkar ju ha bra erfarenheter av antingen det ena eller det andra, eller båda. Generellt har jag hört att örtblandningar, t.ex Stroppy Mare, brukar ge bättre effekt än ren munkpeppar.

Fungerade absolut inte på mitt stoi alla fall dem där munkpepparna

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 042
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 881
Senast: MissFideli
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
604
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.