munkpeppar och djävulsklo?

P

ponnyryttaree

hej
jag har börjat ge mina pållar munkpeppar och djävulsklo, fick sedan höra att dom motverkar varandra, så nu får två hästar munkpepper och två djävulsklo.

Någon som vet om det är ngn startkarens på munkpeppar/djävulsklo?
Har hört att munkpeppar är OK, och vet flera som ger det fast dom tävlar.
Men läste på tidningenridsports hemsida att det va 96timmar startkarens på munkpeppar.?
Kan ju va bra o veta, hehe.

tacksam för svar! :)

Sv: munkpeppar och djävulsklo?

Det är 96 timmar på alla ört och homeopatiska tillskott, dit räknas även djävulsklo. Men frågan är egentligen varför man ger djävulsklo? Den är antiinflammatorisk vilket innebär i mina ögon att hästen har något problem och här bör man ställa sig frågan om hästen är startklar.

Jag känner inte till att dessa två skulle ta ut varann, och vet också människor som använt samma konstellation utan problem.

varför ger du det för det första? verkar ju inte som att du har koll på hur de verkar...

aldrig hört att de motverkar varandra, är ju ehlt olika preparat som ges i helt olika sammanhagn. munkpepparna mot psyket/hormonerna och djävulsklon brukar gå under naturens egen butta, och väljer du att ge en häst djävulsklo av dens verkliga skäl måste du veta om karensen också, och de gäller med allt..

okej, nej det va den vi köpte det av som sa att dom motverkade varann.

vi fick tipset av en tränare att ge djävulsklo som förebyggande eftersom ja har lite äldre hästar. En av mina 4 har varit halt av o till i två år, men har senaste året varit fräsch. dom andra har varit fräscha hela tiden jag haft dom. Hittils har jag inte gett dom ngn munkpeppar eller djävulsklo 2-3 dagar innan tävling, fall i fall.
Men då ska jag nog sluta med djävulsklo, vi tänkte prova o se ifall det blev någon skillnad på hästarna.

Någon som vet hur länge man ska ge munkpeppar, bara typ ett tag eller hela tiden? :)
Tack för svaren :p

bara ös på med munkpeppar regelbundet annars blir de ingen bra effekt.

Om de är äldre hästar som du vill underhålla kan jag stark rekommendera Dodson & Horrells Mobility, hr har du en länk

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 269
Senast: LaMagia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 388
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa ahh blir så less... Dagens roman .... Var till veterinären i tisdags och fick bekräftat att Doris nu har kraftig benhinneinflammation...
Svar
17
· Visningar
2 304
Hundhälsa Hej! Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor! Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig...
2
Svar
30
· Visningar
8 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat