Munkpeppar.. funkar det eller inte?

C

Carismagirl

Jag har ett ponnysto som brunstar för 6:e gången i år (JULI nu)
och när hon brunstar så går det knappt att ta i henne,
hon hoppar inte alls, och sparkar åt det mesta..
Satt och läste alla trådar om Munkpeppar och vissa säger att det
funkar, andra inte.. Så jag hittade en hemsida med massa örter och
saker som man kunde ge till brunstiga ston, eller rättare sagt ston med PMS..
Stroppy Mare heter det, flytande form..
Är det någon som har testat det? Skulle tydligen vara snabbverkande och innehöll bl.a. munkpeppar..
 
Sv: Munkpeppar.. funkar det eller inte?

Munkpeppar enbart funkade aldrig på vårat sto, däremot örtblandning med munkpeppar i gav mycket bättre resultat. Jag provade Stroppy Mare som man får säga var ok och det hjälpte, den absolut bästa hjälpen fick hon från Equimins Tempremental den är flytande. Sen en annan ört i fast form som blev en hit var Hilton Regulate som faktiskt tog bäst av allt. Men tyvärr blev damen plötsligt kräsen och skulle inte äta när dessa örter låg i, och därför valde vi sen flytande. Men det funkade i några år faktiskt.
 
Sv: Munkpeppar.. funkar det eller inte?

får se vad som händer med Wonder med det här nu då..
hon ska iväg på prov nästa vecka så det är väl inte så värst kul
att ha en pissmärr i transport.. ca 55-60mil..
 
Sv: Munkpeppar.. funkar det eller inte?

Har du låtit undersöka henne först, för även vissa former av cystor kan ge den här typen av problem och bäst är att först utesluta detta.
 
Sv: Munkpeppar.. funkar det eller inte?

ja, eller en veterinär har bara "kollat till" henne och föreslog munkpeppar, men om det fortsatte så föreslog hon att ta ultraljud och spruta med hormon..
 
Sv: Munkpeppar.. funkar det eller inte?

munkpeppar är väldigt INDIVIDUELLT om de fungerar, kan fungera jätte bra för vissa och för andra inget alls. Stroppy mare är en underbar sak jag inte skulle vela vara utan, den tar bort brusten helt från stoet.

dock kommer du upp i ett annat pris på stroppy mare, men väl värt varenda kr.
 
Sv: Munkpeppar.. funkar det eller inte?

Jag tror jag betalade 315kr för Stroppy Mare.. + frakt osv. förstås..
1kg munkpeppar gick på 125kr..
 
Sv: Munkpeppar.. funkar det eller inte?

finns billigare :P
 
Sv: Munkpeppar.. funkar det eller inte?

ett sto som har så svåra brunstar och brunstar så ofta är inte friskt och mår inte bra.. oftast finns det cystor eller andra problem i underlivet. örter i all ära, men din häst behöver undersökas ordentligt!

börja på veterinärkliniken!
 
Sv: Munkpeppar.. funkar det eller inte?

Vår ponny är en liten pissemärr, hon har normala brunstintervall (även kollad med ul) men blir otroligt känslig för beröring under brunsten, när hennes ryttare försöker driva så tar det bara stopp och det är ju lite tråkigt om man har tävling just den helgen. I år lyckades alla Div I omgångar sammanfalla med brunsten så den andra ponnyn fick gå istället.

Stroppy mare funkar bra, hon vill fortfarande inte ta skänkel riktigt som hon ska men hon håller iaf alla fötterna i backen, en gång tog det slut mitt under brunsten och det tog ett tag att få hem nytt, det var inte så lyckat... Så ja det funkar men hon blir ju inte så bra som hon är när hon inte brunstar, dvs. världens mysigaste barnponny till lillebror som är tre eller en duktig liten tävlingsponny till storasyster :)

Det stroppy mare som hon får är torkade örter.
 
Sv: Munkpeppar.. funkar det eller inte?

det enda vi har problem med är när hon ska hoppa..
annars e de inga problem alls att rida under brunsten..
hon blir bara svårhanterad, men är snäll bara man ställer
henne i stallgången och inte låter henne vara lös i boxen när man är där..
 
Sv: Munkpeppar.. funkar det eller inte?

Jag kan inte tala för hästar, men för mig själv :angel: Det finns munkpeppar för människor också, Femi något heter det. Och det fungerar faktiskt, jag kände mig alltid nere och rent allmänt arg förut men nu tar jag en kapsel om dagen och mår riktigt bra.
Så det kan helt klart funka. Är nog inte dumt att prova i alla fall.
 
Sv: Munkpeppar.. funkar det eller inte?

kl

Hur mkt munkpeppar ger ni era hästar? Jag letar men hittar ingen info om det alls..

mvh sandra
 
Sv: Munkpeppar.. funkar det eller inte?

Jag ger Stroppy Mare, och det fungerar så himla suveränt!
15ml/dag.. och då är det en ponny.
Gissar på att det är ngt liknande med lösvikt Munkpeppar..
Stoppy Mare är ju flytande, örtblandning med stor del
munkpeppar i...
 
Sv: Munkpeppar.. funkar det eller inte?

Det funkar på en del, andra inte. Har du någongång vart med om att 1 preparat fungerar på ALLA individer ? Sådana preparat finns inte. Funkar inte en sak så söker man sig nya vägar, men man måste ju först prova innan man vet. På min fd häst funkade det utmärkt, på min kompis häst funade det inte alls.
 
Sv: Munkpeppar.. funkar det eller inte?

Jag testade att sluta ge henne, efter att ha doserat 15ml/dag i
14 dagar..
Hon blev tokbrunstig direkt.. Vet inte riktigt hur jag ska göra..
Jag kan ju inte ge henne det för alltid?!
Behöver lite hjälp..
Hon har varit helt underbar den tiden jag gett henne StroppyMare..
 
Sv: Munkpeppar.. funkar det eller inte?

jag ger också stroppy mare till mitt sto men jag hade bara den flytande i ca en månad sen började jag med den torra örtblandningen det blir inte lika dyrt då.. dom torra kostade 700kr för en säck på 20kg och den har räckt länge och jag har en stor häst... lycka till!!
 

Liknande trådar

Hästvård Har bestämt mig för att testa något tillskott som ska hjälpa ston som besväras av brunsten. Skulle gärna höra vad folk testat och vad...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 658
Senast: MiniLi
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 166
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp