Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det hade nog varit ännu bättre, jag hade nämligen lite problem att få hästen att äta det.Tack! Fick höra från en "gammal travgubbe" att det var att föredra att ge flytande munkpeppar, men det var lite svårt att hitta..
Min häst brukar inte vara kinkig, har hittills aldrig varit med om att hon inte äter maten så hoppas att hon kan tänka sig lite munkpeppar ocksåJa det hade nog varit ännu bättre, jag hade nämligen lite problem att få hästen att äta det.
Har gjort en liten sammanställning över olika preparat. Har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska prova ren munkpeppar eller någon blandning i första hand dock..
Färgkodningarna är för att kunna se vilka ämnen som finns i flera preparat.
Lutar spontant åt Equimin Nightmare om jag ska ge blandning, tror den innehåller mer munkpeppar än Oestress (utifrån vart de står i ordningen på innehållsförteckningarna) och den är dessutom billigare.
Visa bifogad fil 86988
Ingen skillnad i effekt ren munkpeppar eller blandade preparat?Jag har även testat blandat, men det blir dyrare. Därav ren munkpeppar från örtagård.
Tyckte inte det var ngn skillnadIngen skillnad i effekt ren munkpeppar eller blandade preparat?
En del påstår att de mixade tillskotten ska vara bättre för att det utöver munkpeppar behövs andra örter osv för att få ordentlig effekt, men det är väl egentligen bara munkpeppar som har någon slags halv-evidens (människa, tror inte det finns studier på häst) för att det skulle kunna funka..
Mildare symptom låter bra!Jag har använt ren munkpeppar på ett sto som blev alldeles spänd och öm i buken under brunst, kunde inte ta skänkeln och var allmänt påverkad. Hon fick mildare symptom även om det fortfarande inte gick att använda skänklarna i någon större utsträckning, men hon hade lättare att röra sig på det stora hela.
Precis min erfarenhetJag har använt ren munkpeppar på ett sto som blev alldeles spänd och öm i buken under brunst, kunde inte ta skänkeln och var allmänt påverkad. Hon fick mildare symptom även om det fortfarande inte gick att använda skänklarna i någon större utsträckning, men hon hade lättare att röra sig på det stora hela.
Kan inte förklara det annat än att min häst inte har besvärats av sin brunst sen dess.Akupunktur mot brunstproblem? Hur funkar det?
Jaha, spännande!Kan inte förklara det annat än att min häst inte har besvärats av sin brunst sen dess.
Några nålar på punkter på benen och lite laser uppe på bäckenet (eftersom hästen vägrar nålar där) 1-2 ggr/år.
Använt flytande NAF Oestress till valack som kan få infall att valla i perioder. Smakar bra och lätt att få i hästen, jämfört med krossad munkpeppar. Funkar också BRA till ändamålet, lugnar sig på någon dag.Har bestämt mig för att testa något tillskott som ska hjälpa ston som besväras av brunsten. Skulle gärna höra vad folk testat och vad som verkar funka för många
Ren munkpeppar eller örtblandning? Läste i gamla trådar att örtblandningar skulle funka bättre än ren munkpeppar?
Har läst positivt om Equmins Temperamental/Nightmare. Någon som testat?
NAF oestress?
Stroppy mare?
Min häst verkar inte ha något emot munkpeppar. Jag tycker det luktar illa men hon äter glatt som vanligtAnvänt flytande NAF Oestress till valack som kan få infall att valla i perioder. Smakar bra och lätt att få i hästen, jämfört med krossad munkpeppar. Funkar också BRA till ändamålet, lugnar sig på någon dag.