Munkpeppar - fungerar det?

L

Leten

Jag brukar säga att mitt sto är brunstigt 25 dagar i månaden. Förvisso har jag inte räknat, men nog känns det som om hon konstant är sugen på att bli betäckt... Förutom att det är i det närmaste omöjligt att rida henne de dagarna (allt tryck från skänklarna upplevs som upphetsande och resulterar i tvärnit och bresade bakben) är det dessutom nästintill livsfarligt att hantera henne i boxen. (Hon manglar upp mig mot boxväggen med rumpan och skvätter ner mig. Att slå henne är meningslöst i det läget, för hon njuter bara...)

Jag blev rekommenderad att ge henne munkpeppar och har gjort det i nästan en månad nu. Problemet är att jag inte upplever någon skillnad. I och för sig har hon sedan några dagar tillbaka fått en unghingst som boxgranne, vilket kan ha förstärkt brunsten ytterligare, men jag är ändå tveksam till om det är meningsfullt att fortsätta att ge munkpeppar.

Vad har ni för erfarenhet? Har det hjälpt er? Hur lång tid tog det i så fall innan ni upptäckte någon effekt?
 
Sv: Munkpeppar - fungerar det?

Jag fick inte ens i min häst munkpeppar, så det var rätt meningslöst att fortsätta ge. Har även provat ett homeopatmedel (Mx-kur) som jag upplevde som verkningslöst.
För det första så bör man kolla upp så att hästen inte har några cystor på äggstockarna, det kan störa hormonbalansen och göra så att hästen brunstar "hela tiden". Kolla med din vet. vad han/hon tror.
Sen finns det en örtblandning från doddson & horrel som tydligen ska vara effektiv, "stroppy mare" heter den, men den har jag inte provat själv, men jag har hört andra som tyckt att den var bra.

Min egen häst blev av med sina brunstproblem i samband med ett kiropraktor-besök. Visst vet man tydligt när hon brunstar men det är inte alls samma häst som förut, då var hon superstressad i stallet och rädd för allting när man var ute och red, hon fick dessutom ont i ländryggen under brunsten. Dom problemen är som bortblåsta nu. En annan sak som man kan göra om man har ett sto med brunstproblem, är att om man har en nattlampa, så släck den.
 
Sv: Munkpeppar - fungerar det?

Min häst är varken stressad eller har ont, hon är bara kåt. :D
Försäljaren sa att man kan ge "Stroppy Mare" om hästen vägrar att äta munkpeppar, vilket jag tolkar som att pepparn är mest effektiv...
Tyvärr står det ca 60 andra hästar i stallet, så jag kan nog inte på eget bevåg släcka nattbelysning. (Är det förresten inte lag på nattbelysning till hästar? :confused:)

Jag har försökt få vet att sterilisera hästen, men han vägrar. (Frågade en klinikveterinär också, men hon var inte heller sugen på att göra det.) Han tror snarare att en dräktighet skulle stabilisera brunsterna.
 
Sv: Munkpeppar - fungerar det?

haha, men det är nog så irriterande det också.
Jag tror att stroppy mare är mer effektivt än munkpeppar, men jag har som sagt aldrig på det så jag kan inte säga ngt.
Att betäcka hästen kan hjälpa för en del, men problemen kan också komma tillbaka efter dräktigheten.
 
Sv: Munkpeppar - fungerar det?

Apropå lagar om ljus tror jag det är lag på totalmörker någon del av dygnet...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 100
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp