Scata

Trådstartare
Är det någon som har munkorg på sin häst när den äter grovfoder?

Konstig fråga kanske, men jag tänker om någon har hästar som har fri tillgång på hösilage och så ska det gå en häst till i hagen som inte kan ha fri tillgång. Kan man lösa det med hjälp av en munkorg t.ex? Vad tror ni?

Konstig fråga kanske, men jag tänker om någon har hästar som har fri tillgång på hösilage och så ska det gå en häst till i hagen som inte kan ha fri tillgång. Kan man lösa det med hjälp av en munkorg t.ex? Vad tror ni?
Inte mer än tillfälligt, sliter enormt på tänderna. Min häst har haft munkorg korta perioder sommartid när de precis bytt hage. Och man ser tydligt på hennes framtänder att det är slitet.

Inte mer än tillfälligt, sliter enormt på tänderna. Min häst har haft munkorg korta perioder sommartid när de precis bytt hage. Och man ser tydligt på hennes framtänder att det är slitet.
Aha, det visste jag inte - Tack för input!
Då får vi spåna på en annan lösning :)

En vän till mig har haft munkorg (betesbegränsare) på en ponny när den gick i en hage med fri tillgång i form av en storbal. För den ponnyn fungerade det bra.

Vissa hästar kan inte gå med munkorg för att dom sliter tänderna mot korgen. När man använder betesbegränsare så måste man kolla tänderna så att det inte inträffar. Mina hästar har aldrig haft problem med det men däremot av skav som är mycket vanligare. Alla hästar kan inte heller använda begränsare för att dom blir stressade har själv haft en sån häst.

Betesbegränsare är oftast sista utvägen det är inte någonting man använder för att det är superroligt så finns det en annan lösning så är det nog bättre.

Tycker det går bra med munkorg ute i hagen. Bara se till att prova ut en som hästen faktiskt kan äta ur och som den fungerar med. Hade munkorg på min hela somrarna och märkte aldrig av några förslitningar på tänderna. Högst individuellt.

Jag har provat. Det var meningslöst. De åt hysteriska mängder även genom munkorgen.

När ponnyn ätit 10 kg silage på en förmiddag - genom munkorg - då gav jag upp.

Alla ponnyer jag haft betesbegränsare på har lärt sig äta silage obehindrat med dem.

Hade aldrig klarat vår lilla welsh med flera fånganfall bakom sig utan munkorgen. All tid som tillbringas i hagen är med munkorg på. Går jättebra, hon äter med den och är ganska rund men inte oroväckande. Hästarna har storbalar med mycket torrt hösilage i hagen, och får vanligt hö i stallet till natten.
Munkorgen gör att hon kan leva hästliv med flocken.
Hade tandläkare här för några veckor sen, och hon tittade på det här stoets tänder och sa att visst syns det att hon har munkorg, men det är inget som stör ätfunktionen för hästen, och det är ju det allra viktigaste. Hon har nu haft munkorg stora delar av året i ca fyra år. Jag kommer definitivt fortsätta med det, så länge vi får ha henne kvar. Hon är snart 25 år.

Tack alla för era olika erfarenheter :bow:
Jag får nog prova och se hur hon löser det. Känner jag den här damen rätt så ligger hon snarare åt att inte fatta hur man äter med den på eller tom få panik över en sån sak på mulen än att äta för mycket :p
P.s @Alexandra_W - det är inte Hobbe det gäller, då har hon nog gjort som dina... :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
593
Senast: matson
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
471
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka