Munkorg till fånghäst?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag har ett äldre ponnysto född -87 av den grövre modellen, som jag har haft i tio år. Hon har aldrig haft fångproblem tidigare, men i juni 2011 upptäckte jag en morgon att hon inte gick helt hundra. Hovslagaren skulle ändå komma samma dag, och hon upptäckte början till fång, ordinerade munkorg och hästen blev som vanligt. Hon gick på bete tillsammans med kompisarna hela sommaren 2011, men hade munkorg till ungefär två veckor efter midsommarhelgen, och hon klarade sommaren bra.

I oktober blev hon halt, veterinär tillkallades och konstaterade fång. Hon behandlades, men fick tillbaka det, först en gång i december, och sen en gång igen i mars 2012. Den tredje gången var det riktigt allvarligt, och med tanke på att hästen är 25 år gammal så var det hennes sista chans. Får hon det en gång till kommer de inte behandla henne.

Efter att hon blev bra ordinerade veterinären att hon skulle ha munkorg på sig hela tiden, men stödfodras vid behov, och att hon absolut inte får äta hösilage. Idag mår hästen bra, hon har visserligen gått ner en hel del i vikt, men det var välbehövligt och hon är absolut inte mager, utan snarare normalviktig för första gången i sitt liv. Att hon tappade en del muskler under boxvilorna gör självklart sitt till, till att hon ser tanigare ut än hon brukar, men hon är pigg och fräsch och i lagom hull. Hon har munkorg på sig ute, men pillar ändå i sig de givor hon får i hagen (hon går i egen hage eftersom alla de andra äter hösilage, så det hon får äter hon upp, det är ingen annan som äter upp det för henne), och hon får två rejäla givor inomhus utan munkorgen. Jag hade egentligen tänkt att hon skulle slippa munkorgen nu när betessäsongen var över, men hovslagaren som kom i precis den vevan ville att hon skulle fortsätta ha den.

Nu har jag fått synpunkter från folk i stallet på att hon inte borde ha munkorgen. Inget illa menat från deras sida, men de anser att "hon inte behöver den". Jag känner mig som världens elakaste djurägare som säger att hon måste, men jag vågar inte ta bort den. Hovslagare och veterinär har trots allt sagt att hästen ska ha munkorg ute, och hon är absolut inte mager. Hur hade ni gjort? Vad hade ni sagt? Borde jag kontakta den veterinär som behandlade hästen och fråga honom till råds, eller gå på de rekommendationer jag fick av honom sist vi pratades vid?
 
Sv: Munkorg till fånghäst?

Hej! Har en fånghäst jag med och hon klarar sej utan munkorg nu men fick jag rådet att ha den på skulle den tveklöst åka på omedelbart! Jag har hellre en häst med munkorg än en munkorg utan häst.

Är du osäker så ring till vetten och fråga, då vet du hur du ska göra.

Jag kände mej oxå som den elakaste i världen så jag lät bli att sätta på mitt sto munkorgen i våras och på grund av min dumhet så hade hon en fångkänning men då åkte korgen på och den har hon gått med hela sommaren och till våren åker den på så fort jag ser ett grönt strå i hagen, det är då ett som är säkert!

Lycka till!
 
Sv: Munkorg till fånghäst?

Gör det som känns rätt för dig och din häst. Finns det överhuvudtaget något gräs kvar i hagen? Om det gör det, kan det vara smart att ha på den då frostnätter kan vara farliga å sockerhalten i gräset höjs.

En häst som är i normalt hull och håller igång någorlunda minskar risken att drabbas av en fångattack avsevärt!

Jag vet hur det känns att känna sig som en taskig matte att klä på sig sin häst munkorg. Men vi gör det ju för deras skull, får man försöka tänka :)
 
Sv: Munkorg till fånghäst?

Behåll munkorgen på om du inte kan ordna en uppgrusad hage utan gräs. Det är nu när frosten börjar komma som gräset är som allra farligast så jag hade inte ens vågat ha hästen i gräshage trots munkorg. När gräset är frostnupet så innehåller det massor av socker och det är det som ger fång. Det är först när det är ordentligt med snö som du kan börja fundera på att ta av munkorgen sålänge hon går i gräshage.
Säg till folket i stallet att det är nu det är som farligast och förstår de inte det så är det deras problem. Munkorgen ska hon ha kvar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 492
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 953
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 822
Senast: Twihard
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 517
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp