Munkorg på kollektiva färdmedel

Lager

Trådstartare
Jag var i Österrike nyss och reagerade då på att det var munkorgstvång på alla offentliga transportmedel - buss, spårvagn, tunnelbana.

Sedan funderade jag över detta ett varv till, och kom fram till att det kanske är en ganska bra regel rent generellt? Det minskar garanterat risken för skador.

Hundar ska givetvis inte utsättas för något som provocerar fram bett. Men den generellt hundägaren har (väl?) en relativt uppfostrad och stabil hund, däremot inte alltid överdrivet lydig.

Nu har jag aldrig varit med om någon hundeskapad på bussen, det fungerar vanligen mycket smidigt. Men är det en fråga som Buke kanske har någon åsikt om - munkorgens vara eller icke vara på kommunala transportmedel?

Sv: Munkorg på kollektiva färdmedel

Om man ska införa något sånt tycker jag det måste det finnas god anledning. Jag har inte direkt hört talas om att det skulle vara vanligt att folk blir bitna på allmänna färdmedel. Personligen är jag lite skeptisk. När man insisterar på att alla hundar ska bära munkorg förmedlar man budskapet att de är farliga. Det kommer inte att leda till ett samhälle där folk är mindre rädda för hundar, utan tvärtom. Som ägare till två små och extremt harmlösa mopsar skulle jag dessutom känna att det vore rätt löjligt att sätta på dem en munkorg. Orättvist också på något sätt eftersom ingen av dem någonsin skulle tänka tanken att bita en människa.

Skulle inte ha något problem med en sådan regel, speciellt på djurvagnarna på tåget skulle det faktiskt vara rätt bra.
En hund mår heller inte dåligt av att ha en munkorg, är mer endel människor som tycker det ser såå hemskt ut.

Jag kan hålla med om att när det gäller djurvagnar på tåg så vore det inte så dumt med munkorgstvång. En del har ju bedrövligt dålig ordning på sina hundar och det är ju ofta trångt. Så för att motverka att hundar biter hundar kan jag köpa idén med munkorgstvång men att hundar biter folk på allmänna färdmedel måste ju vara extremt ovanligt och helt onödigt att jaga upp sig över.

jag kan tycka det vore okey. jag blev nästan biten på vagnen. Hunden markerade så det blev ett rõtt märke...Hunden (stor dessutom )låg på sätet sæ varken jag eller min hund såg den innan vi passerade och han flög fram .

Jag har aldrig varit med om att någon blivit skadad av en hund på tåg eller liknande - och jag åker mycket kollektivt i djurvagnarna.

Det känns som om det är en bättre idé att faktiskt hålla efter de lagar vi redan har, och att farliga hundar ska ha krav på munkorg.

Om alla hundar ska ha munkorg i kollektivtrafiken misstänker jag att det bidrar till att folk ser alla hundar som galna idioter, ungefär. Det gynnar nog ingen i det här samhället.

En vän till mig har munkorg på sin ena hund när de åker kollektivt, det är för att han tycker det är obehagligt om män kastar sig på tåget precis där han står och ägaren vill inte riskera att han bits om någon människa skulle hoppa rakt på hunden (det har nämligen varit nära en gång). Så jag har full förståelse för de som väljer munkorg på hundarna.

Har dock själv funderat på att ha munkorg på mina när vi åker. Inte för att de riskerar att bita någon (främmande människor skulle kunna lyfta mina hundar i öronen utan att de skulle bita om det var så). Utan helt enkelt för att slippa alla j*vla personer som ska fram och klappa på hunden, eller klappa när de går förbi, eller på annat sätt tar för givet att mina hundar är någon allmän nöjesattraktion för de andra resande. Många vuxna är helt hopplösa på den punkten (barn däremot sköter sig ofta utmärkt och frågar först om de får klappa osv. Fascinerande med tanke på hur de vuxna sedan gör)

OT, men jag måste fråga; finns det munkorg För mopsar? De har ju ingen nos...:confused:

Senast ändrad:

Tycker absolut att det kan införas även här.
Jag har två olika munkorgar till min hund, inte för han är ouppfostrad men ibland händer saker ibland och i vissa situationer gör det mig och andra lugnare att han har det på sig.

OT, men jag måste fråga; finns det munkorg För mopsar? De har ju ingen nos...:confused:

Bra fråga. Jag har aldrig letat efter munkorg eftersom mina hundar är så otroligt snälla. Men det känns som att det skulle krävas någon märklig passform. De har ju helt andra huvuden än andra hundar.

det finns någon variant som ser ut som en väldigt låg och bred kon som man kan använda, typ som en till katter på veterinärbesök, eller, det är väl troligen en munkorg till katter som man använder. den går ju inte att nosa igenom så jag kan inte tycka att det skulle vara praktisk på någon sätt alls i livet utomhus...

Borde det inte gå att använda en wire-munkorg som har en av läderremmarna som går bakåt över huvudet så att den liksom inte vilar på någon nosrygg.

KL

Jag vill inte ha munkorg på min hund iaf, ser ingen som helst anledning till det.

För mig känns det inte rimligt att åka kollektivt med sin hund om man inte kan hålla den tyst, rumsren och självklart inte bitas eller annat otrevligt.

Men nu finns det väl uppenbarligen folk som gör det å då är väl en munkorg kanske ett bra alternativ..

Ja, där ser man. Jag har som sagt aldrig sett någon anledning att leta efter en munkorg åt mina. De har aldrig i sitt liv så mycket som morrat åt någon människa och än mindre visat tänderna eller markerat. Som Red_Chili skrev så skulle vem som helst kunna lyfta dem i öronen utan att de skulle ge igen (varför nu någon skulle vilja göra det). Måste säga att det skulle kännas väldigt konstigt att sätta en munkorg på dem. Tycker dessutom att de där korgarna ser väldigt klaustrofobiska ut. Kan hunden ens öppna munnen med den på?

Ingen aning. Har inte kortnosade hundar, eller hundar som har behov av munkorg. Har dock inga problem med att använda det om jag hade en anledning. Har t ex erbjudit mig att sätta korg på kelpien på vetbesök men kelpisar är ju så snälla :angel: Skyll sig själv :devil:

Angående munkorg i kollektivtrafik. Jag skulle inte ha några problem med att ha det påmina (välsittande gallerkorgar el dyl), och skulle nog känna mig säkrare om jag var tvungen att tränga in dem vid en mindre trevlig hund. Åker visserligen ytterst sällan kollektivt. Kelpien har vid närmare eftertanke aldrig gjort det, ens som träning :o

Spännande att läsa inläggen!

Intressant också att det återkommande argumentet EMOT munkorg verkar vara att min hund är snäll, att man inte ska ta osäkra hundar på kollektiva färdmedel, samt korgen kan skrämma människor. Medan argument FÖR verkar vara: en välanpassad munkorg stör inte hunden, det upplevs som tryggare på trånga platser med andra hundar, och det förhindrar eventuella olyckor (räcker ju att hunden blir trampad på svansen så kan den nypa till).

Jag har positiva erfarenheter av munkorg - då en ordentlig korg, inte nylonstrut. Rent socialt framförallt (som RedChili skrev) för att folk då plötsligt ser till att hålla avstånd till hunden. Inte tränger sig förbi och knuffar till den, inte ska komma fram och klappa... Fantastiskt bekvämt. Nu tror jag inte munkorgstvång är intressant här, så det är ju hur som helst bara en hypotetisk fråga.

Angående mops så såg jag faktiskt några småhundar i Wien som "tjuvåkte" utan korg. Det var ingen runt om som reagerade på det. Men alla större hade korg, och de flesta småttisar. En pytteliten vit och fluffig hade svart nitad sele och matchande munkorg - så bedårande att jag ville ta foto, men de hann gå av innan jag fick upp mobilen.

Det främsta argumentet mot tycker jag är att det eldar på den ökande hysterin om hur farliga hundar är, vilket hade varit synd tycker jag.

Det verkar som om de flesta svarar utifrån Svenska förhållanden o glömmer att i många Europeiska länder finns det massvis med restriktioner för hundar, inte bara på kollektiva färdmedel, utan överallt.

Det verkar som om de flesta svarar utifrån Svenska förhållanden o glömmer att i många Europeiska länder finns det massvis med restriktioner för hundar, inte bara på kollektiva färdmedel, utan överallt.

Förvisso, men det är väl ganska naturligt att vi diskuterar svenska förhållanden eftersom det är här vi bor och det är det svenska regelverket som främst påverkar oss. Jag känner mig illa utrustad att diskutera hur man bör ha det i Tjeckien t.ex. Om det i ett land finns många rabieshundar, eller det är mycket vanligt med aggressiva hundar så får man såklart förhålla sig till det. Utifrån svenska förhållanden och svensk hundhållning tycker jag att jag kan bilda mig en uppfattning.

Spännande att läsa inläggen!

Intressant också att det återkommande argumentet EMOT munkorg verkar vara att min hund är snäll, att man inte ska ta osäkra hundar på kollektiva färdmedel, samt korgen kan skrämma människor. Medan argument FÖR verkar vara: en välanpassad munkorg stör inte hunden, det upplevs som tryggare på trånga platser med andra hundar, och det förhindrar eventuella olyckor (räcker ju att hunden blir trampad på svansen så kan den nypa till).

Jag har positiva erfarenheter av munkorg - då en ordentlig korg, inte nylonstrut. Rent socialt framförallt (som RedChili skrev) för att folk då plötsligt ser till att hålla avstånd till hunden. Inte tränger sig förbi och knuffar till den, inte ska komma fram och klappa... Fantastiskt bekvämt. Nu tror jag inte munkorgstvång är intressant här, så det är ju hur som helst bara en hypotetisk fråga.

Nu vet jag inte hur länge ni åker kollektivt, men de ggr jag gör det med min hund handlar det om längre resor.
Jag skulle inte vilja ha munkorg på min hund flera timmar i sträck då kan han ju inte varken klia eller slicka sig och det tycker jag är väldigt taskigt om det handlar om flera timmar.

På min brors hund skulle det vara skittaskigt då han har problem i munnen som gör att det kliar rejält och ofta han skulle bli knäpp om han inte kunde klia sig i munnen med tassen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka