Munkorg/betesreducerare

Kalinka

Trådstartare
Vilka finns och vilka är bra?

Och jag är inte intresserad av disskution av dennes vara/ickke vara... :smirk:

Sv: Munkorg/betesreducerare

Länge leve Green Guarden säger jag!!
Säljs på lantmännen, börjes och Bole-produkter.
Den är bäst kvalitetsmässigt.

Funkar super på min shettis.

Var tvungen att kolla på bild.... :smirk: Hur effektiv är den? Kommer hästen åt något gräs med den? (den ser så tätt ut, fast jag har aldrig sett nån irl iof :smirk: )

Kompisen har haft Green Guard på sin ponny i flera år efter ett mycket kraftigt fång anfall, den funkar kanon!
Det är ca en ½ cm springor så hästen får i sig gräs och kan beta som vanligt, skillnaden är bara att det har längre tid och de kan inte vräka i sig och få fång eller bli över feta.
Dom är ju hyfsat dyra och dom slits ut men kompisen har väl haft sina i 3-5 år innan hon fått byta (minns inte exakt men flera år iaf.)

Jag har sett att Willab har en billig variant, ca 60:-. Den ser ut som att den är gjord i nylonnät, ganska stora hål tycker jag. Nån som har provat den?

Vill du ha en riktigt billig variant eller en snabb tillfällig lösning tills du fått en riktig; knyt fast en liten plasthink i en grimma. Vips har du en munkorg. Men den kan du inte ha på för länge eftersom hästen inte får någon mat alls.

burton skrev:
Länge leve Green Guarden säger jag!!
Säljs på lantmännen, börjes och Bole-produkter.
Den är bäst kvalitetsmässigt.

Funkar super på min shettis.

Vart i jösse namn hittar du den på bole? :confused:

Det är iof inte så många som svarat på den här tråden men de som ahr verkar eniga att green guard är bäst :)
Att de är dyra spelar ju inte så stor roll om de håller så många år ändå! Bara den fungerar bra så..... ;)

Dyr och dyr vet jag inte, det beror ju på vad man jämför med. 600 spänn kostade min eller närmare bestämt 598 kr, den första höll i 4 år så 150 kr per sommar åmar jag mig inte över, med tanke på vad en veterinärräkning kan komma att kosta vid tex ett fånganfall.

Ja den är suverän, hästen får äta men inte i dessa horribla mängder som den annars skulle vräka i sig. Det brukar vara lite sura i början, men när de väl har lärt sig tekniken brukar det gå över. ;)

Den är lite billigare på Börjes, eller? Jag kollade lite för ett tag sedan och jag tror att de låg på ca 450 kr.

Ska man ha en fullstor till en islandshäst förresten? Min häst är b-ponny, och man vill ju helst köpa rätt storlek.

Min valack fick fång förra året och jag kunde inte ha honom ensam så det var bara att ge sig iväg och leta munkorgar... köppte först en från Willab men den höl i kanske 2 timmar... sen var den helt sönder... den var i nylonnät, så jag körde iväg och köppte greengard på börjes och den fungerade super, men man var tvungen att ha en tight grimma för annars kliade han av sig den, men den kostade runt 450.- och willabs kostade runt 60.-
Men jag hade inte på honom den hela dagarna utan varvade lite utan och lite i gräslös hage och lite med munkorg. Han fick inga skav och efter några veckor kunde han gå helt utan munkorg på gräs!! :bump:
Iår går han utan munkorg och inga tecken på fång ännu...

Har oxå "munkorg" till min shettis efter fång utbrott...
Har prövar otaliga modeller genom åren men äntligen hittat någe som jag är nöjd med och det är hon oxå!
Är som en grimma med en nät korg på med ett hål i längst ner, svårt att förklara och vet ej vad det är för märke men kostade bara 190:- och funkar underbart, får lite gräs i sig och mest de långa stråna och kan dricka obehindrat!

Köpte den på Till Häst vid marieberg i Örebro!
Rekomenderas varmt!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som provat det? Funkar de? Alltså en munkorg som är av mjukt hönätsmaterial. Har inte hittat nån i Sverige. Sweet net...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
709
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Vet ni om det finns några vinterridstövlar som är fodrade med äkta fårskinn? Jag hittar bara med fuskpäls vilket jag upplever att det...
Svar
2
· Visningar
268
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka