mun problem?

C

corith

Har två kattsystrar på 1,5 år ca.
Ena katten är lite mullig, och den andra är mindre på alla sätt.
Har lagt märke till nu på senaste att den smalare av dom två verkar inte vara så bra på att äta. Hon tar en torrfoder bit, backar ca 15 cm från skålen, tuggar sönder den i micro partiklar varav 50% ramlar ut på golvet och 50% äts.
Hennes syster sitter framme vid skålen och äter som man ska.

Pratade med en veterinär om det och hon trodde att den kunde ha mjölktänder eller inte tyckte om fodret.
Hennes tänder sitter som berg och vilken mat hon än får så tuggar hon sönder den i micro partiklar.

Någon som har koll på vad det kan bero på?

Sv: mun problem?

Är hon 1½ år ska hon inte ha några mjölktänder kvar. Möjligen en enstaka mjölktand men det borde inte påverka särskilt mycket. Ta katten till veterinären och få munnen undersökt om du tror att det är någonting i munnen som felas.

Betéendemässigt låter hon som mina katter. De tar sina köttben från tallriken, backar en bit (eller springer iväg och lägger benen på en matta) och käkar upp benen där.

Jag har funderat på om hon är lägre i rang än den andra katten och det är därför hon inte äter vid matskålen.

Jag har ingen koll alls på sånna grejor, men att ta henne till veterinär är alltså det enda rätta?

Hur beter hon sig om du fodrar katterna för sig? Alltå stänger in den ena katten nån annan stans när den andra får mat?

Min ena katt åt oxå så för ett tag sen. Jag åkte till veterinären som upptäckte att hon hade en halsinfektion. Kan ju vara värt att kolla upp!

det måste jag kolla upp, har inte testat det!

syrran: oj, det låter inte så bra. får pipa iväg till vet snart!

när jag kom hem igår matade jag katterna i olika rum, och hör och häpna, katten äter som normalt.

HALLELUJAH!
prisad vare skatteåterbäringen! :D

Liknande trådar

C
Katthälsa Hej..kanske fel grupp och forum, men finns någon här som känner till sjukdomen diabetes på katter? Hur kostsamt är det att "hålla dem...
2
Svar
37
· Visningar
11 725
Senast: Cheeserica
·
P
Katthälsa Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Min katt äter verkligen allt! Försöker alltid gömma undan allt som han skule kunna få för...
Svar
19
· Visningar
9 093
Senast: Sophia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama