Muminmuggar!

Zoya

Trådstartare
Tänkte höra om någon annan här, förutom jag, samlar på Arabias muminmuggar? :)

Hur många muggar har ni?
Själv har jag 46 stycken (några dubletter).
 
Sv: Muminmuggar!

Jag började i helgen med skålarna. Vi har åkt fram och tillbaka med finlandsbåtarna och jag har suktat länge efter skålarna. Nu la jag fram det för mannen som sa ok till att köpa en skål per resa. Gissa om jag ska kryssa snart igen;).

Kopparna är fina de med.
 
Sv: Muminmuggar!

Jag har 6, vill bara ha de från 50-talet, inte de nya.

Kan tillägga att jag har 4 tallrikar också, mycket nöjd.
 
Sv: Muminmuggar!

Från 50-talet? Hur ser de ut?
Trodde det bara fanns den varianten som började tillverkas 1990. :)
 
Sv: Muminmuggar!

Jag samlar men inte speciellt aktivt, har köpt några själv men de flest har jag fått.
Jag har en äldre, Muminmamman från 90-talet, men den saknar tyvärr en skärva så den går inte att använda längre..
Resten har införskaffats sedan de började tillverkas i större skala:
Mymlans mamma
Kärlek
Muminmamman i rosenträdgården (säsongsmugg)
Primadonnans häst (säsongsmugg)
Äventyr (svartvit)
Mumintrollet (den nya modellen som kom 2013)

Sedan skulle jag gärna vilja ha årets jubileumsmugg, Toves fest, som tillverkas till minne av att det gått 100 år sedan Tove Jansson föddes. Var sjätte mugg har ett par glasögon målade på insidan av muggen så allra roligast skulle det ju vara att få tag på en sån.
 
Sv: Muminmuggar!

Googlade nu och de är ju ljuvliga :love:

Jag har en åtta-nio st, några äldre från 90-talet och några nya. Men jag skulle inte säga att jag samlar på dem utan det räcker nog med de jag har.
 
Sv: Muminmuggar!

Samlar lite grann, får några muggar varje år av sambons mormor som köper på sig när hon åker till finland och hälsar på släkten :)

Har nog 15st nu skulle jag tro, inte räknat på länge. Kommer nog bli fler med åren :)
 
Sv: Muminmuggar!

En fråga, finns muminmuggarna att köpas i Sverige eller köper ni dem bara vid resor till Finland/kryssningar? :)
 
Sv: Muminmuggar!

Här är en samlare!

Fast jag behöver inte anstränga mig så mycket, min lilla mamma älskar att fylla på mitt muminförråd så till varje födelsedag kan man räkna med lite nya exemplar:D
Jag har koppar, glas, fat (assietter och skålar) skedar, kannor och tillbringare och en bricka. Börjar bli lite trångt nu dock...

Mamma (och ibland jag) köper grejerna på Itala-outleten i Örsundsbro.
 
Sv: Muminmuggar!

Jag samlar inte, men jag har ett antal, kanske 15. Jag samlar av princip inte på någonting, men lite muggar behöver man ju. Ibland går någon sönder och ibland köper jag en ny.
 
Sv: Muminmuggar!

En fråga, finns muminmuggarna att köpas i Sverige eller köper ni dem bara vid resor till Finland/kryssningar? :)

Dom finns att köpa här :) Finns på nämnda Iittala och även Cervera har ja för mig - och på flera närbutiker :)

Sedan kommer det ibland specialutgåvor som BARA finns att köpa i Finland :mad: som Stockmann-muggen 2012 så den har jag inte :(
 
Sv: Muminmuggar!

Jag samlar sporadiskt och får oftast någon mugg i julklapp/födelsedagspresent. Har kanske 20 st cog brukar skämta om att specialutgåvorna är min pensionsförsäkring :D
 
Sv: Muminmuggar!

Finns på tradera :D

Och ganska mycket billigare än vad de är i finland. Folk är som galna då det gäller dessa muggar. En mugg för 200€ låter lite mycket tycker jag.:crazy:
 
Sv: Muminmuggar!

Finns på tradera :D

Och ganska mycket billigare än vad de är i finland. Folk är som galna då det gäller dessa muggar. En mugg för 200€ låter lite mycket tycker jag.:crazy:

Jo, jag vet att den finns på Tradera. Dock kostar de ju inte så mycket i butik (när de finns där) som de kostar nu på Tradera.

Folk betalar ju ändå typ 700-1000 kr per mugg när de vid inköp kostat typ 250 kr :meh:
 
Sv: Muminmuggar!

Om någon är nyfiken så finns här en lista med ungefärligt värde på de muminmuggar som inte längre tillverkas (listan är inte officiell, utan det är det högsta priset som dessa muggar blivit sålda för på Huuto.net (finska Tradera) vid en viss tidpunkt). Tyvärr är sidan bara på finska, men i länken som finns i inlägg #7 i den här tråden hittar man de finska namnen på muggarna och kan jämföra med listan.

http://www.iskelma.fi/viihde/omista...ta-kaikkien-mukimallien-nykyiset-arvot/2/5661
 
Sv: Muminmuggar!

Samlar inte själv, även om dom är väldigt fina! Har en vän som älskar dom, är väldigt lämpligt vid födelsedagar och jul:p
 

Liknande trådar

Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 744
Senast: Mabuse
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
325
Senast: cassiopeja
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 097
Svar
9
· Visningar
750
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp