Mule + hov

BernT

Trådstartare
Min häst är jättetorr runt mulen, och börjar nästan bli lite bränd på visa ställen (solbränd alltså).
Finns det ngt man kan smörja med?

Och så har han fått dåliga hovar :(
De spricker och då får han tappskor = hovarna pajar ännu mer.
Gärna något som man kan smörja in där med. Han är rätt kinkig i maten så jag föredrar att inte ge tillskott, han äter dem inte.

Sv: Mule + hov

Min häst är jättetorr runt mulen, och börjar nästan bli lite bränd på visa ställen (solbränd alltså).
Finns det ngt man kan smörja med?

Och så har han fått dåliga hovar :(
De spricker och då får han tappskor = hovarna pajar ännu mer.
Gärna något som man kan smörja in där med. Han är rätt kinkig i maten så jag föredrar att inte ge tillskott, han äter dem inte.

Jag brukar smörja seifurs mule med AVS-14 om jag märker att den blir lite rosa/irriterad. Funkade bättre än att kleta på honom helosan, det gillade han inte och det var så kletigt.
Avs'en går liksom in i huden och mjukgör bra.

Till hovarna använder jag Alosin hovfett
(finns att köpa på nätet genom tex bole eller frtab.se )
man kan också fukta hovarna genom att låta dem stå i blöt,
tex vattenhink om hästen står stilla och snällt och sedan ta olivolja och smörja in för att fukten ska stanna kvar inne i hoven.

Jag har gett mina hästar kiselgur, tycker det har förbättrat både päls å hov. Annars har jag hört mkt gott om enzion för att stärka hovar.

smörj mulen med vattenfast solskyddsfaktor för barn, typ 30. en till 2 ggr/dag jag gör så på ponnyn här som blir sårig och det hjälper upp det.

vad hovarna anbelangar så minst 30 min. vattenbad och olja efter det (för att hålla fukten kvar i hoven) varje dag. massera kronranden samtidigt (stimmulerar tillväxten). att bara smörja på hovarna div. medel är meningslöst så länge man inte tillför fukt (vatten) först.

Vi använder helosan sol på alla skimmlar o de med tecken (de har vita/rosa mular)
Precis som ovan låt hästen stå med foten i vatten och massera kronranden.
Det är torrt ute nu men om det kommer en regnperiod kommer det nog bli bättre för pollens fossingar!

Ang hoven så har jag bara bra erfarenheter av biotin, men om han är lite kinkig med maten så är ju inte detta det enklaste. Min häst är likadan men han sörplade i sig det tillsammans med lite betfor :)

Det har gjorts studier ang. biotin och konstaterats att det bara hjälper hästar som har ett visst ämne i kroppen, kommer inte ihåg vilket, men summa summarum hjälper det inte ett skit på hästar som inte har det. Mycket dyrt alternativ dessutom när det inte ens hjälper hälften av gångerna.

BerntT: finns massor med trådar som sagt. vatten bad och sen vegatabilisk olja som penslas på, är det bästa för torra hovar. det måste vara vegetabilisk olja, för att fungera, annars torkar det bara ut hoven. matolja i vilken form som helst går bra. jag penslar på dagligen sommartid på mitt fullblod, och det håller hovarna jättefina. bäst är om man behandlar kvällstid med en natt på box efterföljande. då bevaras fukten ytterilgare än om man släpper ut hästen på torra marker direkt efter behandlingen.
en sån häst ska heller inte stå på spån. Halm är bäst.

Vår ponny har torra hovar och vi smörjer med olivolja varannan/var tredje dag. Funkar bra!

Angående torra/brända mulen körde vi med barnsolkräm och något mjukgörande på kvällen. Det bästa är (tycker jag) om man kan hänga en lapp för - det skyddar mulen bäst. Vår lilla vän får inflammation på nosryggen så där vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det nu i sommar. Han får vara ute nattetid och inne dagtid just nu - är ju ganska bra också med tanke på fångrisken. (De andra hästarna går ut hela dygnet).

Om man inte vill använda solcreme kan man också göra en liten tygbit, som man fastnar på grimman (t ex m velcro), som hänger ner över mulan.

Smörj mulen med Helosan Sol! Det hjälper!

Vatten på torra hovar brukar hjälpa, så det nog bättre så fort det regnar och marken blir lite fuktig.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 567
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
2 001
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: cassiopeja
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 102
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31