"Muggigt" hösilage påverkas proteinet ?

gylle

Trådstartare
Klantskallen här lyckades med mästerskapet att dumpa sina analysprover i tvättstugan och glömma bort dem ett par dagar, svor en lång ramsa när jag upptäckte dem, det ena provet hade klarat sig fint och luktade fortfarande gott bara lite mer torkat, det andra som tyvärr hade legat lite mer tillslutet hade aningen tendens till trist lukt dock inte riktigt dåligt men klart en svag doft av muggigt.
Bestämde mig för att ändå skicka iväg båda dels pga att det ena inte verkade ha tagit skada alls dels för att det ju aldrig går att få till lika representativa prov som dessa iom att de är tagna från hela vallarna.

Fick analyssvaren idag och det från det frächa provet låg helt som förväntat eller tom lite högre än förväntat. Det andra däremot som alltså luktade lite muggigt var det vi förväntade oss högst värden på av dessa två utifrån vallens växtstadie låg lägre än förväntat. Frågan är kan nerbrytningsprocesen som uppenbart startat i detta prov ha påverkat proteinvärdet ? Egentligen ett helt perfekt värde det som kom på analysen så hade inte varit olycklig om det var det faktiska värdet men har ju en känsla av att det inte riktigt stämmer med verkligheten tyvärr utan att proteinvärdet egentligen ligger mer åt samma värden som på den andra vallen.
Har ingen koll alls på vilka värden som egentligen påverkas när ett foder blir dåligt brukar liksom aldrig fodra med något sådant så har aldrig varit aktuellt att fundera på det så någon som vet påverkar det proteinvärdet så att jag bör utgå från en bit högre värden än det muggiga analysprovet ?

Sv: "Muggigt" hösilage påverkas proteinet ?

Inte riktigt ditt läge, men om hö möglar så sjunker proteinvärdet. Detta även innan mänskliga näsan/ögat kan uppfatta möglet.

Hur mycket, och om det blir samma sak som på din grönmassa vet jag inte. Ring analysföretaget och fråga, de borde veta 'sånt där'?

Har det börjat bli början till jäst, som sedan kan bli mögel, kan proteinvärdena stiga och hygienvärdena sjunker.

TS halten stämmer aldrig på proverna (provet hanteras ju annorlunda än det som balas, det går heller inte igenom samma process som det balade) så den skall man alltid ta med en nypa salt och själv kontrollera när man väl öppnar balarna och TS halten stämmer sällan rakt igenom alla balar heller så det är egentligen en väldigt ointressant sak att ha med på analyserna. När man räknar ut vad de behöver skall man alltid räkna i kg/TS sen omvandlar man det utifrån balen man har framför sig är balen blötare skall de har mer och torrare mindre.

Har det börjat bli början till jäst, som sedan kan bli mögel, kan proteinvärdena stiga och hygienvärdena sjunker.

Stiga har de i alla fall inte gjort det kan jag säga med säkerhet däremot är de som sagt misstänkt låga både i förhållande till den andra vallen samt i förhållande till växtfas på vallen samt även i förhållande till provskördar gjorda i samma område på samma gräsart och där vi jämförbart alltid brukar vara lite senare jämfört med dessa varje år och sett till växtfas var vi det även i år.

Jag hade som sagt gärna tagit de värden vi fick på analyssvaret på den men som sagt jag tror tyvärr inte riktigt på dem utan kommer nog att utgå från att den ligger mer som den andra vallen.

Nu är iofs läget så att egentligen behöver jag inte bry mig skulle det mot förmodan vara de värden som den fick på analysen då blir det en optimal foderstat till hela högen med bara det och lite krubbskrammel precis som vi fodrat iår när vi haft skyhöga värden med skillnaden att jag förhoppningsvis inte har lika feta hästar nästa vinter som jag fått med förra årets hö det gick liksom inte att trolla bort de höga värdena med knäna de behövde ju äta också och med brist på halm så var det ju bara att fodra på hela dagsbehovet med dunderbränsle och se midjemåttet öka.

Skulle det ligga som den andra vallen så blir det lite mkt protein även om det inte är så höga värden som ifjor vi får väl hoppas att det blir ett bättre halmår i år betydligt enklare att ransonera ner höet om de står på fritt med halm att äta än när de står på spån, önskar få tillbaka lite midjor på vissa damer :angel:

Skillnaden på de två vallarna är

den som borde vara lägst (per kg TS)
MJ 10,6
Smrp 90
Alltså kvot på 8,6

den som förbryllar och borde vara högst
MJ 10,6
Smrp 64
Alltså kvot på 6,0 ideal för mig men tyvärr nog inte riktigt sann.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka