Muggen är 100 gånger bättre! Total lycka!

Wildchild_84

Trådstartare
Efter 2 veckor med kraftig mugg som orsakat svullnad långt upp på benet samt stroa sår, så är det nu endast några små ruvor kvar!

Äe överlycklig över att de äntligen klarnat upp, det faktum att pållen kom travandes i hagen idag för intag gjorde ju inte saken värre ;)!

Sv: Muggen är 100 gånger bättre! Total lycka!

grattis! Mugg kan vara väldigt jobbigt att bli av med! :mad:
min ena häst hade mugg i sommras, men när jag började tvätta med Hibiscrub och smörja med Zinkpasta så försvann det inom 2 veckor!! :bump:

Du måste ju dela med dig av hur du gjort för att bli av med den oxå ;)

Jag har haft problem hela hösten med mugg pga av all j-a lera. Efter besök på klinik så fick jag tips att tvätta benen m Hibiscrub på kvällen, torka med frottehandduk och sen blåsa helt torrt med hårfön och smörja därefter med någon mjukgörande salva (jag använde helosan) och slutligen linda med pad(helst i bomull) under. Då fick hon ha paddarna på fram till dagen efter fram till lunch.Efter nästan tre veckor så var hon helt återställd. Men då var jag även mkt noga med hygienen. Ren handduk, paddar varje kväll. Dessutom noga med handhygienen då mugg smittar. Nu smörjer jag varje kväll med en teetree-lotion avsedd för hästar (glömt namnet) i förebyggande men lindar ej längre. Hade innan denna kur provat ALLT kändes det utan resultat.

Jag har kört hibiscrub efter intag och salicylsyravacilin 2 % på morgon innan utsläpp. Ganska omfattande mugg som gick bort på 2 veckor :laugh: Hade innan provat allt typ.

Min hovslagare tipsade också om torsklevertran som man lindar utanpå. Han sa att det då går bort på några dagar, men lukar skunk. Provade aldrig eftersom jag redan hade fått bukt med det.

Jag har kört hibiscrub efter intag och salicylsyravacilin 2 % på morgon innan utsläpp. Ganska omfattande mugg som gick bort på 2 veckor :laugh: Hade innan provat allt typ.

Min hovslagare tipsade också om torsklevertran som man lindar utanpå. Han sa att det då går bort på några dagar, men lukar skunk. Provade aldrig eftersom jag redan hade fått bukt med det.

Var får man tag i torsklevertran?? Har länge letat efter fodertran, och det har man ju hört är lite liknande och bra att använda på hoven oxå..

Ett tips: Använd idominsalva. Det gjorde jag. Smorde på på hästen i boxen på kvällen på utsatta ställen när benen var torra. Dagen efter när jag tog in hästen vid 16-tiden (nästan ett dygn senare alltså) så hade han lera upp till magen. Började spola med ljummet vatten och leran försvann MEN idominsalvan satt kvar där jag hade smort in det! Ingen lera på den raspen inte! :devil:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 205
Senast: Hedwig
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405
Hästvård Självklart är veterinär redan inkopplat i detta. Jag skulle behöva hjälp att tänka kring vad som är fel med min häst. För att...
Svar
3
· Visningar
1 186
Senast: dreampower
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 670
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar