Sv: Muggbehandling
Tvätta bara när det är skitigt! Ser de torra och rena ut, så ta bara på fodertran. Och är de torra, men skitiga så borsta bara rent med en mjuk borste. Sen på med fodertran. var inte sparsam, mycket ska det va!! =) Finns dunkar att köpa!
Och som sagt var såpa tar du bara första dagen av behandlingen.
Jag brukar klippa hovskägget. Blir så instängt och fuktigt där inne. Dessutom är det lättare att hålla rent då. Veterinärn fundera på om vi skulle raka av hovskägget helt när pållen hade mugg, men jag ville inte. Hovskägget har ju faktiskt en skyddande effekt mot smuts också. Men är det riktigt illa kanske man måste raka.
Min häst fick mugg sommarn för 2,5 år sedan när han släpptes på bete. Han hade gått på väldigt lite bete hos förra ägarn. De använde samma hage vinter o sommar, dvs. det kom inte upp så värst mycket gräs. Han fick dras med mugg och rasp hela hösten. Vi testade nog det mesta! Kortisonsalva som veterinären skrev ut funka bra, men det kan man ju bara använda en begränsad tid. Vi använde nått som innehöll samma sak som örondropparna som nämnts. Vi tvättade med såpa, lactasyd, och på slutet nått som egenligen var till intimvård på människa. Använde fler saker men kommer inte ihåg vad det var. Det var ett helt virrvarr den hösten! Vi gav pencilin genom munnen 5 dagar ganska tidigt i behandlingen. Ingen effekt! På slutet av kuren ville veterinärn göra ett nytt försök med penicilin för att få bort muggen helt. Då använde vi spruta i halsen. Han tålde det inte! Benen svullna upp som lyktstolpar!! Och muggen bara explodera och blev massor!! Vet. hade aldrig sett nått liknande... Blev en behandling med inflammationshämmande... Och så började vi använda fodertran. Så sakterliga försvann muggen. Fort gick det inte, men tillslut var det borta!
Måste också tillägga att han fick gå på enbart hö och lite hösilage den hösten. Knappt nån havre eller liknande. Vet. trodde att han hade reagerat på proteinet i gräset.
Är nu supernoga på våren att vänja honom vid gräset. Plus att jag smörjer med fodertran med några dagars mellanrum hela sommarn.
Hm, det var min "muggberättelse" det!