M

moniq

Hejsan! Vi har en 4 årig halvblodsvallack som får mugg jättelätt, även i torra fina sommarhagar. Vi borstar noga och håller rent men ändå försvinner det inte. Hade han gått i leriga hagar hade jag förstått bättre varför men så är det inte.
Har ni några bra tips utöver att hålla rent?:confused:

Sv: Mugg?

smörja med salva?
jag hade en jättebra salva i våras då det var snö och lerig som hjälpe (recept, fick den av stallägaren), annars har jag hört talas om att någon fet salva, t.ex. helosan, kan hjälpa.

jag har en som får mugg väldigt lätt av nattdaggen i gräset.

skyddar karlederna med inotyol salva som köps för drygt 40 kr på apoteket. den släpper inte igenom vare sig smuts eller väta och håller lätt ett dygn.

*KL*

Ni som fått mugg nu på sommaren ,när började det och har ni klöver i hagarna ?

Mia Nyfiken ;)

*KL*

Ni som fått mugg nu på sommaren ,när började det och har ni klöver i hagarna ?

Mia Nyfiken ;)

Har ännu inte fått mugg, men nu med klövret i antågande så:crazy:

kommer nog att ta fram gräsklipparen på de värsta partierna.

Senast ändrad:

Ja han har 4 vita ben! Det brukar ju vara ett problem i sig, han har väldigt tunn päls i karlederna så han är rosa färgad igenom. Vi har tvättat rent och smort med Helosan men det vill inte ge sig, han får detta på ALLA 4 ben. Vi har inte mycket klöver! Och INGEN lera tack vare torkan som varit här.

Kan vara solutlöst i kombination med vissa växter tex falsk persilja ,drabbar vita ben och mular värst prova att ta på solskyddsmedel för barn med hög faktor och vattenfast . Helosan sol är inte bra nog tycker jag. Kan också vara en rubbning i tarmfloran ,prova en mag-tarmkur.

Vad ska vi köpa till tarmarna? Nåt som kan hjälpa mot mugg! Hur stark solskydd behövs tror ni? Vad tror ni om att använda receptbelagda Socatyl? Den vet jag var bra förr.:)

Jag tvättar endast med såpa och ljummet vatten, sen smörjer jag in med helosan. fungerar superbra :)

Mitt fullblod fick mugg på sina vita ben första sommaren jag hade henne. Socatyl funkade ypperligt, muggen försvann och sedan har hon inte haft några problem

Jag tvättar endast med såpa och ljummet vatten, sen smörjer jag in med helosan. fungerar superbra :)

Ungefär så gör jag med, fast med lactacyd. Sen brukar jag ta alzol eller jodopax på en bomullstuss och badda på. Och när det har torkat smörjer jag med helosan.

Det har alltid funkat på mitt arabsto innan, men i år verkar det inte bita...:crazy: Hon har alltid bara haft ruvorna och inget mer. I år har hon bara på ett ben och nu hade det blivit lite svullet med... Inte mycket, men ändå... Kanske ska prova inotyol istället, men har inte tillgång till apotek idag...

Kan vara solutlöst i kombination med vissa växter tex falsk persilja ,drabbar vita ben och mular värst prova att ta på solskyddsmedel för barn med hög faktor och vattenfast . Helosan sol är inte bra nog tycker jag. Kan också vara en rubbning i tarmfloran ,prova en mag-tarmkur.

Instämmer. :D

Hästen jag rider är 20 år och har haft mugg i mer än 5 år nu.. Det är bara att skrubba med en speciell mugg-tvål varje dag och smörja in med en salva. Det kommer nog aldrig gå bort helt, men man håller det hyfsat litet när man smörjer och så. Varenda dag!

Ser nu att återväxten består av massor med klöver= mugg som ett brev på posten.
Gör det ngn skillnad om blommorna tas bort?
Tänkte klippa skiten:devil:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka