Sv: Mugg
OK, jag ska försöka räkna upp alla muggmedel jag hört talas om eller läst om, inte minst här på Bukefalos. Obs: Har dock inte provat alla dessa själv och vågar inte säga att alla är bra.
Klorhexidinsprit, alsolsprit, jodopax, natriumklorid, Virkon-S, Hibiscrub (apotek), Hexocilschampo (ridsportavd), grönsåpa, diskmedel, atamon (konserveringsmedel för saft), lactacyd,
Idominsalva, Helosansalva, tjärsalva (ex Skillingarydssalva, hästsalva), Nylanders Hästcreme, trätjära (!?), zinkpasta, vaselin, fiskleverolja, barnolja, honung, blandningar: olivolja+vitlök, honung+Idominsalva, honung+citron+Idominsalva, Idominsalva+några drp outspädd jodopax, jodopaxomslag, äppelcidervinäger, aloe vera-kräm/gele/spray, emuolja, silversalva, silvervatten, MSM-salva, EMS-salva, MRS-karledssalva, Elisabeth Arden eight hour creme, Silonsalva, Procell, Inotyol, Hydrocortisonsalva, Daktacort, salicylsyrevaselin (Salsyvase), Nelexgel, Conamycin (finns ej i Sverige)
Recept: Fucidinsalva, Fucidin Comp örondrp för hund/katt, Celeston Valerat Comp el Chinoform, Socatylpasta (+ Idominsalva), Streptocillin, Basibact (felstavat?), Terramycin, Sulfasalva blandat på apoteket efter recept (sulfa+fiskleverolja mm).
Vad som funkat bäst av det jag provat är Salicylsyrevaselin, Hibiscrub, Fucidin Comp örondrp, Celeston Valerat m Chinoform och supersalvan Inotyol. Gillar även Idominsalva, Helosansalva, emuolja och zinkpasta men har som sagt inte provat allt, tack och lov. Det viktigaste är nog som många redan sagt: klipp bort pälsen, mjuka upp och ta försiktigt bort krustor, tvätta och torka jättenoga - gärna med hårfön, smörj med något bra medel efteråt + håll benen torra och rena (lättare sagt än gjort).
Ni som har tips på fler muggmedel - komplettera gärna, det finns säkert massor kvar! Slänger ut frågan igen: Var kan man beställa Conamycin?