T

toketossan

Vad kännetecknar mugg och vilken behandling behövs?
Har hört att när hästar har mugg så är det på flera ben samtidigt, kan det uppkomma på bara ett ben?

Mvh

Sv: Mugg

:smirk: det kan förekomma på bara ett ben.du kan köpa muggpuder el. salver.det fungerar med jodopax o idominsalva. gnugga lite så lossnar det,men riv inte så det börjar blöda då kan det bli en infektion.det tar några dagar beroende hur mycket mugg det är.mugg är små ruvor sitter oftast i karleden,men även längre upp .

Jag fick bort mugg med helosansalva, funkar på enklare fall. Har det gått upp på benen och blivit rasp tycker jag att det bästa är att kontakta veterinär.

Tänk på att tvätta rent borstarna efter behandlingen också.

En jätte bra salva mot kronisk mugg är "Fyra ess/skillingaryds hästsalva" funkar jätte bra och innehåller tjära som verkar uttorkande. Glöm inte att muggens bästa vän är vatten och fukt...

Min hovis sa att man absolut inte ska använda jodopax på mugg...så känslig hud i karlederna menade han på så det bränner sönder huden.
Han sa att det bästa var att försöka hålla det torrt och fint...inte smörja och grejja alltså...

Håller efter våran häst med clerasil mjällschampo, vilket fungerar. Tvättar med det samtidigt som man sköter om annat.

Min fd häst fick mugg bara när hon hade obalans i magen. Så fort magen stabiliserats sig så försvann muggen. Så mugg uppkommer inte enbart pga av yttre påverkningar.

Tack för svaren :)
Vet inte om det är den fuktiga sommaren som framkallat det eller om det kan vara hans nervositet vid förändringar eftersom hans hagkompis flyttade i förra veckan.
Han blir lätt stressad och lite dålig i magen vid förändringar.
Med tanke på hur blött och fuktigt det är ute nu, ska jag då inte släppa ut honom i hagen på ett par dar eller gör det ingen skillnad?

Mvh

Mugg har flera olika orsaker och är ett samlingsnamn för sjukdomar där det "synliga" är sår i karlederna.
Det kan bla bero på störningar i tarmfloran, att hästen står mycket i fuktig miljö (lerig hage), allergisk reaktion av växt som sedan solen "katalyserat" fram eller att den har fått sår i karleden som sedan infekterats. Botemedel som fungerar beror på vad som har orsakat muggen.
Mugg som sprider sig från karleden blir lymfangit.

Min häst har haft mugg ett par gånger men då bara på det bakben där han är vit. Jag tar försiktigt och borstar bort krustorna och ser det fint ut så smörjer jag direkt med uppmjukande salva typ skillingaryd,vaselin eller idomin utan att svabba med vatten för rengöring. Jag har även använt torskleverolja med gott resultat (luktar inget vidare).

Whiskey skrev:
Mugg som sprider sig från karleden blir lymfangit.

Mugg som sprider sig från karleden kallas rasp. Däremot kan både mugg, rasp och andra småsår ge lymfangit. Lymfkärlen i benet blir inflammerade och benet svullnar.

Vet att en del använder rabarberblad med omslag för att få bort mugg! Har dock inte testat det själv, men vissa har fått bra resultat på det! Kanske värt att prova?

Färsk citron ska vara jätte bra, man delar citronen och gnider den mot benet,annars är 4 ess salvan bra, aloevera ska vara bra också. :banana:

samuel skrev:
Färsk citron ska vara jätte bra, man delar citronen och gnider den mot benet,annars är 4 ess salvan bra, aloevera ska vara bra också. :banana:

Citron måste svida nåt hemskt om det är små sår eller sprickor där!

Man tycker att det borde göra det , jag såg på när en gjorde det men den hästen reagerade inte alls :cool:

Min veterinär tyckte jag skulle prova med färsk citron mot mugg. Jag provade och det fungerade kanonbra! Min häst reagerade inte alls men det gjorde däremot en annan häst i stallet.

När min häst hade mugg behandlade jag muggen med en blandning av citron, vitlök och olja - med mycket gott resultat.

Jag läste på aftonbladets häst sida att honung skulle vara bra mot mugg.
Min pålle har ganska ordentligt på ena bakbenet och har börjat att känna av det tror jag. Men det har nog blivit lite bättre det senaste.
Alla säger så olika vad man ska göra, smörja inte smörja...
Har tvättat med grönsåpa som ska vara bra, eller?
Funderar på att gör en gegga nu själv av hunung, citron, och vitlök? Vad tror ni om det?
Finns ju en speciell muggsalva som ser ut som pepparkakssmet, nånå som vet vad den innehåller (den som är svindyr)?

Liknande trådar

Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: tuaphua
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
946
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka