Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@RedHyuuga @spinxx en vän till mig har också fått bra resultat med salicylsyrevaselin, men visst är det receptbelagt? Brukar era veterinärer vilja undersöka först, eller räcker det med ett samtal så får ni recept?
Nix, den är inte receptbelagd, funkar utmärkt med den man kan köpa utan recept. Var inne på apoteket igår och köpte mig en ny, då den gamla var på väg att ta slut.@RedHyuuga @spinxx en vän till mig har också fått bra resultat med salicylsyrevaselin, men visst är det receptbelagt? Brukar era veterinärer vilja undersöka först, eller räcker det med ett samtal så får ni recept?
Nix, den är inte receptbelagd, funkar utmärkt med den man kan köpa utan recept. Var inne på apoteket igår och köpte mig en ny, då den gamla var på väg att ta slut.
Beroende på orsaken till mugg kan det vara helt vansinnigt att pilla bort ruvor. Det finns många olika orsaker till mugg (svamp, bakterier etc) och det börjar med mage i olag. Det kan alltså vara vits att parallellt styra upp mage och foderstat.
En del hästar får mugg p g a växter i hagen, som kommer i hudkontakt. Då ska man vara väldigt försiktig med att pilla ruvor, problemen kan bli väldigt mycket värre.
Är man inte försiktig kan hästen utveckla rasp, och jag tycker man ska söka veterinär om inte förbättringen är markant efter en veckas behandling på eget bevåg. Det kan behövas provtagning och receptbelagd preparat för att få en effektiv behandling.
I mitt fall vet jag redan orsaken, därav att jag gör som jag gör.Väldigt sant
Att bara behandla utan att ta reda på orsaken kan göra det värre
Kan ha varit en starkare sort din vän skulle ha, men jag tycker gott och väl att det räcker med den som är receptfri.Okej, skönt att veta. Trodde den var receptbelagd då min vän fått sin utskriven av vet
I mitt fall vet jag redan orsaken, därav att jag gör som jag gör.
Ja, det är något hon inte tål i betet och trots hagbyten och kolla av växter så återkommer det. I hennes fall får man bort krustorna och rengör, så försvinner muggen eller åtminstone de riktiga stora. Ska se ifall jag kan ta en bild.Men det kommer tillbaka ändå?
Ja, det är något hon inte tål i betet och trots hagbyten och kolla av växter så återkommer det. I hennes fall får man bort krustorna och rengör, så försvinner muggen eller åtminstone de riktiga stora. Ska se ifall jag kan ta en bild.
Har betat vid hand länge innan betessläpp och provat det mesta för att hjälpa magen (haft 2 kolik anfall), inget funkar. Så länge hon inte blir halt och det funkar att få bort krustorna och de inte återkommer är det bra, så får det va som det är.Bara en tanke har du provat något magstabiliserande i samband med betessläpp och/eller vänja in henne långsammare om det går? För det kanske är att hennes mage inte riktigt hänger med då det ju blir ett foderbyte.
Min häst fick kraftigt mugganfall för några år sedan då jag bytte hage, just det året blev det för hastigt foderbyte förmodligen också i kombination med mineralbrist vid det tillfället. Hon har inte haft mugg sedan dess och det är nu fyra somrar sedan och hon går fortfarande i samma hagar.
Precis detta hände mig, försökte pilla bort ruvor, ta på honung m.m. på mugg som berodde på växter i hagen. Krävde penicillin och omfattande lokal behandling med många förlorade ridveckor. Så TS avvakta inte med att kontaktaveterinär om du inte får relativt snabba förbättringar.Beroende på orsaken till mugg kan det vara helt vansinnigt att pilla bort ruvor. Det finns många olika orsaker till mugg (svamp, bakterier etc) och det börjar med mage i olag. Det kan alltså vara vits att parallellt styra upp mage och foderstat.
En del hästar får mugg p g a växter i hagen, som kommer i hudkontakt. Då ska man vara väldigt försiktig med att pilla ruvor, problemen kan bli väldigt mycket värre.
Är man inte försiktig kan hästen utveckla rasp, och jag tycker man ska söka veterinär om inte förbättringen är markant efter en veckas behandling på eget bevåg. Det kan behövas provtagning och receptbelagd preparat för att få en effektiv behandling.
Alkogel. Borsta rent och dränk i alkogel.