Dingelass

Trådstartare
Var uppe hos hästarna på betet igår och då syntes ingenting, visiterade dock inte igår men inte märkt nåt tidigare heller.
Var där nu och ponnyn har fått rejält mugg och "sårig" på sina tre vita ben, kan mugg komma så fort eller kan det vara nåt annat?
För det ser iaf ut som mugg...

Torra ängshagar som det inte gått hästar på på många år.

Vad är bäst att smörja med?

Hon är varken halt eller blivit speciellt svullen...peppar peppar...

Någon klok här som kan hjälpa mej?

Sv: Mugg?

Jag har använt canaural i första hand, om jag inte haft hemma och inte fått tag på veterinär så har jag använt alkogel. Väldigt enkelt att hålla på med, inget tvättande och meck utan bara att ha på. Och bättre resultat än något annat jag prövat!

Jag tror också på fotosensibilitet. Jag har haft alsikeklöver i min sommarhage vilket reulterade i en bränd vit mule och mugg.

Inga johannesört öht, har finkammat hagen...men den andra du nämnde vet jag inte ens vilken det är så ska genast bildgoogla:) Tack!

Fotosensibilitet förresten?

Tänkte att det kunde vara något annat än mugg eftersom det kommit så pass fort och blivit så stor reaktion fort, blir det så vid fotosensibilitet?

Ska nog googla det med :)

Alsikeklövern har jag felaktigt alltid kallat vitklöver...hmm...hade inte en aning om att den kunde va farlig?
Googlar man den så står det att den används som fodermedel?
Hur som haver så är jag nästan säker på att den finns i hagen :crazy:

SVA varnar för hög andel i hö/ensilage.
Har du kollat om ögonvitor/slemhinnor är gulaktiga, på din eller någon av de andra hästarna? Jag tror inte det egentligen är ett värre symptom än "såren" men skulle styrka teorin att det är alsikeklöver som är boven.

Sök här på Buke så hittar du massor, mina fick det förra året och de fick inte gå ut alls dagtid pga solljuset. Som tur var visade proverna ingen leverpåverkan men pållan fick gå lindad med antibiotika och fiskleverolja insmort över såren. Kan tipsa om Scholls tublindor som man kan klippa till i rätt storlek och trä över benen. Försökte tvätta dem för återanvändning men det är ingen hit med fisklukt i tvättmaskinen. :crazy:

Jag skulle ta ut veterinär direkt för att kolla så det inte är fotosensibilitet.

SVA varnar för hög andel i hö/ensilage.
Har du kollat om ögonvitor/slemhinnor är gulaktiga, på din eller någon av de andra hästarna? Jag tror inte det egentligen är ett värre symptom än "såren" men skulle styrka teorin att det är alsikeklöver som är boven.

Senil som jag är glömde jag kolla slemhinnorna! Åhhh! Får göra det när jag åker upp igen.
Men iaf så var hon redan finare och inte alls svullen längre och tack o lov syns inte solen idag, än iaf, får hoppas att den inte kommer fram idag.

Hittade bara en blomma alsikeklöver...men det har funnit många men de är uppätna nu :crazy:
Vet du eller nån annan ifall det bara är blommorna som är farliga eller hela växten?
Upptäckte oxå att det visst det fanns smörblommor men de är nerbetat runt om så verka som de lämnar dem.

Märkte idag när jag va ute hos den hästen som går hemma att hon i hagen ratat rödklövern, kanske heter den inte rödklöver men ser ut som en, ska googla den sen ikväll o se va den heter, men finns det röd klöver som inte heller är bra? Den är nästan lilarosa så är inte alsike...

Om jag har förstått det hela rätt är det egentligen inte alsikeklövern som är farlig, men den kan angripas av "något", som man verkar förmoda är svampar eller likande, och det är då det produceras gifter.

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Foder/Giftiga-vaxter/Mindre-giftiga-vaxter/Alsikeklover/

Röd klöver är förmodligen rödklöver, som ofta har ljusa fläckar på bladen, eller skogsklöver. På Gotland finns också den sällsynta alpklövern som jag tror är fridlyst.

Kraft har med rödklöver i sin info om giftiga/skadliga växter, men såvitt jag har sett är de rätt ensamma om det. Problemat med rödklöver är väl i första hand att det kan vara för näringsrikt för hästar.

http://www.krafft.nu/files/contentFiles/broschyrer/krafft_giftiga_vaxter_abc.pdf

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp