Mugg - vad ska man göra?

O

olbizgina

Lider era hästar också av mugg?
Det känns som om jag har provat allt, men inget hjälper!
Har ni några tips?

Sv: Mugg - vad ska man göra?

Prova Aloevera produkter. Jag har en Aloevera gel till mina hästar när dom får mugg. Funkar perfekt..

tvättar med jodopax lösning (1-2 %) lufttorkar och lägger på inotyol (garanterat vatten/smuts avstötande ;) receptfritt på apotek under 50-lappen) det brukar hjälpa så länge muggen är lindrig. annars brukar streptocillin vara bra om det är mer. (lokal pencillin beh.)

jag har rasp / mugg på min tinker..
jag tvättar med hexocil och när det torkat tar jag på probolja! sen smörjer jag med helosan för att göra det mjullt och behagligt för hästen tycker det funkar bra men det ska göras varje dag för att funka
mvh

Min häst har mugg men den håller på att försvinna nu. Borta på ena benet och bara lite kvar på det andra :)
Jag tvättar först noga med vatten och lactacyd. Sedan torkar jag med en handduk och smörjer in med aloe vera. Fungerar super :bow:

Beror hur muggen ser ut. Vår häst fick på två dagar riktigt äcklig mugg, varig, hela karleden med djupa sår och tjocka skorpor. Efter klinikbesök fick vi rakat området, strikta råd att inte blöta området. Torka rent, på med Juvanesta-salva och sedan bandage (bomull/gasbinda). När han gick ut i hagen fick vi sedan lägga stallbandage för att hålla bandaget under torrt. Träligt, vi har hållt på i två månader nu, det börjar ge med sig.

tvätta med jodopax och använd Silonsalva. Funkar hur bra som helst, vi har alltid haft det när vi haft en häst med Mugg. och en häst i stallet brukar få väldiga Mugg utslag så benen sväller upp och allting vi tipsade om det här då och efter nån vecka redan började det se mycket bättre ut, och den utveckligen bara fortsatte :)

Jag tvättar rent och lägger på vegebomsalva, funkar superbra!! Kan varmt rekomendera Vegebom!!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
339
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
878
Senast: lundsbo
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka