mugg/svamp - hur viktigt att hålla torrt under behandlingen?

SnigelEffekt

Trådstartare
Min lilla häst har något "muggaktigt" på benen och några svampaktiga knölar framme vid övergången mellan bog och hals (precis vid täckesskarven). Antagligen på grund av detta extremt fuktiga väder som råder. Hagen är ren och skär geggamojja = blöta ben mellan 7-21, alltså större delen av dygnet

Under tiden man behandlar hästen för mugg/någon form av svampaktigt i karlederna, och endast har tillgång till geggiga, slaskiga hagar. Hur hade ni gjort då? Det är ju bara torrt i boxen, det är verkligen enda stället

Och om vi säger att man behandlar det och hästen blir bra, brukar det då återkomma om man släpper ut i leran igen?

Känner mig lite vilsen! Har aldrig haft detta bekymret innan, men något svampaktigt verkar lillhästen blivit besvärad av iallafall. Det här blöta skitvädret tar kååååål på mig, bläää! Så sett vore det ju 100 gr bättre med snö och kallt. Då vore det ju iallafall torrare!

Sv: mugg/svamp - hur viktigt att hålla torrt under behandlingen?

Jag har för att förebygga problem gått emot allt jag tror på och bara haft hästarna ute runt 12 timmar/dygn när det har varit som blötast i hagen. Om de hela tiden står i blötan så luckras ju den känsliga huden i karlederna upp och man ber att muggen ska komma.
Att hålla torrt är viktigt när det väl har blivit problem. Det finns ingen annan hage som inte är söndertrampad som du kan använda ett tag? Att ställa på box är ju inget alternativ om hästen inte skulle bli väldigt dålig för det mår ju hästen verkligen inte bra utav.
Se också till att du gör rent försiktigt. Torka med duttande rörelse och krama bort vattnet när du har spolat rent så att du inte drar för då kan du orsaka mer skada om det skulle finnas gruskorn kvar.
Det är verkligen jättesvårt att veta hur man ska göra när det är ett såhär ohållbart väder :(

Sv: mugg/svamp - hur viktigt att hålla torrt under behandlingen?

Kombinera för det första med någon form av probiotika, vanlig bakjäst är bra.

Har du verkligen inget ställe alls för hästen? Ridbana? Backe? Annars hade jag använt box om det bli värre, tyvärr...

Min häst har en historia med svår mugg, hon har dock aldrig gått lerigt. Men när det varit blött och hon haft öppna sår har jag lindat med fetvadd som håller ute fukt bra. Men leran söker sig in överallt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka