Mugg+Skorvig mule, Vad göra?

jenny82

Trådstartare
Nu har nog min häst åkt på mugg.
Hon är precis skorpig/skorvig på alla fyra karlederna. På bakbenen är hon även skorvig ända upp till låren, runt om. Hjälp vad ska jag göra??
Då hon även var lite skorvig under magen så misstänkte jag först regnskållor, men jag kände över rygg o länd med, men där är hon precis ren. Och sen misstänker jag att det som är under magen är nog bara intorkad lera. Men det som är på benen verkar inte vara intorkad lera då det verkligen sitter fast. Hon är precis knottrig:(
Hon haltar ju inte av det iaf...än:o

Sen såg jag att hennes mule är precis torr och skorvig/sprickig.
Bild:

Nu syns det inte lika mycket på bilderna pga kass kamera, men hon är verkligen hård där och ville inte att jag skulle känna där. Jag försökte smörja på helosan med det ville inte hon, det var jätteäcklgt tyckte hon.
Men vad ska jag göra?

Sv: Mugg+Skorvig mule, Vad göra?

Tror att detta är lite samma som mina har fått, fast inte alls lika illa.
att den har ätit ngt olämpligt o sen blivit fotosensibel på vit hud.
Har den vita ben?
Ge ngt probiotika, byt hage o skydda det vita från sol i den mån som du kan.
Får vi se bilder på benen?

Ja hon har 3 vita ben. Har inga bilder dock, men det syns lixom inte så mycket heller, det känns mer.
Sen är det ju så att vi har knappt haft nån sol här. Allt detta började när regnet kom. Det har ju regnat 4 dagar i sträck nu.

Så där ser min pålla ut om jag inte skyddar hennes mule med solskydd. Samma sak med karlederna på de vita benen.

Men verkar skumt att det kommer nu? Och så kraftigt har aldrig min fått. Finns en typ av klöver som kan göra att dom blir överkänsliga. Alsikeklöver. Den kan också ge leverskador.

Min pålla gillar inte heller att bli insmörjd när hon har bränt sig. Gör ju ont. Och i början ville hon inte alls bli insmörjd men nu har hon vant sig. Bara man gör det i tid.

/Maria

Smörja med olivolja (eller liknade) eller helosan på benen , helosan funkar på mulen också

Så där ser min pålla ut om jag inte skyddar hennes mule med solskydd. Samma sak med karlederna på de vita benen.

Men verkar skumt att det kommer nu? Och så kraftigt har aldrig min fått. Finns en typ av klöver som kan göra att dom blir överkänsliga. Alsikeklöver. Den kan också ge leverskador.

Min pålla gillar inte heller att bli insmörjd när hon har bränt sig. Gör ju ont. Och i början ville hon inte alls bli insmörjd men nu har hon vant sig. Bara man gör det i tid.

/Maria

Jag tror inte detta har kommit av solen eftersom att vi inte har haft någon sol här.

Jag har bara haft henne i 4 veckor och hon har gått på samma bete hela tiden, hon går även men 4 hästar till. Vore konstigt om det visar sig efter 4 veckor:confused: och dom andra hästarna borde nästan oxå reagera isf väl?

Detta kom ju efter att det regnade flera dagar i följd. Kan hon inte bara ha blivit torr på mulen eller nåt??
Sen kanske hon är mycket känslig när det är blött länge...gräset är ju jättehögt och går upp till magen på hästarna på vissa ställen i hagen...väldigt lätt att få mugg då kanske?

Men jag ska fortsätta smörja henne. Hur ofta och hur länge ska jag göra det isf?

Det på benen låter som rasp, eller början till rasp. Var uppmärksam på det eftersom det kan leda till lymfkörtelinflammation (eller vad det heter) i benen, som i sin tur kan leda till kronisk hälta. Fast det är inte så vanligt. Jag skulle tvätta med varmt vatten för att få rent, jodopax för att ta död på bakterier, och sedan antningen smörja med sårsalva eller spraya med blåspray, och om det går, byta hage, eftersom muggbakterierna frodas i vissa hagar. Mulen skulle jag smörja med helsoan två ggr dag... tycker också det ser ut som solbränna, men vi har ju knappt haft någon sol i sommar.... Men pröva lite olika metoder... man märker vilka som funkar

Olika örter har olika växtperioder. Det kan ha dykt upp nåt nu efter allt regn som hästen reagerar på. Vissa växter i kombination med solljus (som finns oavsett om det hällregnar eller är klarblå himmel) ger hudreaktioner.

Min har gått på bete sen april och nu när hon fick gå ut på stora vallen fick hon liknande som din har. Det håller jag efter med Helosan Sol och det hjälper.

Innan hon gick ut på vallen räckte det med att jag smorde in henne ett par gånger i veckan men nu bör det ske minst 1 gång om dagen. Hennes karleder har dock klarat sig.

Ja den ena hästen är skäck och har massa vitt i sig, speciellt på benen och sen har han stor bläs med.
Dom andra har lite vitt på sina ben.

Skumt. Om det var något dom åt i hagen så borde dom andra också fått problem. Kan det varit nåt hon fick i sig hos förra ägaren? Har du kollat med henne?

/Maria

Nej jag har inte kollat med förra ägaren.

Men jag ska testa det som borienburk sa, håller nog med henne om att det är rasp hon fått på benen. Sen ska jag smörja mulen med helosansalva.

Hur lång tid tar det innan det försvinner? Nån som vet det?
Är det okej att försöka rida in henne nu när hon ser ut som hon gör:confused: Tycker så synd om henne:crazy:

Liknande trådar

E
Hästvård Idag hälsade jag på min häst som står hos en vän i väntan på försäljning. Jag fann henne i hagen ståendes, hon brukar annars komma fram...
Svar
15
· Visningar
2 973
Senast: Tarantino
·
Hästvård Upptäckte igår på hästen stora "bulor" på magen på vänster sida undertill. Direkt bakom sadelgjorden är det två stora bredvid varandra...
Svar
16
· Visningar
3 053
Senast: Centaur
·
Z
Hästvård Hej, jag har haft problem med att lyfta vänster bakben på min häst i ca...4 dagar nu, jag har sett att hon har kliat av sig en del päls...
Svar
5
· Visningar
749
Senast: diny
·
Hästvård På de 3 veckorna hon har varit i Sverige har hon lyckats få klåda i man och svans plus rejäl mugg. Frågan är om magen är helt kaputt...
Svar
12
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka